Annons:
Etikettridning
Läst 3656 ggr
Carl-Philip
8/11/14, 10:26 PM

Vad är nackdelarna med engelsk ridning

Har träffat människor som har valt att rida sina hästar på andra sätt än just den vanliga engelska ridningen. Det har varit NH och akademisk ridkonst och andra för mig främmande former av ridning och jag kan inte särskilt mycket om detta vilket har lett till att det blivit svårt för mig att rida dessa hästar. 

Hur kommer det sig att folk väljer att rida sina hästar och träna efter andra läror, alltså är det bättre på nått sätt? Är det fel på den engelska ridningen? För mig är det en självklarhet att rida hästen snällt utan tvång och våld, och försöka hitta kompromisser och göra det på hästens sätt eftersom alla är olika. Men att just inrikta sig så strikt på något och skippa de klassiska medlen helt, så som tygeltag och skänklar?

Har fått höra allt från att det är djurplågeri och fel att använda tredelade bett och att "luta sig bakåt och ner med hälarna" är samma sak som att trycka hästens energi ifrån dig istället för att samla den intill dig, och lite liknande vals som jag inte riktigt förstår problemet med. Vilket blir svårt för mig. För som jag naturligt gör är ju att rida genom att samla hästen och ställa den, driva med skänklar och säte då jag lärt mig det. Har blivit berättad för att man ska "tänka" trav så ska hästen gå i trav utan att man ska behöva ge en enda hjälp. Detta är ju såklart drömscenariot och är säkert enklare om man äger sin egen häst och det blir nog mer naturligt när man har en sån kemi med just sin häst. Men att lära ut sån ridning  till andra blir väl lite svårt, liksom enligt strikta principer?
Är engelsk ridning verkligen så himla hemsk?
Missförstå mig inte, jag är väldigt öppen för olika sätt att rida men jag vill bara lära mig lite mer kring dessa olika inriktningar, varför väljer man bort engelsk ridning? Har jag gjort "fel" i alla år och är det verkligen djurplågeri/tvång osv? :P

Annons:
getflikkan
8/11/14, 10:37 PM
#1

Följer!

Zebra02
8/11/14, 10:40 PM
#2

Här är en som rider akademisk. Du kanske kan hitta något där som hjälper dig att förstå varför vissa skippar det klassiska. http://alexandrawirgart.blogg.se/

Gronstedt
8/12/14, 9:34 AM
#3

"Har blivit berättad för att man ska "tänka" trav så ska hästen gå i trav utan att man ska behöva ge en enda hjälp." Det där är en dröm som många har, men i själva verket så är det så att när man "tänker" trav (eller avsaktning eller skolor eller vad man nu vill göra), så gör man minimala ändringar av kroppsställningen, och det är dem hästen reagerar på. Man rider inte utan hjälper, bara med mycket små hjälper.

Målet är kanske  att kunna rida i form för bara sätet, men det är något man måste lära hästen och som den måste bygga upp styrka för att kunna klara av. Man kan inte sitta upp på en unghäst och tro att den kommer att gå i form första dagen. Oavsett vilken disciplin man följer.

Engelsk ridning rätt utförd är inte fel och är inte djurplågeri. Tygeln och handen finns där av en anledning - för att ge stöd och visa vägen. Däremot är det lätt att använda hjälpmedlen i engelsk ridning till att tvinga. Man kan dra ihop hästen i stället för att rida ihop den, till exempel. Men det kan man göra med hack eller repgrimma också, om man bär sig dumt åt. Vilka medel man än använder är målet det samma: att hästen  blir stark nog att bära sig själv i balans.

En del som fördömer engelsk ridning som djurplågeri rider sina hästar helt utan krav på samling eller ens balans och påstår att det är mer "naturligt". Det kan jag tycka är värre, eftersom det sliter på hästen om den alltid går i framvikt och inte bygger upp styrkan i ryggen.

Anon
8/13/14, 4:44 PM
#4

Jag tycker att engelsk ridning generellt är ganska oharmoniskt om man jämför med många andra ridstilar. Tygeltagen är ofta ganska hårda och hästmunnarna knyts ihop med nosgrimmor för att hindra dem att komma undan från obehaget. Självfallet kan andra ridstilar också vara dåliga, men jag tänker att många som håller på med NH och akademiskt eller centrerad ridning etc ofta har mer kunskap och vet vad de håller på med eftersom de har ett helt annat intresse för att söka information. 

Om du till exempel börjar på en engelsk ridskola så kanske du inte ifrågasätter och du litar på traditioner som kanske är föråldrade och rentav skadliga. Du blir ju liksom uppväxt med det och det formar hela din ridstil. Om du däremot bestämmer dig för att börja med någon annan ridstil istället så kanske du skaffar mer information från väldigt många olika källor och är mer uppmärksam på hur hästen påverkas, eftersom det är något nytt för dig. Då blir det ju bättre för alla inblandade.

Gronstedt
8/13/14, 5:01 PM
#6

#4: "Tygeltagen är ofta ganska hårda och hästmunnarna knyts ihop med nosgrimmor för att hindra dem att komma undan från obehaget." Det där är exempel på de fel man KAN begå inom engelsk ridning, men det är inte förutsättning för den. Själv kan jag tycka att skarpa balanserade tygeltag när det behövs är att föredra framför en häst i ständig framvikt.

Annons:
Brollan1
8/14/14, 2:48 PM
#7

Nackdelen är att den förutsätter en välriden och välutbildad häst för att komma tillrätta, detsamma gäller ryttaren. Det är inget fel med engelsk ridning om ryttaren förstår vad den gör i förhållande till vad hästen kan prestera, tyvärr så är motsatsen ochså sann, DÅLIG engelsk ridning gör (enl min mening) mer skada än andra ridstilar.

Prexis som med all god ridning så spelar inte ridstilen någon roll. 

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
8/14/14, 5:51 PM
#8

Det jag ser som negativt med engelsk ridning (och som tyvärr börjar bli mer utbrett även inom westernridning då det börjar bli "inne" att gå över till det) det är att folk gör saker och ting utan anledning "för det är så man gör". Tex är det väldigt få inom engelsk ridning som ifrågasätter varför man sätter en nosgrimma på hästen, man gör det för det är så det ser ut och det är så det står i TR. Att hur man spänner den ger olika effekt och verkan är det inte många som reflekterar över. Att man dessutom kan rida helt utan är inte heller så många som reflekterar över eller till och med många som tror att det är farligt. Likaså när hästen konstrar åt det hållet så är det den hjälptygeln som gäller osv osv.

Tyvärr är det få som faktiskt är riktigt medvetna om vad dom håller på med. Det är ju inte ridstilen i sig som jag ser något fel på, utan det är ju snarare att den är så utbredd och spridd att folk slutar ifrågasätta och följer strömmen. Som sagt, ser samma fenomen börja komma inom westernridningen, dess popularitet har skjutit i höjden och allt fler går över och börjar rida western. Dock kan jag se western-ridstilen med några fördelar ändå, om man nu ska se till dessa som "följer strömmen och inte fattar varför man gör si eller så", och det är att inom westernridningen så används tex en sadel som är mer anpassad för att hjälpa hästen bära mycket vikt länge och ridstilen är väldigt ren i sin utrustning, ju mindre och enklare desto bättre. Dvs det är ändå rätt få som lockas till att snöra ihop munnen, eller spänna in huvudet med hjälptygel, eftersom idealet inom westernridning är så enkel utrustning på hästen som möjligt.

Inom akademisk ridning, centrerad ridning, nh osv så är det ett mer aktivt val att hålla på med dessa "specialinriktningar". Det gör att personerna som gör det är ofta väldigt intresserade av att lära sig, dom söker kunskap och information och jobbar ständigt med att ifrågasätta och lära sig mer. Dom jobbar sällan med att uppnå något tävlingsresultat utan jobbar snarare med att utmana sig själva i att utbilda sin häst.

Så för mig är det inget fel på ridstilen i sig. Utan snarare på den typ av folk som utövar ridstilen och hur många väljer att utöva den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dt1
8/14/14, 8:13 PM
#9

#8

Kunde inte sagt det bättre själv!

viktoria91
8/15/14, 8:31 AM
#10

Jag skippade den engelska ridningen efter många år. Anledningen var att min ponny aldrig kändes pigg på att jobba, var otroligt stel och icke tillmötesgående. Det var för hårda metoder med banka på och dra. Hon är en tuff, stolt dam som inte accepterar sådan behandling. Jag har ridit AR i knappt ett år, min ponny tycker att det är kul att gå på banan, hon rids nästan enbart med sitsen och ben nu, trampar frivilligt under sitt och utför rörelserna jag ner om med små hjälper. Hennes hållning är så mycket bättre. Hon är 18 åt nu och har aldrig varit så musklad nu! Hon sticket inte alls lika mycket när jag ridit r ut längre, knappt alls faktiskt, för hon tycker det är så kul att gå i väldigt kort, samlad galopp istället.

Carl-Philip
8/15/14, 8:40 PM
#11

Finns inget som säger att man inte kan rida engelsk ridning utan nosgrimma heller.. Oavsett ridstil är det något som förekommer ganska ofta, att man väljer bort nosgrimma, och något som folk väljer för att skona sina hästar. Oavsett ridstil är väl alla överens om att det förmodligen är plågsamt för hästen att inte kunna gapa eller öppna sin mun vid behov. Men man ska väl kunna skänka med benen och krama i tyglarna vid halt för det? Att banka på och dra i sina hästar borde inte vara förknippat med engelsk ridning.. Det kanske är så, men det borde inte vara det. :/ På ridskolor får man ju ofta höra just ordet "krama i tygeln" snarare än "slit och dra", och skänkla är just ett lätt tryck med benen och inte ett hälspetsigt bankande. På avancerad dressyrnivå inom engelsk ridning bör man ju ge hästen så lätta och små hjälper som möjligt, det är väl inte plågsamt. Har träffat en person med akademiskt ridna hästar och h*n förbjöd mig att driva hästen med sätet. Man skulle heller varken stå i lätt sits eller rida lätt i trav då det ansågs "trycka bort hästens energi". Jag tycker snarare att lätt sits och lättridning är något som underlättar för hästen och skonar hästens rygg när man rider i högt tempo. Blir förvirrad minst sagt. Alla tror sig veta bäst.. Har fått intrycket av att olika inriktningar inom ridning snarare har med ryttarens eget intresse och fascinationer för saker att göra, snarare än för hästens hälsa och eget bästa att göra. Eller?

majaliten
8/16/14, 9:32 AM
#12

Bakdelen med engelsk ridning är att idagsläge bär sig hästar mer på bogarna en på bakdel om man ska jämnförman korrekta dressyr rörelser ska man se på AR . Dagen ökade trav är intr som den ska och bärighet man får poäng i dressyren för att hästen har ett visst namn och viss stam eller du har ett visst namns . Det är mindre om samspel och samling men domare stirrar sig blinda på gångarter och inte själva rid ingen

Upp till toppen
Annons: