Annons:
Etikettövrigt
Läst 2744 ggr
TheAlmab
8/24/14, 7:54 PM

lite frågor...

Hej! Har lite frågor jag hoppas ni kan svara på! :)

1. Hur får man bort mjäll från hästens man och svansrot? 

2. Använder ni hovolja, varför och hur ofta?

3. Hur ofta longerar ni, hur länge och hur longerar man hästen "rätt"?

4. Föredrar ni läder eller nylongrimma, varför?

Hoppas inte ni tycker att frågorna var allt för konstiga x) kommer säkert på mer. Tack på förhand!

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
MoonysElin
8/24/14, 8:19 PM
#1

Hej! 1) jag har aldrig haft det problemet, men om jag hade haft det hade jag nog först försökt ta reda på varför hästen fick mjäll, om det tex var en allergi, och sedan försökt lösa det så. Hade mjölken inte försvunnit av sig själv efter att jag själv provat att utesluta vissa saker hade jag tagit hjälp av veterinär. 2) i stort sätt inte, och har jag det så är det främst för att göra hovarna blanka och fina. Jag kan tycka att hovolja i hovens tillväxtzoner kan göra dem mindre torra. 3) jag longerar sällan nu mera men ett tag longerade jag ca en gång per vecka. Jag har som regel att longera max 30 min och byta varv var 5e minut. Hur man longerar rätt finns det nog många uppfattningar om. Ta hjälp av en tränare i början är mitt tips. 4) nylongrimma då lädergrimmor snabbt blir stela och behöver putsas, samt oftast är dyrare. Lädergrimma i transport eftersom det ger minskad skaderisk (grimman går lättare sönder om hästen fastnar)

TheAlmab
8/24/14, 8:59 PM
#2

Okej, Tack! :) är inte säker på om det är mjäll hästen har man det är typ vita flagor i man och svans roten.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

TheAlmab
8/24/14, 8:59 PM
#3

Okej, Tack! :) är inte säker på om det är mjäll hästen har man det är typ vita flagor i man och svans roten.

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

JoannaLi
8/24/14, 10:15 PM
#4

1. Hur får man bort mjäll från hästens man och svansrot? - Tyvärr har jag ingen aning, sorry. Hoppas någon annan vet :)

2. Använder ni hovolja, varför och hur ofta? - Ja, det gör vi, på min äldre medryttarhäst. Han har problem med hovarna, bland annat har han haft någon riktigt ful spricka lite nu och då, poppar ofta upp i början av sommaren när det blir torrt, och sådär. Vi har då smörjt med lite olika grejer, med en typ vanlig olja, en typ kräm, och ny en grön, illaluktande smörja. Det har vi gjort en gång om dagen, längst uppe vid kronranden. 

3. Hur ofta longerar ni, hur länge och hur longerar man hästen "rätt"? Oj, jösses. Det är lite olika hur ofta vi longerar. Med Gamm-Hästen longerar jag ganska sällan. någon gång i månaden kanske, men min kompis har varit ute och longerat oss (mig på hans rygg) för att sitsträna och hjälpa oss med vänstergaloppen. Jag tömkör även lite nu och då, mest för att jag har lättare att se hela honom och se till att han arbetar rätt. 

Med unghästen (hon är 5) så gör jag det lite oftare. För att befästa röstkommandon till viss del, men främst av allt så jobbar vi på att få fram en ordentlig bakbensaktion, och hon förstår det lättast från marken. Därför använder jag det främst i utbildningssyfte. 

Jag longerar inte särskilt länge, det sliter ganska hårt att gå på en volt en längre stund. Generellt bara till Gamm-Hästen har slappnat av - han har tyvärr lite spänningar som måste jobbas ut med jämna mellanrum - och tills Lilltjejjan har muckat klart (tonårsfas just nu ^^) och har förstått vad jag menar, vad jag vill få fram. Generellt, aldrig mer än 45 minuter, men det är ju som sagt olika :)

Hur man longerar hästen rätt, ja du, jag går tyvärr mest bara på känsla och ögonmått, så jag hoppas att någon kan förklara det bättre ^^

4. Föredrar ni läder eller nylongrimma, varför? Jag håller egentligen bara med #1. Nylongrimman är mjukare och lättare, men samtidigt så kan de bränna sig en del på den om de fastnar och försöker slita sig lös. Däremot tycker jag om lädergrimman eftersom att den är riktigt snygg ^^ Och väldigt praktisk i transporten; hästen kan riva sönder den om det blir panik, och den är mycket lättare att skära sönder om något skulle gå fel och du inte kan få ut hästen på annat sätt :)

(Oj, vad långt det blev! Sorry! :D)

Linnea
8/27/14, 9:51 AM
#5

1. Om hästen har mjäll kan du tvätta den med clearasil-schampo. Mjäll kan bero på mycket, torr hud, allergi mm. Försök hitta orsaken.

2. Nej jag använder inte hovolja, jag använder vatten som är det mest naturliga och funkar bättre.

3. Longerar inte regelbundet men det händer då och då. Brukar hålla på 20-30 minuter i skritt, trav och galopp. Håller på mycket med övergångar så han går inte så länge i varje gångart.

4. Jag har bara nylongrimmor. Är nog för lat för att ta hand om en lädergrimma.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

TheAlmab
8/27/14, 7:37 PM
#6

Okej! tack så mycket :D

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
Upp till toppen
Annons: