Annons:
Etikettdressyr
Läst 4160 ggr
toveseg
2014-08-09 19:09

Arbeta häst / bakom lod

Min häst har förmågan att gå väldigt mycket bakom lod. Det ser inte särskilt vackert out och jag nästan skäms när jag rider. Känner mig som en djurplågare som sliter och drar när jag försöker få upp huvudet på honom. Han går nästan i rollkur (mycket sällan) och när jag mjuknar i handen så blir han så himla tung fram och bara hänger i bettet. Han söker sig för mycket neråt så hans huvud är mellan frambenen och bakom lod. Jag vet inte vad jag ska göra för att förhindra detta, för det ser inte ens logiskt ut. Finns det någon hjälptygel, eller något man ska tänka på? Vill verkligen inte rida honom fel. Rider dressyr för det mesta på pelhambett, men har vanligt tredelat med. Han är varken känslig eller för stark med pelham. Han lyssnar bättre när man ska bromsa/styra men han kan hänga med halsen hur mycket som helst. Vet inte vad jag ska göra så att han bär sin form bättre. Ja, han är inte så musklerad, men detta är inte en på vägen till att arbeta rätt. Han gör såhär oavsett om jag höjer handen, mjuknar, tar fram handen, driver osv. Hur ska man egentligen göra? Någon med snarlika "problem"?

Annons:
Nesslan
2014-08-09 21:23
#1

Har du ingen duktig tränare som kan hjälpa dig?
Mina tips är att ha ett vanligt tränsbett (om han trivs på det), jag skulle inte heller sätta på en hjälptygel. Försök rida hästen fram för skänkeln, gör uppresande tygeltag om han blir tung i handen, och lätta, säg "varsågod, bär ditt eget huvud". Om du får ärligt driv bakifrån borde han bli lättare i sin framdel efterhand som han blir starkare. Jag skulle växla mellan ridning och tömkörning, speciellt då du skriver att han inte är färdig musklad.

*~HamsterHamster~*
2014-08-09 22:02
#2

Long and low ridning fixar nästan allt som har med nacke att göra. Stärker muskler hjälper att fixa till fel form. fel vikning av nacken och hästar som går mycket bakom lod. Det finns övningar på youtube för long and low ridning. föreslår att du prövar dig på dem och försöker få din häst att slappna av lite och runda rygg och nacke med lång/ längre hals. Arbeta inte på long and low för länge det sliter nämligen på hästens framben. 20 minuter räcker på början ännu mindre. Det kräver mycket övning och tålamod, men det borde funka.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

P4go
2014-08-11 09:19
#3

Veterinär skulle jag säga.. Hjälpte till med en häst som gärna gick som du beskriver och han hade jätte ont i ryggen.. Så kolla med veterinär..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Linnea
2014-08-11 16:56
#4

En otillräckligt musklad rygg i kombination med en tung hals kan göra att hästen i te orkar bära upp hela sig. Bra dressyrarbete tar bort problemet men det kan ta lite tid.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

*~HamsterHamster~*
2014-08-11 17:00
#5

Vad heter long and deep på svenska?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Praefatio
2014-08-12 01:09
#6

#5 Lång och låg form.

Annons:
Gronstedt
2014-08-12 09:17
#7

Balansera ordentligt innan du mjuknar, så att vikten ligger på bakbenen. Upprepa tills han inte faller fram på eftergiften. Varje gång det blir rätt och han ger efter utan att bli tung, så kan du driva lite försiktigt för att få mer energi bakifrån. Med tiden, när hästen blir starkare, blir detta naturligt för den och den börjar bära sig själv mer och mer.

Men i början, innan den har styrkan, kommer den att behöva stöd av din hand ibland.

majaliten
2014-08-12 15:28
#8

Mer muskler för att orka bära sig själv och lydnads övningar tänpoväxlingar för att få han pigg och vaken gör de du säger. Och att han är lite svår manucrerad beror på att han inte heller är tillräckligt kvick och lydig men också gärna blir buren då han kanske inte orkar då han för det mästa gått så . Gymnastick träna studs mm. Och ta ut en druckits dressyr tränare .

Upp till toppen
Annons: