Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 15531 ggr
BettaSplendens
2014-08-17 19:13

Skillnad micklem träns

Vet någon vad som är skillnaden på dessa två träns?

http://www.stromsbergsgard.se/trans-grimmor-tillbehor/trans/rambo-micklem-competition-bridle

http://www.stromsbergsgard.se/trans-grimmor-tillbehor/trans/rambo-micklem-multibridle

Tyckte dom såg väldigt lika ut förutom att det fanns en ring på nosgrimman på "multitränset"…

Annons:
Zadeira
2014-08-17 20:39
#1

Läser man om dem så är skillnaden ju att multitränset kan användas på fler sätt: "1. Träns med bett. De speciella clipsen håller bettet på plats och ökar bekvämligheten hos hästen. 2. Longeringskapson. Fäst longeringslinan i nosgrimmans ring. 3. Bettlöst träns."

Det andra tränset är ju ett "vanligt" träns som bara används på ett sätt.

BettaSplendens
2014-08-17 22:34
#2

Jo det såg jag. Men tyckte det var konstigt att multitränset var billigare än det "vanliga".. Tack endå :)

BettaSplendens
2014-08-17 22:55
#3

Tror jag hittade det nu, multitränset är ej tillåtet att tävla i, så kan vara därför det är billigare.. Synd för jag gillade alla funktioner att man rida bettlöst osv :)

MoonysElin
2014-08-17 23:45
#4

Skillnaden är vad du får med. I multibridle får du tränset + tre bettlösa alternativ; 1) sätta tyglar direkt i ringarna på sidan, 2) rem som går under hakan på hästen och 3) bettlöst som går i kryss under ganachen och upp i nacken. Du kan också använda ringen på nosgrimman vid longering. Bettclips för att fästa bettet i nosgrimman och på så sätt fördela trycket över tunga och nosrygg medföljer också. Inga tyglar medföljer. Competition är som multi fast utan ringen på nosryggen o de bettlösa, fast bettlöst nr 1 kan man använda ändå för där behövs inget extra. Där medföljer också clipsen samt gummityglar, vilket jag tror är anledningen till att det är dyrare. Om jag har förstått det rätt så är det tillåtet att tävla med båda modellerna, alltså även multibridle (kolla dressyr-TR, nog sjutton är det en ring på nosgrimman där) dock inte tillsammans med kandar (så klart) och inte med bettclipsen ( gäller båda modellerna). Jag har ett multibridle men tävlar inte, så har ju inte tävlat på det. Jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad på min häst, som är känslig i munnen ( varierar mellan micklem, aachennosgrimma samt utan nosgrimma) och han tycker inte om clipsen, men det är absolut ett bra träns som jag varmt kan rekommendera. En annan häst i stallet märks det jättestor skillnad på och hon är lugnare och betydligt mer tillfreds i micklem både med och utan bettclips.

BettaSplendens
2014-08-17 23:55
#5

#4 Tack för svaret! Får tänka lite på det då, och kolla upp om man får tävla med det. Hästen jag hade tänkt använda det på är en het, men ändå en känslig ponny som lätt stressar upp sig… tyckte det lät bra för henne då :) Hur tycker du läderkvaliten och passformen är?

Här står det att det ej är godkänt för tävling, men dom kan ju ha fel..

http://www.horsemeup.se/index.php/william-micklem-competition.html

MoonysElin
2014-08-18 00:42
#6

Ja, jag tror som sagt att man får tävla på det. Competitionmodellen vet jag säkert att man får tävla på iaf, och ända skillnaden är ju ringen. Man får dock som sagt ej tävla med clipsen och hur det är med de bettlösa alternativen vet jag inte, men det kan kanske vara det de syftar på? Läderkvaliteten är okej, varken särskilt bra eller särskilt dålig. Blir mjukt med mycket skötsel men är inte särskilt mjukt av sig självt. Passform, tja,det är lite klurigt att passa in men det finns instruktioner med. Det är ju utformat för bra passform och för hästens bekvämlighet så när det väl har passats in sitter det bra tycker jag. Jag upplever det normalt i storlek (min häst har standard horse vilket motsvarar full). Jag skulle önskat ett bredare nackstycke men det som finns är bättre än de flesta andra jag sett i alla fall. Jag märker dock som sagt inte skillnad på min häst med det och det verkar vara väldigt olika, vissa älskar det, andra ogillar det och på några märks det inte skillnad. Dock stor skillnad på den andra hästen i stallet, så visst kan det fungera jättebra också!

Annons:
BettaSplendens
2014-08-18 18:34
#7

Kan säkert vara clipsen.. ska kolla vidare lite. Var på hööks idag och tittade och kände på det, och håller med dig, läderkvaliten var det inget speciellt med, men betydligt bättre än många andra träns! Men  usch för tyglarna som var med, riktigt obehagliga plasttyglar! :P Nä, det är nog väldigt olika från häst till häst. Jag förväntar mig inte direkt något mirakel utan vill bara att det ska vara så behagligt som möjligt för min ponny.

 Har tidigare kollat på PS tränsen, men dom känns lite overpriced.. Är ganska mycket att lägga 2000+ på ett träns utan att veta om det kommer fungera bra. Sen har jag också hört väldigt delade meningar om dem, ganska mycket negativt..

Du kanske också vet något om bett? Iaf, har kollat en del på raka bett, och fastnade för ett rakt novabett med lösa ringar. Vill ha ett väldigt snällt bett (helst inget bett alls egentligen, men vet inte om hon skulle funka på hackamore eller annat bettlöst..) men dock så är hon en väldigt het häst, men känslig också. Just nu rids hon på ett tredelat men tycker inte hon trivs super på det.. Då ett rakt borde ju ligga helt (nästan) stilla i munnen, och om det ev skulle kunna "lugna" ner henne? Eller skulle det kunna vara för "snällt"? Hon är ridskolehäst så är tyvärr ganska hård i munnen eftersom många tror att het häst=dra mycket i tyglarna :/  Men det kostar ju en del, så vill ju inte köpa ett bett för några hundralappar som inte funkar.. :P

Comedy
2014-08-18 22:19
#8

(inhoppare) tips till känslig häst: fullcheek/halfcheek! Parerstängerna gör att bettet ligger väldigt stilla och förtydligar handens hjälper, min häst som också är väldigt känslig i munnen går bäst på sitt tvådelade halfcheek (rider annars med vanligt två- och tredelat) :)

BettaSplendens
2014-08-18 22:59
#9

#8 Hmm, får kolla det då! att det ligger stilla låter bra :) Men det känsliga är mest inte i munnen, utan att hon ja.. vet inte hur jag ska förklara haha :P

MoonysElin
2014-08-19 00:05
#10

Jag rider min på ett vanligt, smalt tredelat. Det upplever jag att han trivs bra på, eller ja, att de flesta hästar trivs bra på faktiskt. Antingen med vanliga ringar då eller med fasta, det är ju olika vad de trivs på. Vi har en känslig ponny i stallet som trivs på rakt bett med fasta ringar, men det har jag inte själv provat på min. Novabett har jag tittat på men är rädd för att det lätt ska bli skavt och få skarpa kanter eller att syntetmaterialet ska "bränna" i munnen som ju plast kan göra, har dock som sagt ingen erfarenhet av det. Men tror överlag på så snälla bett som möjligt och då är ju både tredelat och rakt bra alternativ. Prova en annan typ av tredelat kanske, annan tjocklek, längd, fasta ringar? Viktigast är ju dock handen som håller i tyglarna. Hackamore är jag inte så stort fan av, upplever det som mycket skarpt med stort tryck över nosrygg och nacke. Har ridit med det på min häst men det passade inte honom. Ett snällare bettlöst passar honom bättre. Jag rider då och då på snällaste typen av bettlöst på micklem, blir nästan som att rida på grimma, men han är inte helt förtjust i trycket över nosryggen utan verkar föredra tryck i munnen faktiskt. Han är nästan alltid positiv till tränsning och gapar efter bettet. Jag hade själv gärna ridit mer bettlöst men som sagt, det trycket passar inte honom. Tror inte att det hänger så mycket på bettet/ bettlöst (eller ja, vissa individer påverkas ju väldigt så klart) utan oftast på hand och ridning. På en het häst skulle jag rida mycket övergångar, tempoväxlingar och volter, men också noggranna hörnpasseringar och överlag varit noga med att hästen ska lyssna och komma tillbaka och försöka hitta en bra takt genom tex långsam lättridning och mjuka händer. Inte rida så mycket med handen överlag. Också viktigt att hålla om med benen skulle jag säga, så att man inte bara släpper dem för att hästen är pigg. Hmm, ja, det är väl det jag kan komma på nu. Ang micklem så är den andra hästen som har det i stallet just pigg och stressad och på henne har micklem + clipsen fungerat super. Dock blev hon ganska hängig i handen med clipsen efter ett tag, så tror att hennes ryttare varierar med/utan clipsen nu. PS- tränsen har jag ingen erfarenhet av mer än att jag har klämt på dem på mässor, men tycker att nackstyckena verkar mycket trevliga. Dock är det mycket pengar precis som du konstaterar…

P4go
2014-08-19 10:15
#11

Ang nackstyckena på ps så på mitt fullblod gled det fram och tryckte på öronen ist för att ligga bra :/ 
Även om hon skakade mkt på huvudet så åkte tränset av.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: