Annons:
Etiketthoppning
Läst 1491 ggr
examynia
2014-07-30 18:53

Hoppträna, hur högt?

Jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan

nu har vi gjort så att vi gör lite småbanor med olika typer av hinder.. oxer, studs,, räcke, å så har vi en liten grind..  å han hoppar allt.. men gillar oxer mest:P

har gjort lite små studsar med 3 hinder.. ca 50 cm då han behöver gymnastiken.

sen har vi börjat de andra hindrerna på 60-70 cm, men då hoppar han knappt.. höjer man till 80 eller 90 så blir de en helt annan aktion på honom.. han lyfter benen å hoppar fint.. dock behöver han hjälp med avståndet osv.. men på 60-70 så river han oftast. nåt enstaka har vi testat att hoppa 100 å 110 å de hoppar han jättefint men vill ju inte träna på den höjden.

han är en valack på 6 år, fredriksborgare och 170cm hög å väldigt lång i kroppen.

så min fråga är … hur högt tycker ni att man kan träna honom på?

hoppa lite småbanor hemma så han får lära sig.. som sagt de högre höjderna har vi bara gjort nån gång för att se om han hoppar.. å de gör han.. å han är ganska högt över..

så vad är helt enkelt lagom högt att TRÄNA på hemma en gång i veckan? hur högt hade ni tränat?

Annons:
JustMySelf
2014-07-30 19:35
#1

80-90 låter väl bra om han hoppar bra på det men du ändå inte vill hoppa högt regelbundet :)

Rafflan
2014-08-01 00:27
#2

Jag har lärt mig att är dem högt över är det för att dem är oerfarna och hoppar därför onödigt högt (någon får rätta mig om jag har fel)

Så hoppas han högt över behöver han mer träning :)

examynia
2014-08-01 06:33
#3

Jasså? Oj de ska ja kolla upp i så fall. som sagt hoppar inte själv, tack för infon :-)

Rafflan
2014-08-01 14:09
#4

#3 får se om någon annan säger nåt annat, men det är vad jag har lärt mig. Så hoppar han högt över ska ni träna på den höjden, eller lägre om ni vill, tills han hoppar normal högt över hindret och då kan man börja hoppa högre om man vill :)

P4go
2014-08-01 15:40
#5

#4 Också hört liknande. Även hört att det beror lite på hur hästen hoppar över hindret. Kollar man videor på en unghäst som hoppar högt över och en rutinerad hopphäst som hoppar högt över är det stor skillnad :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

fridak
2014-08-01 22:07
#6

En häst i stallet är också nonchalant på mindre hinder men tar i när det blir större. Problemet för hans del är att tidigare ryttare ridit på fart, så de har kastat sig runt 120banor, inte vidare snyggt och även med en del rivningar då också.  I hans fall så tränar nya ryttaren på mindre hinder och en hel del grundläggande träning med mycket travhopp för att han ska stärka sig. Det har blivit stor skillnad på kort tid. Men han hade även lite bekymmer med galoppen, blev väldigt kort och studsig så väldigt mycket berodde på att han inte orkade samla sig.

Annons:
Spiritinthesky
2014-08-03 14:24
#7

Att hästen hoppar högt behöver inte bero på orutin. Det är vanligt att unga hästar överhoppar sig, absolut, men min nuvarande tex hoppar bara så högt hon behöver (hon har nog tagit 3 språng med ryttare i hela sitt liv ;d) har också ett kwpn sto som blivit barrierad och därav överhoppar sig. Hade ett ponny sto på 14 år som aldrig rev, kunde hon inte hoppa de där extra tio cm över hindret så stannade hon hellre. Och henne hade jag på nationell nivå.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: