Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2564 ggr
Killen
2014-08-14 07:01

Lämna häst ute själv?

Skulle ni kunna låta en häst gå ute själv på natten ? Alla andra vill ta in sina hästar. Hästen i fråga är hyfsat självständig , bryr sig inte om han är själv eller inte. I hagen bredvid går det hästar ute.

kissmekate.blogg.se

Annons:
_Fisken
2014-08-14 07:03
#1

Vi hade alltid hästarna ute själv. Sommar som vinter. Natt som dag. Vi hägnade in stallet och lät dörren stå öppen. Det var sällan de gick in. Alltid ute.

Spiritinthesky
2014-08-14 07:45
#2

Självklart om det går hästar bredvid…

Isa Aronsson

www.stallequino.se

imsuchadiva
2014-08-14 10:27
#3

Nej jag skulle inte låta en häst gå helt själv ute på natten.

Caf_Roy
2014-08-14 10:42
#4

Tror inte den skulle ha det mycket roligare i stallet så länge den har kompisar i hagen bredvid. Min häst gick ensam ute (med hästar i hagarna runt om) i en månad när hagkompisen var borta på träning. Gick hur bra som helst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2014-08-14 10:44
#5

Om det är så att alla andra hästar i hagen tas in på natten men han skulle gå kvar själv skulle jag dock inte göra det, då skulle jag antingen låta honom gå in med kompisarna eller byta hage så han går tillsammans med de hästar som går ute på natten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
2014-08-14 11:52
#6

Beror så på hur hästen är, och man känner nog sin häst bäst själv och kan beräkna alla omständigheter. Men om det finns hästar inom synhåll (dvs andra hästar i hagen intill) och min häst inte är bekymrad över att vara ute ensam så hade jag alla gånger valt att ha hästen ute ensam på natten hellre än att ställa den i stallet i "onödan".

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Carolinan]
2014-08-14 15:08
#7

Det är inget "fel" med att göra det. Man får helt enkelt känna av sin egen häst och se om hästen klarar det eller inte.

Mitt sto till exempel skulle inte klara av det, går alla hästarna från samma hage in viker hon sig mot ingången och stressar upp sig. Springer fram och tillbaka och gnäggar för fulla livet. Medans valacken inte bryr sig alls så länge han har andra hästar inom synhåll.

JustMySelf
2014-08-14 16:55
#8

Är det hästar bredvid så ja. Självklart beroende på häst, men min klarar det utan problem, jag har testat.

Killen
2014-08-19 13:07
#9

Han fick vara ute en natt själv, han klarar det ju utan problem. Har fått stå inne några nätter pga osäker väder.

Men som sagt, han har ju hästar i hagen brevid och står han uppe runt grinden så ser han sina hagkompistar , för de står i uteboxar .

kissmekate.blogg.se

Em--ma
2014-08-21 21:40
#10

Min häst brukar stå helt själv ute på natten ibland. Innga hästar på synhåll heller. Ser inga problem med det om hästen i fråga inte bryr sig.. Det är ju inte värre än att stå själv ute på dagen. Enda skillnaden är att det är mörkt, men hästen har ju ögon och se med :p

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

WinterPrince
2014-08-25 09:19
#11

Min har också gått ute själv några nätter i sommar, med hästar i hagen bredvid.

eeriksson65
2014-08-25 20:00
#12

Om det går hästar bredvid så går det nog bra men man kan själv se hur hästen reagerar med att den är själv i hagen men det är hästar runt om. Den kanske bara springer omkring orolig och då tycker jag att man ska ta in den till en annan hage med häst i :) :)

❤️

Upp till toppen
Annons: