Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 10117 ggr
Wenniz
8/7/14, 11:10 PM

Kimblewickbett?

Först och främst vill jag meddela att jag vill inte ha några negativa kommentarer över detta tack! :)

Jag har nu börjat fundera på att testa att rida på ett Kimblewickbett på min häst vid uteritter med andra hästar då han kan bli lite stark, han sticker inte men han kan bli stark och springa ifrån lite. Jag vet att detta handlar om dels olydnad vilket vi tränar på men dock kan jag inte träna på lydnaden med andra hästar pga min skada i min arm som aldrig blir bra, alltså blir det väldigt mycket påfrästningar för min arm och såklart blir det inte bra för min häst heller.

Har nu funderat på att testa ett Kimblewickbett på honom för att kolla om det funkar vid våran situation just nu, det jag önskar är att jag ska kunna "rida med ett lilfinger" för hans och mitt bästa.

Men sådan är frågan, vad tycker ni om Kimblewickbett? Eller finns det något annat bett ni kan rekommendera? Har läst lite om bettet och jag tror det skulle funka för oss men vill höra lite från andra också. Vill nämna igen att såklart ska vi jobba vidare på lydnaden så ni inte tror att jag vill sätta på ett skarpare bett "bara för att".

Tack för all hjälp! :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Praefatio
8/7/14, 11:21 PM
#1

Jag tycker att kimblewick är helt okej bett, klart ett av de mildaste hävstångsbetten. Jag skulle väja ett rakt och ev. köra på dubbla tyglar - en i nedersta lilla hålet som nödbroms och en i bettringarna.

Som du säger är det ju en tillfällig lösning, inte permanent.

viktoria91
8/7/14, 11:49 PM
#2

Jag rider med det bettet på min ponny och har gjort i många år. Visst kan hon bli stark på det också men hon går att hålla. Man kan ha det så det inte är så starkt omam vill.

Zadeira
8/8/14, 9:10 AM
#3

Jag hade min foderhäst för ett par år sedan på rakt kimblewick och både hästen och jag trivdes. Hästen i fråga blev gärna framtung och hängde sig i bettet, vid uteritt blev han stark och ignorerade förhållningar, men när vi bytte till kimblewick blev han mycket mjukare och verkade mycket mer nöjd i munnen.  Som #1 sa är det också ett av de mildare hävstångsbetten och även om det bara är tillfälligt ska man ju inte i onödan ha starkare bett än man behöver. Helt klart ett bett värt att prova, även om allt såklart är upp till hur hästen reagerar och tycker om bettet. Jag har aldrig gillat att rida med två tyglar, så jag tyckte det var väldigt behändigt att genom att ändra var man fäster tygeln ändrar man också lite av bettets inverkan.

Bra inställning du har om att fortsätta träna på det som är grundproblemet. Om du har problem med armen och upplever att det blir stor påfrestning så är det självklart att du ska ta hjälp av utrustning som kan underlätta ditt jobb med hästen och ert grundproblem.

LinaN
8/8/14, 11:38 AM
#4

jag rider min med kimblewick då och då om jag rider ut i större grupper då min gärna blir lite piggare. Så istället för att sitta och bråka med ett tränsbett så bytte jag upp till ett jaktkandar (som de också kallas) och han är nöjdare i munnen, och vi grälar inte. Jag har satt tygeln i den översta av "hålen" och har aldrig behövt sätta den skarpare. Givetvis är kindkedjan i funktion också.

min häst trivs oerhört bra på bett med tungfrihet, oavsett om de är raka tränsbett eller om det är stångbett så sålänge det är tungfrihet så är han nöjd. Vanliga enkla bett utan tungfrihet funkar itne för oss alls längre.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Wenniz
8/8/14, 11:53 AM
#5

Tack för all hjälp och kommentarer, det blir att beställa hem ett Kimblewickbett för att testa om det funkar för oss. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: