Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6126 ggr
HoppanLoppan
2014-09-06 09:49

Stålhätta eller inte?

Hejsan hejsan! På senaste tiden har jag bara gått runt i mina gympaskor i stallet och ridit i mina ridstövlar. Nu har jag kommit fram till att det kanske skulle vara bra att skaffa ett par ridskor igen. Ända problemet är bara att jag inte vet om jag ska ha stålsätta eller inte. Jag menar jag kommer använda dom i stallet, hästhantering och så, men jag kommer ju också rida i dom så jag köper dom inte bara som stallkängor. När jag var mindre fick jag höra att om hästen trampar på kanten där stålhättan tar slut kan stålhättan vikas neråt och skära av tårna….. Men samtidigt kan det ju hända otäcka saker om man inte har stålhätta också….. Vad skulle ni gjort?

Annons:
CaptainBunchie
2014-09-06 10:04
#1

Jag kan personligen inte ha stålhätta. Blir tungt och jobbigt i fötterna, svårare för skorna att forma sig efter foten. Jag får dessutom skav av stålhättan.
Sen är det ju som du säger att stålhättan faktiskt kan göra mer skada än nytta.

Själv har jag ju vant mig att vara snabb i fötterna för att undvika hästtrampar. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Barneveld
2014-09-06 10:16
#2

Hej!

Själv hade jag nog valt skor med stålhätta och sedan bytt skor om jag ska rida. Jag tror inte att risken för att stålhättan ska skära av tårna är jättestor. Jag har också hört om den risken, men jag har aldrig hört talas om någon som drabbats av detta problem, så jag tänker att kanske är det så att det inte alls stämmer. 

Min kompis som arbetar på ett ställe där de måste ha sko med stålhätta har sagt att de inte får ha slitna skor. Att om stålet syns för att skon är så sliten så måste de hämta ut ett par nya skyddsskor. 

Kanske det är så att risken för avskurna tår bara uppstår om man använder slitna och utgågna stålhätteskor?

puppypaws
2014-09-06 13:13
#3

Jag föredrar utan stålhätta. Hästen ska inte trampa på dig om den har respekt för dig. Gör den det "i misstag" är du för nära.

Nesslan
2014-09-06 15:11
#4

Jag har alltid stålhätta när jag hanterar hästar, har haft i många år. Har sparat tårna många gånger! De är dock inte så bekväma att rida i men jag är en sån som inte kan rida i annat än stövlar så för mig är det inget problem.

Perly
2014-09-07 11:42
#5

När jag kostar på mig nya ridskor blir det utan stålhetta, visst jättasmart på vintern då de är rymliga och man får rum med otaliga raggsockor men har fått åka in akut efter att hästen råkat hamna för långt in, tack o lov den lättare av dåvarande hästarna. Vet även en som fått tårna avskurna, dock inte i hästsammanhang utan en truck på sin arbetsplats. 

Smart men ändå inte, lika gärna som de kan bespara en tårna ena gången kan de kosta en tårna nästa gång.

Alltid Oavsett

Zadeira
2014-09-07 14:11
#6

Jag har haft både med och utan stålhätta, och nuförtiden väljer jag hellre utan för det är inte lika tungt för foten . Jag har blivit trampad på tårna lika många gånger med som utan, men aldrig fått mer än ett blåmärke på foten. Av nån anledning trampar hästen ofta "värre" när jag haft stålhätta, dvs högre upp på foten där stålhättan ändå inte skyddar. Med vanliga oskyddade skor har jag inte fått värre skador än det, dvs enbart nåt litet blåmärke.
Dessutom blir jag klumpigare och snubblar lättare själv med stålhättor eftersom de ofta är både tyngre och lite större, så för mig känns det smidigare och tryggare att ha skor som jag kan röra fötterna bättre med.

Annons:
HoppanLoppan
2014-09-07 14:49
#7

Tack alla för hjälpen och motiveringar och sånt! Jag tror jag kommer köpa utan stålhätta! 😁😁😁

Bjallstal
2014-09-08 16:37
#8

Jag hade alltid gympaskor eller gummistövlar i stallet och drog på mig mina ridstövlar när jag skulle rida.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

happyone
2014-09-09 15:17
#9

Har ett problem när jag inte har stålhätta. Hästen trampar än ofta på fötterna, medans med strålhätta händer det knappt någon gång haha. Persoligen tycker jag det är bäst utan stålhätta med den funkar med  också (:

Comedy
2014-09-09 20:57
#10

Jag har ett par Mountain Horse Protective Jodhpurs som jag verkligen älskar. Har haft dom i mååånga år, så nu är dom visserligen så pass slitna inuti att det börjar bli dags att byta ut dom 😢 men jag skulle t.ex. aldrig någonsin lasta en häst utan mina stålhätteskor. I början tyckte jag att dom var tunga och klumpiga, men efter att ha gått i dom i princip varje dag i mer än fyra år så har jag väl vant mig hehe. Lädret är fantastiskt och håller fast dom har stått geggiga i flera dagar(/veckor…), så jag skulle verkligen rekommendera ett par sådana :)

[Biancalice]
2014-09-12 18:26
#11

Jag har stålhätta både i stallet och vid ridning. Blivit en vana.

axa
2014-09-12 21:05
#12

Jag använder inte stålhetta, hade det när jag var knatte och lite mer så att säga "ovan". Känns nu bara klumpigt och jag tar ansvar och behöver det inte. Man kan ju få några tramp då och då men jag är okänslig så. Unghästen jag rider är lite fräck och ställer sig på min fot och vill inte flytta på sig ur fläcken. Hon är dock snäll och lägger aldrig tyngden på den hoven hon ställt på min fot. 

Så kortfattat: Nej, jag tycker inte att man behöver stålhetta, jag menar det verkar ju gått bra för dig i gymnastikskor och det skyddar ju definitivt sämre än ridskor utan stålhetta. Stålhettan är för mig bara klumpigt.

P4go
2014-09-12 21:33
#13

Jag använder mina stallskor som mina vanliga skor. x)) 
I dom är det stålhätta, så kort och gott så går jag i stålhätta hela dagen. 
Älskar mina, så himla små och lätta och bekväma. Jobbar som hundrastare så jag går ut me minst 10 hundar om dagen. oftast fler och får aldrig ont i fötterna. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Eliinn
2014-10-03 17:19
#14

Jag var rätt nyligen till ridsportsbutiken här och hade samma dilemma, med eller utan stålhätta? Jag ville ha en smidig med ändå tålig ridsko…

Nämnde just det där skräckexemplet  med stålhätta som kan skära av tårna som så många  skrämt upp en med. Personalen sa självsäkert att dagens ridskor med stålhätta gör inte så och är inget man behöver oroa sig för.

Det slutade med ett par Ariat Heritage Zip Paddock MED stålhätta.
Dem är allt jag nånsin kunnat önska i ett par ridskor! Stålhätta - men ändå väldigt smidiga att rida i. Jag har skippat ridstövlarna sen jag köpte dessa då dem är så otroligt sköna!  Stålhättan gör dem inte det minsta klumpiga. Kostar visserligen lite mer (Ca 1300-1600:-) men dem är värd varenda krona!  Jag är inte den som kostar på mig dyra ridgrejer  i vanliga fall men den här gången kände jag att jag borde göra de.

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=210547&deptid=78&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lattjo
2014-10-05 22:04
#15

Jag har alltid stålhätta i stall,hantering, tävling osv. Jag blir jämt trampad av diverse hästar vet inte hur jag lyckas haha. Har haft mina stålhätta i 8 år och de är väldigt bekväma och mycket bra kvalité på dem. Dock är dem märkeslösa. Visst att det är snyggt med ridskor utan stålhätta men de skyddar inte lika bra. Vid ridning har jag dock ridstövlar.

Upp till toppen
Annons: