Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1404 ggr
smilla11
2014-08-23 19:32

Frågor

Har några frågor jag gärna vill ha svar på, snabba svar uppskattas för jag ska rida in en häst om bara någon vecka. :)

Vad menas med tungfrihet på ett bett?

Vad menas när hästen går på/under tygeln?

Hur får man hästen att jobba med bakbenen?

Hur lär man en häst att bli longerad?

Tips på Nh-övningar?

Vad är skillnaden på fullblod/varmblod/kallblod?

Vad ska man kunna för att få ta grönt kort?

Varar tävlings licenset hela livet eller måste man förnya det?

Hur länge får man tävla A/B/C/D ponnys lokalt?

Vad är "värka hästens hovar" och hur gör man det?

Vad menas med att hästen taktar?

Hur vet man om en häst har 2 eller 4 taktig gallopp och kan man ändra den?

Tips på olika dressyr övningar?

Tips på hur man övar upp hästens kondis?

Tror det var alla frågor.

Annons:
jjjosa
2014-08-23 20:26
#1

Trollar du nu? Inte för att vara tråkig. Men du ställer frågor som är ganska självkalara att kunna innan man ens rider in en häst. Någon annan får gärna svara. Men det här låter väldigt skumt.

smilla11
2014-08-23 21:39
#2

#1 Nej. Om frågorna är så självklara kan la du svara på dom då?

jjjosa
2014-08-23 23:14
#3

Inga problem. Tips på dressyr övningar kan vara öppna, skänkelvikning, Tips är att lära sig ett dressyr program och göra det tex när du ska träna markarbete.

Ett bett som har tungfrihet har en uppböjd vinkel just där tungan är. Men rak över lanerna.

Att få hästen att jobba med bakbenen måste du få häste att gå i rätt form. Få den att höja ryggen så den orkar lyfta fram sig och gå under med bakbenen.

A och B - 13 i hopp, 14 i dressyr, C och D till 18. Men har för mig att dom har ändrat eller ska ändra till 20 år.

Att få hästen att få bra kondis kan göras på olika sätt eller beroende på typ av häst. Men vad jag själv gör är mycket klättring i skog och mark i skritt. Samt intervall träning i korta sträckor.

Tävlingslicens måste lösas varje år

galoppen är en 3 taktig gångart.

Håller inte på med NH så är inte så bra på det. Men vad jag själv gör är att få hästen avslappnad från marken genom att få den att lyssna på just mig. Och att få den att vara helt fokuserad. Tips är att läsa en bok om Nh.

En häst som taktar är ofta uppspelt och skärrad över något. Den står typ och springer på stället. Ibland åt sidan och ibland sakta framåt.

Värka hästens hovar gör man tex på hästar som inte ska ha skor. Då gör man likadant som när dom ska skos. Tar ner det på hoven som har växt ut. typ som när vi själv klipper naglarna.

http://callimac.se/blogg/tag/gront-kort-prov/

Här kan du läsa om gröntkort

Varmblod och halvblod och fullblod använts till ridning eller körning. Är smäckrare typen av häst. Ett kallblod är oftast kraftigare. Men används även också till ridning och körning. Det är någor du kan läsa på om i en bok.

Välding indeviduelt hur man lär sin häst att bli longerad. Men du kan tex ha en kortare lina. inte för kort. För att få hästen att gå runt dig. Få den att lyssna på din röst när du vill att den ska göra något. Beröm den när den gör rätt. Men ligg lite bakom hästen. Alltså åt sidan . Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Om du är framför hästen kommer det bli svårt att få den runt dig.

Jag tycker du ska köpa en bok om unghästar. Väldigt nyttigt och bra saker står i dom.

Jag själv håller på med islandshästar. Dom är lite anorlunda men grunderna är ändå detsamma.

Ett tips till är att inte gå för fortframåt. Hasta inte och lär hästen för mycket. Dom behöver också få vila en stund och smälta det den har lärt in sig.

En häst som inte blir korekt inriden kan vara svår när den blir äldre. Det är aldrig kul att börja om från början igen.

Men ett steg itaget och lyssna på hästen

Lycka till!!

smilla11
2014-08-24 10:25
#4

#3 Tack så mycket! Jag ska få hjälp med inridningen men vill bara kunna dom ändå, ifall dom säger sånt när jag ska rida in är det ju bra att veta. :)

Upp till toppen
Annons: