Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1185 ggr
Comedy
8/14/14, 12:54 PM

Bettstorlek

Hejsan! 

När jag köpte min häst kollade vi upp munnen på honom samt fick hjälp att hitta rätt bettstorlek. Den veterinären som jag pratade med då tyckte att 10,5 satt helt perfekt, så då har vi kört med det. Hon sa även att jag skulle ha 10,5 på ledade bett men att jag KAN ha 11,5 på raka bett. Här mätte vi inte utan bara provade fram rätt storlek med hjälp av olika "testbett".

För en vecka sedan ungefär var vi hos doktorn igen och kollade munnen. Nu är vår veterinär mammaledig så det fick bli på Ultuna den här gången och en annan veterinär. Även nu bad jag om att få hjälp med bettstorlek men fick ett annat svar. 

Veterinären mätte Comedy över nosryggen (typ) och fick fram 9,5. Sedan sa vet att man ska lägga till 1-1,5 cm och då får man rätt bettstorlek. Enligt denna vets mening är då 10,5 i minsta laget, och att min häst istället borde ha 11-11,5. 

Nu är jag helt förvirrad och vet inte riktigt vad jag ska tro. Mätte det bett som Comedy går bäst på och det är typ 10,8 (märkt som strl 10,5), halfcheek från Bombers. Personligen tycker jag att 11,5 känns stort på honom, då det finns risk att det glider runt mer och han behöver ha ett så stadigt bett som möjligt.  Jag har provat att rida på 11,5 men tycker att det blir mer rörligt. Men jag är ju inte utbildad och  vill verkligen inte skada honom på något sätt.

 Hur hade ni gjort?

Annons:
Upp till toppen
Annons: