Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1204 ggr
puppypaws
8/31/14, 2:44 PM

frågor om täcken

1. när ska man ha täcke?

2. Hurdant täcke ska man ha? vilka täcken bör man äga? regntäcke osv.

Annons:
AnnaFagerell
8/31/14, 2:52 PM
#1

Har aldrig täcke.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

puppypaws
8/31/14, 2:55 PM
#2

#1 - Lämnar du hästen utan täcke i hagen vid tex -15/snöstorm/regn eller tar du in den då?

Linnea
8/31/14, 5:11 PM
#3

Beror på hur mycket vinterpäls hästen har och om och isf hur mycket man klipper den. Min har tjock päls, har regntäcke 2-3 dagar per vinter och då pga kraftigt regn.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaFagerell
8/31/14, 7:56 PM
#4

#2 mina går på lösdrift och har mkt päls

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah
9/1/14, 11:03 AM
#5

Jag har haft tunna regntäcken på mina sen 2 veckor tillbaka. Det är kallt och regnigt på nätterna och den ena får ont i ryggen så fort han blir minsta lilla kall. Båda rakas på vintern och går vanligen med ett tjockt innetäcke och regntäcke under den perioden. Är det riktigt kallt byts regntäcket ut mot ett tjockt vintertäcke. Typ september/ oktober har de ett fleecetäcke under istället.

Rafflan
9/1/14, 11:07 AM
#6

1. när ska man ha täcke?
Beror på hästen, en del sätter fleece fodrat regntäcke när det är som kallast +10 på dygnet, andra sätter när det är som kallast +5, och andra när det är 0 gradigt. Och vissa sätter aldrig täcke eller täckar först när snön kommer.

2. Hurdant täcke ska man ha? vilka täcken bör man äga? regntäcke osv.
Ofodrat regntäcke, fleece fodrat regntäcke, 100-150 grams vintertäcke och 200-300 grams vintertäcke är dem täcken jag brukar behöva :)
Men allt beror på hästen och fodring, vissa kan klara sig på 100-150 gram hela vintern trots att det är -20, medans andra hästar behöver 450-500 gram för att klara -20 ;)

Annons:
Kadoor
9/2/14, 10:58 AM
#7

Det beror ju helt på hästen. Vissa hästar fryser ju mer om de har mindre päls, men är hästen vad vid att gå ute vid alla väder om den till exempel går på lösdrift behöver de kanske inte täcke.
Om jag hade haft häst hade jag sett över lite hur hästen är också, om den får mycket päls hade jag struntat i det helt. En häst klarar ju sig i det vilda utan täcke, så varför skulle den inte klara av de i fångenskap? Det är ju en annan sak om den är van vid att gå med täcke, men om man låter den gå utan och vänjer den vid att gå utan så tror jag att hästen klarar det utan problem!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Rafflan
9/2/14, 11:31 AM
#8

#7 dock förstör vi hästens naturliga skydd i pälsen när vi badar den, borstar den, osv. Så ibland kan hästar behöva täcke även om dem går på fri tillgång på lösdrift pga att vissa hästar är lättare att "förstöra" pälsen på än andra :)

Sarah
9/2/14, 12:09 PM
#9

beror även på vad man har hästen till, för mig funkar det inte att låta hästarna bli långhåriga och genomsvettiga på vintern.

Linnea
9/2/14, 12:15 PM
#10

#7 Den största skillnaden är att vilda hästar kan söka skydd medan våra står i sina hagar. Finns där inte tillräckligt väderskydd (vilket det sällan gör) så är det lätt hänt att dom blir väldigt blöta och då fryser dom mycket lättare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

P4go
9/4/14, 3:37 PM
#11

Min står med innetäcke under natten och är det regn så får hon ha det kvar på sig under regntäcket. Är det mulet och inte regn får hon ha innetäcket på hagen.
Dock har jag ett väldigt smalt fullblod direkt från galoppbanan så hon har inget hull alls som värmer så man får ju se till hästen :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Ellensandahl
9/5/14, 9:56 PM
#12

Tror ni att en klippt ponny (har kvar päls på ryggen och benen) klarar sig med ett regn täcke± fleece täcke under på vintern eller bör jag skaffa något mer täcke?

Rafflan
9/6/14, 9:01 AM
#13

#12 svårt att säga, kan du inte lägga undan pengar som om hästen är kall är det bara att åka till affären samma dag och köpa tjockare täcke? :)

Annons:
Iaemi
9/6/14, 6:06 PM
#14

Undrar också det här, fast har en frusen arab som inte har mycket päls alls😐

Någon som kan typ säga ett slags schema eller något? Typ hur kallt måste det vara för att hästen bara ska ha ett 100g täcke, och när ska den ha 200+g? 🤔

Rafflan
9/6/14, 6:45 PM
#15

#14 gå ut i hagen och stoppa in handen under täcker, känns det svalt/kallt? prova gå upp en tjocklek. Tyvärr är det enda sättet att veta om man behöver byta täcke. Det är omöjligt att säga att man ska byta vid en vis grad :)

Det samma gäller även värme, känn under täcket så hästen inte blir för varm :)

majaliten
9/6/14, 8:23 PM
#16

Ge hästen grovfoder de man ska känna är inte under täcket det är i ljumskarna på hästen och så kan man känna på öronen eller vad det var för är de kalla är de lite kalt också . Men ljumskarna är bäst

Rafflan
9/7/14, 8:54 AM
#17

#16 ska man känna om hästen är kall ska man känna närmast huden, leta sig ner emellan pälsen och känna, då funkar även ljumskarna, men den metoden kör jag bara när hästen går på lösdrift

för är hästen kall riskerar den att spänna sig och får ont i ryggen, därför känner jag under täcket :)

majaliten
9/7/14, 10:39 PM
#18

Att leta sig ner i pelarn ger inte alls rätt överblick de är ju klart mycket varmare under ett täcke en i ljumskarna . Ljumskarna är klart rättvisa . Om hästen går på lösdrigt ska den fodras korrekt och kan klara sig utan täcke jag har själv häst på lösdrigt så ljumskarna lurar inte på samma sätt som att sticka handen under täket de är ju gansk självklart

Rafflan
9/8/14, 8:56 AM
#19

#18 ja min häst gick också på lösdrift utan täcke och då kände jag om han frös genom att känna närmast huden ;)

Öronen borde ju alltid vara kallast så dem precis som på människan sitter lite "utanför kroppen", och ljumskarna är ju det stället som har minst päls på sig så det borde också bli väldigt missvisande?

Upp till toppen
Annons: