Annons:
Etikettövrigt
Läst 1107 ggr
Natalieforsbom
2014-08-27 21:42

vad hade ni gjort?

Hej! jag undrar vad ni hade gjort i min situation!
Jag var medryttare på en äldre ponny .. men tyvärr så flyttade hon som ägde ponnyn till en annan gård och de var väldigt långt dit för in del att ens kunna cykla . 
Jag fick sluta rida och ta hand om honom och han fick en ny medryttare .. nu till problemet och den sorgliga biten..
jag fick förfrågan om jag ville med och säga hej då till hästen (då tiden är kommen att han ska få beta på evigt gröna ängar) .. men det känns fel med tanke på att jag inte var där på slutet alls.. plus att den andra medryttaren ska med .. då känns det ännu värre !
men samtidigt så har jag chansen o ta farväl ..  tror tyvärr jag inte kommer klara av det ..
han ser väldigt "vanvårdad ut" då han inte går upp i vikt och så vidare .. så han ser ju inte alls ut som när jag red han och tog hand om honom .. :/

så till frågan : ska ma åka och säga hej då , fast det känns konstigt o fel.. 

eller ska man inte göra det och bara sörja hemma och tänka på de fina minnen jag fått med han ? :(
just nu lutar det i att tända ett ljus och tänka på han istället för att åka dit o se han eländig !

Annons:
Gladflicka
2014-08-28 03:54
#1

Det kan du bara känna själv. Att stanna hemma och tända ett ljus betyder inte att du bryr dej mindre om ponnyn utan känns det som avslutet du behöver så kör på det. Tycker dock inte att du ska tänka på den andra medryttaren alls utan vill du vara med och säga farväl så åk isåfall. Det kanske är skönt att klappa ponnyn och krama om honom en sista gång och säga hej då även om det känns tungt men vill du inte så gör inte det. Jag varken kan eller vill råda dej att göra det ena eller det andra men känn dej verkligen inte tvungen att göra något, varken att stanna hemma eller att följa med utan gör det som känns bäst för dej. Till sist vill jag bara säga att jag beklagar verkligen.

Gronstedt
2014-08-28 07:01
#2

Jag förstår att det känns tungt, men tänk på hästen också. Om du kommer dit och är ledsen och upprörd, så kanske han blir uppjagad och stressad. Det kanske är bättre för honom att han slipper det den sista dagen i sitt liv, utan att han kan gå vidare utan stressmoment.

JoannaLi
2014-08-28 07:31
#3

Jag fick frågan om jag ville åka ut till mina morföräldrar och säga hejdå till deras hund (som jag växt upp med, och som har uppfostrat mig mycket mer än jag har någonsin uppfostrat honom). Jag valde att inte göra det. Jag ville, precis som du, istället bevara de glada minnena, och det är faktiskt inget jag ångrar idag, två år senare. Han var en helt underbar hund, men för honom var det ändå bättre att jag låg hemma i sängen och grinade, istället för att stå där i hallen och trängas med alla andra för att ta farväl. 

Så det är något du får bestämma helt själv. :) Och kan du inte be att få komma en lite annan tid än den andra medryttaren, om du inte vill träffa den personen? Be att få komma en tjugo minuter före kanske, så kanske du kan få sitta själv en stund? :)

PennyScarlett
2014-08-29 12:01
#4

#3:s förslag är bra om du gärna vill säga hej till honom en sista gång. Be om en liten egenstund där du kan få säga det du vill eller bara stå med ponnyn en stund, utan att behöva "dela" med någon annan. 

Men känn verkligen efter i ditt hjärta vad som känns bäst för dig. Ingen kan döma dig oavsett vilket beslut du tar. 

Jag beklagar och önskar dig lycka till i ditt beslut.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Zadeira
2014-08-29 15:05
#5

När jag fick chansen att säga hejdå till en av mina första sköthästar som jag inte hade träffat på flera år tvekade jag inte en sekund. Jag hade under den tiden varit med om att en annan sköthäst hade tagits ifrån mig helt utan förvarning och jag inte hade fått ta farväl.

För mig personligen var det mycket lättare att få ett avslut när jag fått ta farväl. Men jag var där några dagar innan själva avlivningen och tog mitt farväl då. Som någon sa så är det synd om hästen om man ska dit och gråta och eventuellt stressa upp hästen när det är dags. För mig var lösningen helt enkelt så att jag åkte dit ett par dagar innan och fick min tid med hästen då. Det kanske är en möjlighet för dig med?

Natalieforsbom
2014-10-24 20:47
#6

Han ä borta , jag åkte inte då jag inte ville se hur han såg ut … Fick se bilder och jag mår så dåligt över att han såg ut så sina sista dagar .. Allt jag vet är att han mår mycket bättre nu ! Tack för alla som skrivit !!

Annons:
kvekki
2014-11-16 08:37
#7

Jag gjorde samma som du med mina gamla medryttarhäst när jag fick veta att han skulle avlivas. Jag valde att hellre minnas honom som han var och besparade mig själv sorgen(älskade den hästen!!!). Det är skönt att veta att de nu inte har ont mer utan springer som ystra unghästar på de eviga ängarna!

Upp till toppen
Annons: