Annons:
Etikettridning
Läst 556 ggr
natrualhorse
2014-09-06 22:51

Helt olik sig

Hej! Jag är medryttare på en häst som är ganska rädd av sig. Han hoppar till vid minsta ljud men vi jobbar på det. Vid markarbete är han lugn och lyssnar på mig men så fort jag sitter upp blir han på sin vakt. Det är precis som om han inte klarar av att gå själv. Han måste se att jag är där med honom. Idag red vi ut i skogen på en liten stig, gick över förväntan! Han lyssnade när jag bromsade in honom till halt och även på ökad skritt då han gärna lunkar fram lite snyggt. Men så fort vi kom ut ur skogen stannade han så jag skänklade på men han gick tillbaka in i skogen utan att lyssna alls på vad jag gör. Jag försökte svänga tillbaka men han bara fortsatte och nu in i ett nästan helt osynligt staket. Han flög i taket men sprang inte iväg. Försökte vända tillbaka till skogsslutet men han helt enkelt vägrade så jag hoppade av och det är som om han kommer tillbaka till jorden. Jag vände runt honom och vi fortsatte in i skogen istället. Hur lugn och fin som helst skrittade han efter mig. Provade att sitta upp igen och han bara klev rakt in i skogen och lyssnade inte alls på mig. Till frågan, vad ska jag göra? Vi jobbar stenhårt på att han ska gå undan för tryck vilket går lite sådär. Ägaren har sagt att han är inriden, dock är han en travhäst(inte längre). Tydligen väldigt svår att fatta galopp på. I hagen visar han alla gångarter och har fått till traven från marken så den finns ju där. Tror nog det endast handlar om rädsla, men hur ska jag jobba bort den? Kan ju inte både sitta på och vara på marken.

Annons:
JoannaLi
2014-09-06 22:57
#1

Jag skulle låna in en vän :)

Antingen att vännen sitter på, eller att vännen är på marken, beroende på hästen, men om du t.ex. sitter på och är lugn och ger tydliga signaler, medan vännen bara följer med och är sällskap, går intill etc. Sedan kan ni kanske göra det svårare, t.ex. att vännen står en bit in i skogen och ni går till denne, eller att vännen står still och ni rider ifrån den, eller så. :)

Det låter väldigt bra att ni arbetar från marken också, gör det också, jobba med svåra grejer från marken, t.ex. att gå i skogen och så.

natrualhorse
2014-09-06 23:05
#2

#1 Ja, har tänkt det men hästen en väldigt speciellt. Vem som helst får inte rida så jag blir den som sitter på isf. Men jag får hyra in en kompis som går brevid(: Vi arbetat alltid en stund från marken då jag själv trivs bättre där. Det är roligare helt enkelt(: Vad är svåra saker? Är det svårt att gå in i skogen? Vi går ofta i skogen för att hitta nya ridvägar och få lite motion(:

JoannaLi
2014-09-07 13:05
#3

Det låter som en bra plan :)

Det är helt upp till din häst vad som är svårt! Jag syftar alltså på sånt som är lite jobbigt för skallen, t.ex. min Gammel-Gubbe tycker att det är lite svårt med att gå ute och riset eftersom att han då måste fokusera både på att gå och lyfta på fötterna, medan Lill-Tjejjan tycker att det är svårare att gå på en plan väg, för då har hon för mycket "fri plats" i skallen och börjar då vingla runt och måste hålla koll på allt bara för att kompensera ^^

Så, gör lite allt möjligt, hitta vad som är lite extra svårt, och gör det kul! Ni kanske kan hitta på en lek med att sitta upp och sitta av, inte för att jag vet hur den leken skulle gå till, men försök hitta på något roligt där han vill hålla koll på dig, även när du sitter på ryggen. 

det är svårt att ge tips över internet, men jag hoppas att jag har hjälpt till i alla fall lite. Jag hoppas att det går över fort, det här! Lycka till!

natrualhorse
2014-09-07 21:00
#4

Vi arbetar mycket från marken med olika saker(: att gå i skogen är bådas favorit grej. Klampa runt utan destination är sjukt mysigt. Ska försöka göra som du säger att gå på marken en bit och hoppa upp då och då. Får se hur de funkar. Det där med att lyfta på benen måste vi också öva på! Va bra att du sa det, har nästan glömt(; Får hitta massa av huggna träd att hoppa över(: Tack för all hjälp(:

Upp till toppen
Annons: