Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3423 ggr
elvirawz
2014-08-31 20:33

Bett/träns till "het" häst?

Hej!

Jag rider en häst lite då och då som är väldigt pigg och lite het. När man ska stanna  henne så drar hon upp huvudet och fortsätter. Har lite frågor här om vilken utrustning man ska använda? :)

Fråga 1:Vill inte använda ett alltför skarpt bett, hon rids på tredelat nu eller pessoa (jag hatar pessoa men hennes ägare använder det ibland och det är därför jag vill hitta ett allternativ att visa för henne som inte är pessoa!). Har tänkt att antingen ett novabett så att hon verkligen vågar söka sig ner på bettet och ta stöd eftersom det inte gör ont eller ett Kimblewickbett, det är ju ganska skarpt men det mildaste stångbettet, och vill verkligen inte ha skarpare än det. Vad tror ni man ska ha?

Fråga 2: Tycker ni man ska använda martingal för att rama in henne när hon rids? 

Fråga 3: Tror ni hon kan dra upp huvudet pga spänningar i nacke? Ska vi kanske testa ps of sweden?

Ganska otydligt, men hoppas ni fattar!

elvira.horseworld.se

Annons:
H-lena
2014-08-31 20:44
#1

Jag tror att man först behöver ta reda på VARFÖR hon gör som hon gör, innan man börjar göra åtgärder med utrustning. Kolla om hon har problem med tänder, ont någonstans, om bettet och allt sitter bra, eller om det är ren olydnad. Sen kan man börja fundera på att byta utrustning.


elvirawz
2014-08-31 20:52
#2

Allt är bra med henne, har kollat upp det. Hon är gammal jakthäst och är därför typ inriden i principen att vara rädd för hundar och springa så fort hon hör något :/

elvira.horseworld.se

H-lena
2014-08-31 20:54
#3

Okej jag förstår. Ja då är det ju en annan femma, det är nog lite svårt att träna om henne men försöka går ju alltid. Jag tror att ni behöver jobba på att hon ska ta hjälperna och lyssna och kunna stå still etc. bett och sånt är jag inte jättebra på, men tredelat brukar ju vara bra, kanske att man skulle testa med något annat för att se hur hon beter sig. Men jag tror faktiskt att problemet bottnar i hur hon är inriden.


Sarah
2014-09-01 10:50
#4

Beror ju helt på varför, om hon slänger upp huvudet direkt då du tar i tygeln kan det mycket väl vara bettet som  inte är bra. 

3 delade har ju några fördelar, men ofta ligger gängorna på lanerna och det gör ont på hästen. Ska man ha 3delat måste mittendelen + gängorna vara så att de ligger mellan lanerna och inte på. Innan jag fattade det hade jag alltid olika 3delade bett, och lite oroliga hästar i munnen. Nu har jag bytt tillbaka till vanliga 2delade och båda hästarna är nöjda. Den ena som är nästan löjligt känslig gjorde precis så som du sa, kastade upp huvudet då man tog minsta lilla i honom.

Sarah
2014-09-01 10:51
#5

Ah, såg nu att hon kanske inte är ordentligt riden med grunderna, då skulle jag säga att det är dags att ta hjälp av en tränar och börja om från början och skola om henne.

Rafflan
2014-09-01 11:11
#6

Kimblewickbett med rak mundel är ett trevligt men lite starkare bett som jag tycker du ska prova, och släng Pessoa bettet…

Sen förutom det bör du rida med dressyr och träna hästen att bli lugnare och med välriden så att du tillslut kan betsla ner till ett mildare bett, och bara rider på Kimblewickbett vid behov :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: