Annons:
Etikettridning
Läst 618 ggr
Tiildaa
7/30/14, 7:27 PM

Vart går gränsen när man blir för lång?

Hejsan, jag ha en fråga, jag undrar bara vart fötter ska sitta på hästen när man är för lång?

Min kompis säger att det är en bit under magen?

Annons:
Ellensandahl
7/30/14, 9:55 PM
#1

Det handlar bara om hur hästen bär upp dig. T.ex en ryttare som kan rida en häst i rätt form kan rida hästen minst några år till än t.ex en ovan ryttare som är lika lång. Känner du att hästen är obalanserad osv? Då kanske du ska hitta en ny kompis. Hoppas du förstod:)

Rafflan
8/1/14, 12:20 AM
#2

#1 dock var ju inte frågan om en lång ryttare kunde rida en lite häst utan när det ser oproportionerligt ut, jag har ridit fler små ponnysar utan problem, men jag SER för lång ut på dem.

Det är skillnad på att se oproportionerligt ut och att trots att men är för lång kunna rida mindre hästar/ponnysar ;)

TS: tyvärr är det svårt att säga, men när fötterna hamnar för långt nedanför hästen mage så hamnar ju skänkeln lite fel, och sen spelar det ju roll om man har dressyr läder eller hoppläder när man avgör hur skänkeln ligger :)
Sen behöver inte det spela roll, har man en lite för liten häst så lär sig hästen förstå ryttarens signaler och då spelar det ingen roll ifall skänkeln är lite långt ner/upp.
Samma problem kan man få om man rider för stora hästar, då kan skänkeln hamna lite fel :)

Upp till toppen
Annons: