Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2730 ggr
sosom11
2014-08-24 09:29

Polishästarna i kravaller

Jag själv vet inte så mycket om just polishästar och därför tänkte jag fråga om vad ni tycker om polisernas behandling till hästarna?

Hästar springer över människor vilket inte alls är en instinkt som finns hos hästen, jag själv håller på med centrerad ridning och håller hästarna så naturliga som möjligt och ser mycket förargligt på detta.

Förebilder för det svenska samhället är de ju inte med tanke på hur mycket de sliter och drar och hästarnas munnar medans de spisar på dom,  springer över människor som kämpar för en rättvis sak.

EW

Annons:
Cindy S
2014-08-24 09:39
#1

Man ska inte tvinga djur att vara agressiva på det här sättet. Man förstör dom ju, gör dem rädda och hatfulla mot människor.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

*~HamsterHamster~*
2014-08-24 09:48
#2

Ger dig helt rätt, men också de som hoppar och fälttävlan osv brukar dra i hästarnas munnar hur som helst. det är inte heller naturligt för hästar att glida ner för branta bärg och hoppa in i vatten och hoppa över hinder i vatten.

Men jag måste säga att jag har träffat två fruktansvärt snälla ridande poliser själv red de också på fritiden och de vvärkade vara väldigt mjuka och hästarna väldigt avslappnade. Det kan ju ändras när det händer något speciellt. Men har också sett att männen brukar vara lite brutalare. Hästarna tränas ju för att vara avslappnade.

Vet inte så mycket om polisernas hästar.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Cindy S
2014-08-24 10:00
#3

Ja, de tränas väl för att klara skrik och våld, men att trampa ihjäl folk som skriker i panik och smärta… Det är otroligt konstigt att de gör så mot demonstranterna. Det är väl mindre farligt att bli skjuten?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jiithra
2014-08-24 10:17
#4

Fast väldigt ofta används polishästar i bra syften också. T.ex på Power meet i Västerås. De beridna poliserna har god översikt, och eftersom man inte vill bli trampad på är det ingen idiot som ställer sig ivägen hursomhelst. Vad jag har sett av de hästarna är de lugna, fina hästar med lugna ryttare.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Cindy S
2014-08-24 10:25
#5

Ja, jag tvivlar på att de är tränade att attackera, och vanligtvis används till det. Någon som vet mer? Jag hoppas verkligen hästar inte tränas för något så grymt mot hästar och människor.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Gronstedt
2014-08-24 10:46
#6

Det är inte ett dugg onaturligt för hästar att gå rakt över människor, tvärt om måste de läras att låta bli att göra det. Det enda "onaturliga" som polishästar gör är att lita på sin ryttare i stället för på sina instinkter. Därför är det långt ifrån alla hästar som kan bli polishästar.

Polishästar tränas definitivt inte för att trampa ihjäl någon eller "attackera", de tränas för att lita på sin ryttare och gå fram där ryttaren säger att den ska gå fram. För att den tilliten ska finnas måste det finnas en mycket bra och djup relation mellan häst och ryttare.

Läs gärna böckerna om Utter om ni vill veta mer om relationen mellan en ridande polis och en polishäst.

Annons:
Cindy S
2014-08-24 10:51
#7

#6 Är det sant? Jag vet att min familjs hästar inte hade något problem med att trampa på fötter och skita i våra "Aj, jävlar" men att trampa på mjuka, rörliga och skrikande ting?

Jag hade tur och fick aldrig veta det i första hand, bara blåmärken på fötterna.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Söderort]
2014-08-24 12:46
Cindy S
2014-08-24 12:55
#9

Det är svårt att veta vem man ska tro på. Här rapporteras om en oprovocerad attack, men kan det vara samma händelse som berättas på olika sätt? http://cindy-svensson.tumblr.com/post/95614806154/jofesinen-the-nazi-party-called-the-swedish

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Söderort]
2014-08-24 12:58
#10

 Här är en längre video folk kastar sten när man rider första gången genom människor andra gången slår folk med flaggor mot hästarna och ryttarna.

sosom11
2014-08-27 11:47
#11

Efter alla mina år genom utbildning som elithästskötare, veterinär, ungdomsledare och ridlärare har jag aldrig i hela mitt liv sett en enda häst springa på mänskor. Och självklart är det mordförsök att galoppera över på en folksamling. Det skulle varit bättre om polishundar och polishästar fick komma till ordentliga hem så får människorna hålla på som dom vill. Om jag ska vara helt ärlig ska jag själv demonstrera emot SVP i helgen (Stockholm) och vill inte mötas av några hästar eller tårgas.

EW

Gronstedt
2014-08-27 11:53
#12

#11: Naturligtvis är det inte mordförsök. Polisen har lagstadgad rätt att utöva våld när så behövs.

Det är många som skadas när de blir trampade, trängda, knuffade eller klämda av hästar. Att du har haft turen att aldrig stöta på en häst som inte är uppfostrad att ta ut svängarna runt människor är du bara att gratulera till.

Cindy S
2014-08-27 12:14
#13

#12

Det är skillnad mellan att mota människor bakåt med hästar och att rida rakt in i en folksamling där det KAN finnas någon som behöver arresteras. Dödligt våld får de endast ta till i absoluta nödfall, t.ex. ifall demonstranterna hade haft pistoler. Att rida ner flera personer för att några av dem kan ha varit de som kastat sten och ammoniak är inte nog skäl.

Här är lite mer om den "felaktiga bild" polisen spridit http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19419718.ab#

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Söderort]
2014-08-27 17:59
Cindy S
2014-08-27 18:24
#15

Så då lyckades de meja ner en skyldig person. Ifall en polis hade ridit mot en person som hotade denna polis (eller någon annan till livet) skulle jag inte ha problem med att polisen försvarade sig mot just den personen. Nu antar jag att det var flera oskyldiga som blev nerridna för att de ville ha tag i en eller flera.

Förresten, har inte ridande polis pistoler? Det måste väl vara säkrare att bli skjuten än nersprungen? Polisen vet troligare var man kommer träffa om de siktar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

viktoria91
2014-08-27 19:53
#16

#7 Min ponny trampar gäärna på "mjuka, rörliga, skrikande ting" i form av katter och hundar. Hon attackerar dem gladeligen och går sedan stolt till mig som "titta matte, jag räddade dig från den farliga stallkatten". ;) Min ponny hade älskat att vara polishäst, det händer nåt hela tiden!

#15 Att skjuta i en folkmassa med folk som ständigt rör sig och knuffas låter otroligt osäkert.

Cindy S
2014-08-27 20:19
#17

#7

Nja, kanske i USA, där polisvåld är lite mer "inne".  ;)

#15

Ja, om man inte har sikt över huvud taget är det idiotiskt, men att rida in i en folkmassa är nog farligare. Eller ja, jag har väl ingen aning. Jag tänkte mer på att med pistoler kan man sikta, men om man plöjer ner någon för att oskadliggöra dem så är det nog humanare att skjuta. Hellre en kula i benet eller armen istället för hovar som kan hamn var som helst.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

viktoria91
2014-08-28 10:38
#18

#17 Risken att skjuta rätt in i en folkmassa i ständig rörelse är att någon helt annan får en kula i huvudet. Flyttar man sig inte för polisen och följer lagarna Jan man gott ha 700 kilo i knäet.

Cindy S
2014-08-28 11:34
#19

Lite grym kommentar det där. 700kg kan krossa skallar och som sagt så är det svårt att veta var hovarna hamnar. Liiiite orättvis konsekvens av att man är envis nog att stå på fel ställe och någon idiot någon meter ifrån en kastar en flaska.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

viktoria91
2014-08-28 11:36
#20

#19 Då står man inte vid bråkiga personer.

Annons:
Cindy S
2014-08-28 11:49
#21

Man förtjänar att dö om man står vid bråkiga personer? = Alltså man förtjänar att dö om man demonstrerar?(För det finns alltid vandaler i demonstrationer)

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: