Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 654 ggr
Rafflan
8/25/14, 10:02 PM

Rida eller inte rida?

Vi fick en ny häst i hagen i lördags, och det blev lite tjafs och min häst fick 1 spark på varje bakben. Vart ytliga skrapsår inte svullen, inte öm, inte halt, men varmtdär skrapsåren är.

Så han har vilat sen i lördags, longerade lite lätt idag och såg att han gick rent, funderar på att rida imorgon (tisdag) men han är ju fortfarande varm, vågar jag rida eller ska han få fortsätta vila?

Han går ute i hagen som vanligt, så det är bara ridningen han får vila ifrån i sånt fall.

Annons:
JonnaCecilia
8/25/14, 10:06 PM
#1

Om han fortfarande är varm imorgon skulle jag avstå, annars en lätt skrittur kanske?

Rafflan
8/25/14, 10:38 PM
#2

#1 han är för pigg efter denna lång vila för att enbart skrittas på :P

JonnaCecilia
8/25/14, 10:53 PM
#3

Haha, förståeligt!

Sarah
8/26/14, 6:44 PM
#4

Är ju bra om han rör sig, jag hade ridit, eller tömkört eller longerat.

Linnea
8/27/14, 9:46 AM
#5

Varmt är det för att blodcirkulationen ökar i området för att laga skadad vävnad. Om hästen inte är halt hade jag ridit den men inte hårt eller så väldigt länge.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
8/29/14, 12:07 PM
#6

Är han en hetsporre är det ju bara bra att skritta en längre tur? :) Det är uttröttande psykiskt också. Racear gör jag bara när mina hästar är lugna och nästan vill sova xD är dom väldigt framåtbjudande så blir det en skrittur :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Rafflan
8/29/14, 2:26 PM
#7

#6 går inte eftersom han blir olydig och frusterad av att inte få jobba och då bara börjar bocka och busa, så blir oftast så att man får ta ut energin  först för att kunna få honom att vara lugn och kunna focusera nästa pass :)
Men nu står det ändå still med ridningen då han blev sparkad vid typ skenbenet igår, var inte direkt svullen eller halt, men han reagerade vid beröring och vart besvärad när jag höll på och kollade såret så får väl se hur det ser ut idag ^^

PennyScarlett
8/29/14, 6:58 PM
#8

Funkar inte i lite mer svårframkomlig terräng? Mycket uppförsbackar och sånt? Jobbar man honom i form borde det vara tillräckligt mycket jobb tycker jag :) men alla hästar är ju olika givetvis! Hoppas han mår bättre snart iallafall! ^^

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Upp till toppen
Annons: