Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3127 ggr
Saqu
2014-07-30 09:56

Klippa häst första gången + täcke

Detta året ska min ridtravare klippas för första gången. Hon brukar få päls på ca 5 cm som gör henne dyngblöt av att bara skritta en kilometer. Hon har alltid gått utan täcke annars. Vi bor i halland och här är vintrarna relativt milda. Vanligtvis är det regn och slask men ibland blir det ju även kallt och snö. Det kan väl bli ca 10 minus. Lite dålig koll på det där. Men jag tänkte nu i god tid ändå höra med er vad ni tror hon kan behöva för tjocklek på sina täcken. Det kan bli dags att investera nu så det finns på lager när det blir dags. Hon är 11 år och i normalt hull. Hon går även på lösdrift. Tack!

Annons:
Gronstedt
2014-07-30 10:00
#1

Det är omöjligt att säga, det är väldigt individuellt. Börja med ett regntäcke med lätt fleece-foder. De fryser mer för att de blir blöta än för att det är kallt. Om du ser att hon verkar frysa med det på sig, får du köpa ett kraftigare täcke eller sätta på ett fleece-täcke under.

majaliten
2014-07-30 11:17
#2

Beror på hur du klipper också och vad hon är känslig mot och var hon är känslig . Texk känslig på rygg länd eller kors bog då ska du försöka skydda det . Och hur mycket du klipper avgör vilket täcke och hur många minusgrader. Min dressyr häst går på lösdrift och är klippt har fri tillgång på mat så om jag inte hinner byta till Ett varmare täcke vid en viss minusgrad så kan han äta och springa sig varm . Jag har gjort ett shema jag följer vad det gäller täcken för att inte täcka sönder och överdriva . Man måste alltid tänka såhär om de skulle en vacker fag bli -30 eller -40 vilket inte är troligt men man måste tänka så . Så kan man intr täcka en häst med 500 gram i -15 och att ha ett varmt ute täcke på och ET varmt inne ger i gen effekt eftersom lagret pressas ihop och blir som 1 täcke ändå . Ialla fall när det är upp till -5 går hästen i fleece fodrat regn vid minusgrader från -5 till -10 är de 50 gram som gäller . Från -10 till -15 är de 100 gram sedan -15 till -20 är det 200 gram från -20 uppåt fortsätter det . Ibland efter träning så lägger jag på extra tjockt täcke i några dagar för att inte musklerna ska bli kalla och ömma eftersom det ändå äg en hel klippt häst. Så om graderna tillåter en att ha 100 eller 150 gram och hästen hård tränades och ska ut blir det 200 eller 250 gram efter träning och 1-2 dagar efter innan jag byter till Rätt täcke igen. Men du behöver inte göra som jag de va vara ett exempel :) Allt beror på hur individen är men så länge de har fri tillgång och kan röra sig obehindrat i lösdriften så klarar dig sig oftast ganska bra ändå :) lycka till

Linnea
2014-07-30 14:07
#3

Klipp så lite som möjligt, alltså där hästen svettas normalt sett. Helklippning behövs antagligen inte men det beror på vilka täcken du vill ha. En spårklippt häst kan klara  sig med tunt fodrat regntäcke. Om du helklipper lär du behöva köpa tjockare.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Rafflan
2014-08-01 00:31
#4

Min häst sätter också islandshäst päls om han går utan täcke och blir då svettig av att enbart skritta under vintern, jag sätter täcke på honom så fort det börjar bli lite kallare, först ofodrat regntäcke och sedan fleece fodrat regntäcke, ska det regna och blåsa mycket får han fleecefodrat tidigare. Och genom detta har jag fått honom att sätta mindre päls så vi har kunnat rida på vintern utan att raka :)

Dock för förra året blev det jätte kall vinter här så han frös trots 200 grams täcke och fick då ha 350 grams täcke :)

Även JÄTTE viktigt att sätta täcke först när det börjar bli kallare och ha koll så han inte blir för varm :)

Comedy
2014-08-01 10:57
#5

Jag har fått lära mig att ett 100 gramstäcke är lika tjockt som ett "normalt" fleecetäcke, så det brukar jag utgå ifrån. 

Vill du inte investera i typ fem olika täcken skulle jag  rekommendera något av Horsewares täcken som du kan fästa liners i. På det sättet har du ett täcke som du kan göra olika tjockt utan  att behöva ha femton täcken med olika tjocklek :) Dessutom  är de täckena riktigt bra, absolut värda sitt pris.

majaliten
2014-08-01 13:57
#6

Fleece fodrat är absolut inte som 100 gram värför många hästar fryser idag är att de inte vet värdet av omika fyllningar 100gram kan man ha upptill -10 min -15högpresterande tävlingshäst går Helklippt i 100 gram . Gå efter individ men täka aldrig för mycket för att hästen höj fodret det gör jag på tävlingshästarna magarna mår bettre och de blir varmare av mer foder . De folk inte vet för varje 1 grad måste man nästan höja 1 kg mer på så vis fryser de inte nu måste man nog inte höja så mycket men en del bör man höja när det är kalt . Undvik offrat regn i kallt väder de ger mer skaffa en nytta tex de håller kylasn och gör hästen kal för att det ör ett skal som binder kyla de kyler ner hästen.

Annons:
Zaphix
2014-08-01 14:54
#7

Vad är det för ras på hästen?

Mitt kallblod fryser betydligt mindre än hästar som står högre i blod även om han är filtklippt och de oklippta. Så ras spelar in.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Saqu
2014-08-02 12:28
#8

Tack så mycket för svaren. Ös gärna in med mer. Hon är en varmblodig travare :)

Sarah
2014-08-02 22:04
#9

Är ju så individuellt, mitt ena halvblod ska gå på lösdrift i vinter och jag räknar med att måsta ha minst 200g innetäcke + regntäcke på honom under sena hösten, trots fri tillgång. Han rakas men är frusen. Fryser han minsta lilla så spänner han ryggen och får ont. Under den kallaste tiden blir det nog fleece + 200 g + vintertäcke. 

Andra halvblodet får inte fri tillgång och står på box, hon brukar klara sig bra med fleece + regntäcke under sen höst och ett 200 g + regntäcke då det är lite kallare,. 

Båda helrakas.

Comedy
2014-08-04 22:37
#10

#6 då menar jag alltså inte ett tunt fleecefodrat regntäcke utan ett normalt fleecetäcke och sen på med ett ofodrat regntäcke ovanpå. Det är vad jag har läst och fått lära mig i alla fall :)

Sen beror det ju på hur mycket hästen tränas. En vältränad tävlingshäst behöver täckas mindre än en konvalescent till exempel. Hippson hade en bra artikel för några år sedan, länkar den till dig här :)  http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

Upp till toppen
Annons: