Annons:
Etikettridning
Läst 667 ggr
Tiildaa
2014-08-02 14:53

Max vikt

Hejsan! Jag har ofta undrat hur mycket en b-ponny, c-ponny och d-ponny klarar, jag vet att det är mycket hur den är byggd och muskler och så. Men en som är "normal" musklad… om man kan säga så? 😂

Men som sagt, hur mycket klarar nu en B-ponny, C-ponny och D-ponny? :)

Annons:
Jennipher2000
2014-08-02 16:38
#1

B ponny: Max 55 kg. C ponny: Max 65 kg. D ponny: Max 70 kg.

ljungensjenka
2014-08-02 17:02
#2

Beror ju på hur stor ponnyn är, en kraftig maxad B-ponny kan ju garanterat bära mer än en smäcker lite C-ponny. Sen beror det ju på hästens ålder också. En unghäst utan muskler klarar inte av att börs upp en tyngre ryttare även om denna är balanserad vilket en välmusklad vuxen häst kan. Så det är väldigt individuellt från häst till häst men man kan ju ha det som #1 skrev som riktmärke och tänka logiskt ;)

MsSofieG
2014-08-02 22:41
#3

Jag har hört något om att man kan räkna på ca 15% av hästens egna vikt. Dock vet jag inte hur säker den källan är.

UtanAlias
2014-08-05 13:56
#4

Sen beror det ju helt på ryttarens teknik och balans. En duktig ryttare som väger 70 kg som kan rida på rätt sätt och få hästen att bära vikten rätt är lättare för hästen att arbeta med, än en okunnig ryttare som väger 60 kilo och inte vet vart denne har sina egna lemmar.

Linnea
2014-08-05 16:59
#5

Har hört både 15% och 20% av hästens vikt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2014-08-05 23:09
#6

Enligt studier är vikten på ryttaren av betydligt mindre betydelse än balansen. Balansen har så oerhört stor betydelse. Jag sätter hellre upp en ryttare med bra balans på 60- 65 kg på våra russ än en mycket lättare ryttare med dålig balans. Sen är det inte mankhöjden som avgör hur mycket en ponny orkar bära. Sen pratar nästan alla om vad ryttaren väger men glömmer att utrustningen kan väga så otroligt olika mycket. En mont'eryttare har en vikt med all utrustning och klädsel på c: a 7 kg medans en hopputrustning väger betydligt mer. Vi vägde vår utrustning som med ryttarens klädsel vägde 15 kg. Och det var ingen konstig utrustning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: