Annons:
Etikettbeteende
Läst 915 ggr
[hejhejhej!]
8/19/14, 10:02 PM

Bett/inte?

Vad har ni för åsikter om bett? Att. Hästar gapar och skriker av smärtan? Förneka inte, finns bildbevis på hur hästarbara skriker av smärtan!

Annons:
[Forest]
8/19/14, 10:08 PM
#1

0. du kan du visa dom bevisen för jag har inte vart med om en häst som fått ont av bett som passar. Då har jag ridit och kört in många hästar och ponnys som aldrig haft bett/träns innan jag börja jobba med dom.  Idag har jag ingen häst lagt hästar på hyllan men sista tiden red jag med bettlöst träns och det funka fint fint.

MoonysElin
8/19/14, 10:23 PM
#2

Jag rider vanligen min med bett eftersom har trivs bäst på det, men brukar variera med att rida bettlöst också. Dock visar han ofta då sitt missnöje genom att gnissla tänder och spänna sig och jag tolkar det som att han ogillar trycket över nosrygg och än värre om jag rider med bettlöst som ger tryck över nacken. Men jag personligen tror mycket på att variera och gillar absolut bettlöst som alternativ, men olika passar olika hästar :-) Både bett och bettlöst kan missbrukas, tex hackamore som är ett skarpt bettlöst vilket min häst verkligen ogillade, men med en mjuk hand tror jag att det spelar mindre roll vad man rider på. Där tror jag att man kan gå mer efter var hästen är bekväm med att få trycket - på tungan, på nosryggen, i nacken ( om man inte rider enbart i halsring då).

[[Rabbitsforlife]]
8/19/14, 10:32 PM
#3

Ett bett som har rätt passform och passar den häst som bär det, alltså inte är för skarpt ser jag inget fel i.

Men sen finns det dom som sätter alldeles för skarpa bett i munnen på sina hästar med dålig passform. Det är hemskt och det handlar oftast enbart om okunnskap från ryttarens sida.. Det finns även dom som rider bettlöst med t.ex hack och missbrukar det också. Alltså rider på fel sätt med för skarp hand och skadar hästen på det sättet istället.

Har ridit många hästar både på bett och bettlöst och tycker att bägge funkar lika bra sålänge utrustningen är anpassad till hästen och ryttaren har tillräcklig kunskap för att rida på rätt sätt utan att åsamka hästen obehag eller skador.

Blawe
8/20/14, 5:32 PM
#4

Ett bett blir inte skarpare än handen som håller i tygeln helt enkelt. Jag rider nästan enbart i grimma eftersom min häst lyssnar så bra på skänklar och sits. Han går i fin form och lyssnar jättefint. Jag har sett hemska bilder på hästar vars ryttare "sågar" eller fläker dem i munnen vid tex. hopp eller när de dummar sig. Accepterar hästen bettet och inte far illa av det kan man rida med bett, men om man missbrukar det borde man inte få ha det på hästen.  Varför undrar du om jag får fråga?? 🤔Varför skulle någon förneka att det finns folk som missbrukar det? Det beror helt på hur mjuk man är i handen, bettet i sig är inte dåligt.

Rafflan
8/21/14, 11:33 AM
#5

Dem bildevis du har är på dåligt anpassade bett och dålig hand om håller i bettet. Det finnas massor med bilder och filklipp (som är bättre än bilder) på hästar som inte gapar utan går nöjt med bettet (såklart utan snokrem)

[Forest]
8/21/14, 12:29 PM
#6

Det är väl bara spana på tuben så ser man en massa som rider/kör med bett där hästen varken gapar eller skriker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: