Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1155 ggr
PennyScarlett
2014-08-06 18:45

Hjälp med sadel till sne arab

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Sitter och kollar på bomlösa sadlar på taur till mitt arabsto som är sne i ryggen. Efter vad jag hört så lär bomlöst bli bäst till henne. Men jag undrar lite rent praktiska saker kring dessa sadlar. Vad har man för gjord till dom? Dom jag har kollat på heter star trek. Ska man ha särskilda stigläder? Vilken storlek ska man ha till en arab på 152 cm som i andra sadlar har full quarter? Kan man hoppa med en bomlös sadel? (Bara lite på skoj för att variera träningen. Hon ska inte på något vis tävlas) Behöver man ha sadelunderlägg och isåfall vilken typ? Hoppas någon kan hjälpa mig :) tack på förhand!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
LinaN
2014-08-08 11:41
#1

Sned på vilket vis? från höger till vänster sida?

Har ingen egen erfarenhet av startrek men de har egna stigläder men borde kunna ha vanliga andra också. Gjorden man har är oftast en vanlig också, om man inte köper företagets egna gjordar.

Man KAN hoppa i bomlöst, upp till en 80-90cm då och då, men ma nsom ryttare får inte det stödet som man får annars när man hoppar med en bomsadel.

Oftast har bomlösa sadlar egna paddar, som man kan justera mängden stoppning/inläggen i vilket är bra om man har en häst som är sned.

Men jag skulle ju i första hand satsa på att se till att få min häst så jämsidig som möjligt från marken innan man börjar göra förändringar i sadlingen. För en nackdel som kommer med att ändra o lägga till i paddar är att man fortsätter rida sin häst sned, istället för att muskla upp den och få den jämnare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PennyScarlett
2014-08-09 19:27
#2

Alltså..hennes ryggrad är sne vid länden, en skada hon haft sedan liten. Så jag kan muskla henne hur mycket jag vill och hon är ändå sne. :/ Jag är ingen hoppryttare utan skogsmulle, så det är mest lite språng över låga hinder någon gång emellanåt för skojs skull, framförallt för att hon tycker det är kul. Köper förmodligen en bomlös dressyrsadel imorgon…ser fram emot att testa den på henne

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2014-08-09 23:43
#3

om det är en permanent snedhet så får du helt enkelt padda upp på den sidan som är lägst. så att sadeln ligger jämnt på hennes rygg och att du får en bättre sittposition också. :)

vad säger kiropraktor/massör om hennes rygg?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PennyScarlett
2014-08-29 11:25
#4

Massör har inte kunnat göra ett smack, hästfysioterapeuter däremot säger att det är lätt ordnat så givetvis kommer jag lägga den kostnaden och få rätat upp hennes rygg :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
2014-08-29 11:57
#5

Jag hade nog ridit barbacka om jag skulle rida men hade nog mest tömkört eller gjort annat arbete från marken tills ryggen är rättad.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
2014-08-29 12:03
#6

#5 Hihi njaae…damen är westerntävlad ^^ så om man rider barbacka och tappar balansen så kniper man ju automatiskt åt med benen, vilket i hennes värld betyder "Spring fort som fan!"…spännande kan det bli, men inte optimalt för en tjej med dålig kropp xD

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Linnea
2014-08-29 12:05
#7

#6 Haha okej men då hade jag nog försökt göra det mesta från marken för det är inte så bra att belasta ryggen när den är sned. Det går ner vidare till alla leder och muskler och kan orsaka spänningar i dom också.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
2014-08-29 12:12
#8

Jo men absolut :) Veterinär har bedömt att med sin snedhet så håller hon fint som hobbyhäst, men jag är mycket noggrann med vem jag sätter på henne, vilken utrustning hon har och hon får massage efter varje ridpass och ska börja longeras nu och inom kort kommer hennes rygg vara återställd. Fattar bara inte att ingen har lagt ner den mödan på henne tidigare…det är en fantastisk häst och inte gammal…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
2014-08-29 12:14
#9

#8 Oftast beror det på okunskap, många rider hästar som är snea både här och där och går som krattor. Inte nåt som veterinär kan göra något åt och då tror folk att hästen är helt frisk.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
2014-08-29 12:21
#10

Jag går verkligen inte och inbillar mig att min häst är frisk. Isåfall hade jag väl ändå inte lagt ner så extremt mycket pengar på att få henne bra igen?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
2014-08-29 12:23
#11

#10 Jag påstår inte att du gör det men förmodligen förra ägaren eftersom dom inte gjorde nåt åt hennes problem.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
2014-08-29 12:28
#12

Ja ursäkta…kom på mig själv när jag skickade meddelandet att jag nog tolkade dig fel. Ber om ursäkt för min förolämpade ton :) 

Nej förra ägaren är väldigt pessimistisk. Även när jag skriver till henne att jag fått tag på en som tycker att Fazettes problematik är en baggis så får jag svar att det inte är någon idé och att en sådan konsultation inte kommer ge så mycket…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Linnea
2014-08-29 12:31
#13

#12 Så kan det gå :).

Tråkigt när folk har den inställningen.. anledningen till hennes svar kan vara två, antingen tror hon verkligen inte på att det går eller så inser hon att hon inte lyckades ta reda på ett enkelt fel och det kan ju såklart kännas lite dumt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
PennyScarlett
2014-08-29 12:38
#14

tredje alternativet är ju om där finns något fel som hon inte vill att jag ska hitta…Men skit samma…är ändå helt frälst i hästen så även om där skulle visa sig vara något som säger att hon inte kan ridas mer så har jag fått den bästaste sällskapshästen i världen :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2014-08-29 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kan dela med mig av lite info som jag själv lärt mig senaste halvåret.

Harry har haft problem med korsgalopp, och har fortfarande MEN den blev bättre när han fick rättat till SI-leden. Sen blev det lite bättre till när musklerna kom till och sen blev det inte bättre. Men så gick jag till osteopaten som började pilla och klämma i mina fötter och nacke, och även knäckte till min bröstrygg och helt plötsligt kunde jag sitta på min häst och korsgalopperna blev färre och färre.

Så min häst kunde bara bli så pass bra utan att min kropp gjordes något åt. Nu har vi problem med korsgaloppen igen för att han inte är stark nog pga han stått mycket i sommar. Men jag har fortsatt gått till osteopaten och rättat till en del i kroppen. så det är bättre, även det inte är helt bra.

Vi hästägare är så jädra dåliga på att ta hand om oss själva. Vi lägger ner dyra pengar på massage och annat till hästen men glömmer oss själva helt o hållet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linnea
2014-08-30 13:44
#16

#15 Absolut. Jag satt ganska snett innan men har nu lärt mig sitta bra. Är väl egentligen fortfarande inte riktigt rak men just nu finns inga pengar över till sånt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PennyScarlett
2014-08-31 11:23
#17

Hmm…Lina nu när du säger det…jag är själv ca 1 cm sned och har inte varit hos kiropraktor på flera år. Kanske skulle investera lite där..

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2014-08-31 13:26
#18

#17 Kan vara värt det!

Det hjälper ju oss att bli balanserade och mer jämna, och i längden hjälper det även hästen att bli jämnare.

Just nu letar jag efter en ny medryttare och hoppas att denna är snedare åt andra hållet än vad jag är så vi balanserar upp det hela ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: