Annons:
Etikettridning
Läst 896 ggr
[swealotta]
2014-08-06 19:25

Redo för egen ponny/häst?

Hejsan! Är 14 år och ridit i ett år nu, hade ett uppehåll på några år men red mycket när jag va liten. Mamma å jag pratade idag och hon sa om jag sätter mål att spara ihop pengar så kan jag nog få köpa en häst/ponny. Stallkostnaden är för ponny 1650kr/mån och 1750 för stor häst. Har cykelavstånd och ingår mycket i inackorderingen som utsläpp, lunch, halm osv så tycker inte det va så dyrt! Undrar om ni tycker jag är redo för häst? Klarat skritt, trav, galopp galant! Hoppar mycket och lär mig snabbt. Har många kompisar i stallet som har egen häst som man kan få hjälp av, märks dessutom att mamma gärna hjälper till i stallet då hon gärna tar över mockningen när jag har helgridning. Så vad bör man veta innan steget? Liksom hur man ser när hästen är sjuk osv. Tacksam för råd, dock lär inte detta nog inte inträffa för ens kanske 2 år😊

Annons:
PennyScarlett
2014-08-06 21:17
#1

Hur bra du rider talar inte om huruvida du är redo att ha en egen häst eller inte. Det hästar lägger vikt och värde i är att man klarar av att vara en god ledare och get dom ömsesidig respekt och tillit. Inget av dessa är något man bygger upp genom att trava och galoppera felfritt. Fundera på hästar. Fundera över deras historia, deras själ och deras natur. Vad det innebär att vara en häst, vad är logiskt för en häst? Deras logik skiljer sig många gånger ifrån vår. Vad är ditt mål med att ha häst? Vad vill du uppnå inom dig själv? Att ha en häst är så mycket mer än ett stort husdjur som man kan sitta på. Jag säger inte att man måste vara Buck Brannaman för att skaffa en häst. Men detta är vad jag tycker är viktigt att fråga sig själv innan man tar steget och jag kommer låta mina barn gå igenom samma tankar om de skulle vilja ha häst.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

elvirawz
2014-08-12 15:19
#2

Mitt tips är att bli medryttare flera gånger i veckan först :)

elvira.horseworld.se

Suskiv
2014-08-12 21:18
#3

Ridningen är det minst viktiga. Det viktiga är allt det andra. Att veta hur en häst ska skötas, hur man beräknar foderstater, att man vet när hovslagare och veterinär behövs osv.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

JenniferH
2014-08-15 10:05
#4

Eftersom du bara är 14 år så vore det ju önskvärt att dina föräldrar är hästkunniga…

Upp till toppen
Annons: