Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 973 ggr
lindisen96
2014-08-13 23:04

Hur ska jag få henne att sluta testa mig?

jag rider just nu en häst som jag ridit ett par gånger, hon är ganska ny för mig. (medryttar häst) när jag rider för hennes ägare(utbildad ridlärare/hippolog) så är hon en ängel men de gånger jag ridit henne ensam så är hon raka motsatsen. så här är det alltså, när man ska skritta henne på fyrkantsspåret i paddocken så hår hon halva långsidan sen börjar hon backa…jag väntar ut henne tills hon stannat och där börjar jag skänkla på igen men då backar hon ännu mer, väntar åter igen, jag får fram henne fyra fem steg sedan stannar hon och jag försöker driva henne framåt men alltid lägger hon i backen, blir så trött på henne men efter många om och men så får jag fram henne men på andra sidan så gör hon likadant, det är även samma sak när  man ska rida ut med henne, vi går väll max 30 meter innan hon vänder helt om och ska ta sig tillbaka till stallet, och i stallet står även 2 andra hästar och ofta när jag rider i paddocken vill hon alltid försöka smita in till stallet. 

jag vet inte hur jag ska göra för att få stopp på detta, jag vet ju att hon testar mig men finns det någon fantastisk människa som skulle kunne ge en lite råd på vad man mer kan göra, pratar även med ägaren till henne och jag gör som hon säger men hästen lyssnar tamefan inte ändå…börjar tröttna…

Tack på förhand! :D

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Annons:
JoannaLi
2014-08-13 23:15
#1

Tjura tillbaka. Så enkelt är det. Stannar hon, så är det så. Min första medryttarhäst var helt överj*vlig med det där (och trots det så älskar jag honom fortfarande ^^), och med honom var det enda som funkade att säga att "aha, så du vill stanna - då kan jag stanna ännu oftare!" När han ville tjura mot mig, genom att stanna, då vann ju han på det. Han slapp gå. Men när jag då alltid stannade steget innan han skulle ha stannat själv, och inte släppte fram honom förrän jag ville, då blev det ju en helt annan visa. För även om han ville gå, så kunde han ju inte, för att jag sa nej. Då slutade det vara kul att stå stilla. 

Sen gällde det även timing. Om jag skänklade lite hur som helst, och han inte kände för att gå, och därmed stod kvar, då hade ju jag "förlorat". Så jag använde något litet trick, som att vrida på fotleden, eller knacka mig själv mjukt på knät, för att se om han skulle lägga uppmärksamheten på mig. Gjorde han inte det, så stod vi kvar. Gjorde han det, då bad jag honom att gå framåt. 

Sen gjorde vi även mycket annat, det där första året, bland annat promenerade vi. Helt sjukt mycket. Det gjorde att vi "bondade", utan att bråka. Jag satt även mycket med honom i hagen och bara satt. 

Lycka till med medryttarhästen! :)

lindisen96
2014-08-13 23:29
#2

intressant, det men att stanna vid oväntade tillfällen har även jag provat men ändå när man väl provar det så står hon stilla…hon e lite patetisk hehe, men sen gör hon även en annan konstig grej, när jag typ ska vända över elr byta ta varv vägrar hon gå in mot mitten jag ser på henne att hon tittar ner i marken och blir rädd för ingenting, hur löjlig som helst.. men jag ska prova de med att se om hon lägger det minsta uppmärksamheten på mig…för när hon står stilla tillexempel kan hon även buffa till min fot med huvudet…

hästar är allt bra komplicerade ibland…

Tack för ditt svar! :D

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Gronstedt
2014-08-14 08:55
#3

När hon backar och stannar, backa mer. När hon tröttnar och vill gå fram, backa igen. Om hon vänder, vänd vidare och snurra runt några varv.

Men kolla först av allt att hon inte har ont någonstans. Hästar är enormt bra på att dölja smärt och det kan hända att de går som vanligt när "chefen" ser på, men protesterar när "chefen" inte är på plats. Det behöver absolut inte ha med rädsla att göra, utan snarare med vana.

Flugskimmel98
2014-08-14 10:11
#4

Precis som i tidigare kommentarer. Fortsätt backa,tillslut kommer hästen umderfull med att det inte var så kul ändå. Min pappas kusin fick hem en nordsvensk,men denne var åt andra hållet-och stack bara. Han lät hästen springa, och de kommer underfull med att det finns roligare saker att göra. Kolla också om hästen har ont,är det inte så så är det bara backa på;)

imsuchadiva
2014-08-14 10:26
#5

Har du bett hästens ägare om hjälp? :)

lindisen96
2014-08-14 22:30
#6

jo jag har bett ägaren om hjälp, hon var tydligen likadan mot henne i början… så skulle tro att hon testar mig, med tanke på att hon även e ridskolehäst så kan ju sitta där ifrån….men jag vet inte..

tack för era svar!

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Annons:
lindisen96
2014-08-14 22:30
#7

jo jag har bett ägaren om hjälp, hon var tydligen likadan mot henne i början… så skulle tro att hon testar mig, med tanke på att hon även e ridskolehäst så kan ju sitta där ifrån….men jag vet inte..

tack för era svar!

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Wilmarabbit
2014-08-14 23:00
#8

Vet inte om nån sagt det men jag har en likadan häst men hon har slutat backa, men när hon gjorde så fick jag tipet att jag skulle fortsätta backa alltså öra det med mening NÄR hon börjar då har du vunnit lycka till

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

[Carolinan]
2014-08-15 10:29
#9

Om man sitter på en häst som är benägen att testa så krävs det verkligen att man är bestämd

För ett par år sedan red jag en häst som jag verkligen inte trodde testade mig. Han gjorde inga dumheter och var en väldigt snäll och säker häst. Jag tänkte ju att självklart testar han inte. Men inte gick det bra med honom, jag fick aldrig honom att gå i en ärlig form och det var inte ofta han tog min galoppskänkel. Han segade mest genom hela ridpassen. När andra personer satt upp på honom och red honom gick han som en klocka i en väldigt fin form, han var känslig för hjälperna och tog alla möjliga hjälper direkt. Det var då jag började tvivla på min egen ridning - varför går han så bra med andra men inte med mig? Är jag så dålig?

Tillslut kom jag ner till en punkt där jag ville ge upp all ridning helt och hållet. Han var den enda hästen jag red för det tillfället och att han segade och inte lyssnade på mig men med andra visade ju att jag inte red lika bra i mina ögon. Men, någonstans där insåg jag att herregud - han testar ju mig! Det är ju den mest ultimata testningen han kör på mig. När jag sedan satt upp dagen efter och skulle rida hade jag detta i huvudet och tänkte bestämt att "nej, nu får detta testandet ta mig fan vara slut" och jag hade ett vänligt men bestämt uttryck och det kände han av direkt. Bara genom min tanke förstod han att det är annorlunda denna gången. Han protesterade lite i början men sedan accepterade han och gick som en klocka med mig genom hela ridpasset. Och att han protesterade helt plötsligt från ingenstans är ett kvitto på att han kände av att det var annorlunda denna gången. Jag satt plötsligt på en känslig, pigg och taggad häst som inte kunde vänta inför nästa galoppskänkel. Han bjöd på sig i traven och hade ett fint undertramp, lyfte på ryggen och jobbade MED mig. Han frustade regelbundet och kändes helt plötsligt väldigt harmonisk. 

Detta var alltså en väldigt pigg och känslig häst som testade mig, och hans sätt att testa var att sega och inte lyssna. När jag väl insåg detta och kom över denna barriären tog vi oss på endast ett ridpass förbi en milstolpe och red vårat bästa ridpass någonsin. Och allt detta av att jag plötsligt bestämde mig för något och att han KÄNDE av det direkt. På ett ridpass tog vi oss från att sega runt, inte kunna gå i form och knappt kunna galoppera till att rida i ett friskt tempo, gå i en ärlig form och att han tog galoppskänkeln (och alla andra hjälper) direkt.

Vad jag vill säga med detta är att det går. Hästar känner av vem som sitter på ryggen, dom beslutar sig för om det är värt att testa eller inte. Varje gång du rider får du en ny chans att visa så det är aldrig för sent. Tanken slog mig att jag borde tagit denna diskussionen första gången jag satt upp på honom, att det kanske är försent nu när han testat mig flera gånger och alltid vunnit. Men det är det alltså inte. Tänk lite på detta och ha det i huvudet nästa gång du rider, bestäm dig för att detta eviga testandet tamejfan är slut. Bara din sinnestämning av detta kommer att göra halva jobbet för dig.

Var inte heller rädd för att vara hård mot hästen. Det är bättre att vara hård en gång och visa än att ständigt dalta   Lycka till!

Upp till toppen
Annons: