Annons:
Etikettridning
Läst 781 ggr
happyone
2014-09-01 14:54

Ingen galopp i paddocken??

Hej! 
Har en sent inriden 6:åring som jag nu börjat rida regelbundet. Hon är ett kallblod; Nordsvensk. En fantastisk häst i all hantering osv men jag har ett problem. När vi rider i paddocken vill hon aldrig komma fram i galopp. Hon har alltid en samlad trav när jag ger henne fattningen men så fort hon får den rusar hon bara i traven. När vi är på uteritt lyssnar hon på min fattning perfekt. Undrar nu vad detta kan bero på och vad jag kan göra för att lösa problemet. Tacksam för svar!

Annons:
Bill&Bull
2014-09-01 15:09
#1

Har du testat att få henne i galopp från marken? Hade liknande prob för länge sedan, fast i ridhus. Det enda vi kom fram till va hans oförmåga att komma fram i galopp och sedan svänga. Han ville ha fritt fram så att säga. Vad det kan bero på vet jag inte riktigt så hoppas nån annan kan svara på de :)

||My Love For Animals Is Immortal||

happyone
2014-09-01 15:20
#2

ja det har jag. När jag longerar funkar det så detta är nog inte samma problem som du hade men tack ändå :)

Zadeira
2014-09-01 17:07
#3

Har du provat att göra galoppfattning från skritt istället?

Gladflicka
2014-09-01 22:05
#4

Du kan ju prova lägga fram en bom eller ställa upp ett litet kryss och i samband med göra en fattning? :)

chade
2014-09-01 22:27
#5

Luras lite och longera samtidigt som någon sitter på, och ge kommandot från marken och på hästen samtidigt och se vad som händer 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

happyone
2014-09-02 09:55
#6

Ska testa era tips idag :)

Annons:
Sarah
2014-09-02 12:11
#7

Ute har de ju ett annat driv och det är lättare att få till fattningen ordentligt. på volten är det ett annat jobb och med ryttare kan det helt enkelt vara så att hon inte orkar. Kanske spänner du dig lite inför fattningarna eller liknande vilket gör att hon får svårt.

CelsiusT
2014-09-03 17:08
#8

Hur är galoppen när ni galopperar ute? Går hästen samlad ordentligt redan från början? Har hästen styrka i galoppen? Hur fungerar det om du testar att göra en fattning ute på en äng och lägger en volt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annette
2014-09-03 21:23
#9

Tycker hon att paddocken är för trång?

Uss
2014-09-04 13:14
#10

Är det samma i båda varven? Tror isf också på att paddocken känns "trång" - hur stor är den? - eller att hon inte riktigt orkar, hon är väl inte riden så mycket? 

Annars kan det vara spänningar i triceps brachii (muskeln som ser ut som en droppe precis över frambenet) eller i bakre pectoralis (går från bröstbenet mellan frambenen och bakåt, lite bananformat) som spökar.

em.nord
2014-09-04 17:31
#11

Kan vara så lätt att hon inte orkar hålla upp sig och ryttaren i galopp. Så som #10 säger. :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

happyone
2014-09-09 15:14
#12

Har en stor ridbana så det är inga problem med storleken. Dock har jag ridit mycket på henne nu ute så att hon lyssnar bättre på fattningarna. Nu när jag skulle rida på banan igen satte hon fattningarna bra. Tror att det har berott på att hon varit lite ofokuserad samt lite otränad ;) Tack för hjälpen iallafall!

Upp till toppen
Annons: