Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5144 ggr
BettaSplendens
7/29/14, 1:12 AM

Ps träns

Jag undrar om någon har erfarenhet av perfect sit of sweden tränsen? Jag har hört från flera att det ska vara bra, men vad tycker ni? Dom jag har kollat på är High function revolution, High jump Revolution och Jump off Revolution. Vill ha ett träns som funkar till allt, men är inriktad på hoppning.

Annons:
MyBeauty
7/29/14, 6:27 AM
#1

Jag har flera av tränsen hemma och kan säga att dom är helt gudomliga! Älskar dom! Håller på å gör mig av med alla hööksträns. Kan varmt rekommendera :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

P4go
7/29/14, 6:40 PM
#2

Tycker detta beskriver deras träns super!
Det ger inga mirakel, jag kände skillnad på unghästen jag hade hemma medans andra inte gör det. 

Taget från psworld.se

”Märker du någon skillnad?”
Postat 16 juli, 2014 av Karin
Nu efter att ha varit på Falsterbo under en veckans tid så gavs ju chansen pratat med er kunder och verkligen förklara och diskutera träns och anatomi. Supergivande och spännande.

Vi brukar alltid skämta med kunderna och säga ”piaff och passage ingår inte i tränset”. Först brukar de titta lite undrande och sen ler de. ”Nä, det är klart” säger de och man ser att de fortfarande funderar och jag säger alltid att folk brukar fråga varandra ”Märker du någon skillnad?” och jag förstår aldrig hur de menar då. Ok, jag förstår rent teoretiskt hur de menar, men om man tänker på det ett varv till så blir jag frågande ändå. Det som händer när du byter till ett mer anatomiskt korrekt träns är helt upp till din häst.

Jag brukar jämföra det med att springa ett maraton med en sten i skon. Varje steg du tar blir du påmind om stenen som skaver, ger tryck och blåsor och du känner smärta. När du sen byter utrustning så är det som att ta bort stenen ur skon. Det går lättare att springa och du har inte samma onda fötter längre.

Många av er upplever en stor skillnad och det är inte så konstigt, för ni har plockat bort stenen ur skon på era hästar. Men alla hästar är olika och visst kan stenen åka in i hålfoten och där känns den inte lika mycket utan du kan springa på rätt ok, tills den flyttar på sig och hamnar under trampdynan eller under hälen. Alla hästar är olika och du vet aldrig innan hur din häst förhåller sig till ditt nya träns. Jag vet inte och du vet inte. Det jag dock vet säkert är att du förebygger kommande spänningar i nacken, för det är rent teoretiskt och ingenting som handlar om hokus pokus eller olika hyper kring tränsen. Det är svart på vitt. Det som inte är svart på vitt är hur din häst kommer reagera.

Så, när någon frågar dig om du märker någon skillnad så fundera ett varv till. Jämför det med att du nu använder Adidas men tror att du kan springa milen 20 minuter snabbare med ett par från Nike. Gjorde du det? Antagligen inte, du kanske knappade in på tiden men skon trummade inte på vilket gjorde att du sprang snabbare. Du sprang snabbare för att du fick rätt förutsättning att göra det. Du sprang snabbare, inte skon.

Så, med tränsen kan du uppleva en mer harmonisk häst. En mer harmonisk häst gör att du rider bättre och den combon gör att du lyckas bättre. Det är svart på vitt. Men frågor som ”märker du någon skillnad” är så diffusa och kan bero på så många olika saker och i vissa fall så borde argumentet att du förebygger kommande spännaningar och ger din häst en anatomisk utrustning vara det som väger mest.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

BettaSplendens
7/29/14, 9:06 PM
#3

#1 Tack för svaret :)

#2 Har också läst det, tycker det är jättebra beskrivet. Hästen jag ev ska köpa är en ganska stel och stressad häst och har aldrig riktigt jobbat i form (ridskolehäst) så det var därför jag fastnade för deras träns. Förstår att hon inte kommer gå som en gud bara för att man sätter på det men förhoppningsvis så kan de hjälpa till lite med att få en mer avslappnad häst och jobba vidare från det :) tack!

Någon som vet vad skillnaden är på vanlig aachen (utan "nosrem" då) och deras high jump nosgrimma? Liksom, varför har dom gjort den så?  Passar det bäst till hoppning eller till all slags ridning?

Funderar mest på High function just nu, det verkar som ett bra allroundträns tycker jag :) Tycker inte om Jump offs nosgrimma, önskar att man kunde ta av "nosremmen" (alltså vad heter den onödiga remmenn som vissa använder för att stänga igen hästens mun?), annars verkar det bra.  Egentligen behöver man ju inte spänna åt den, men stör mig endå på den :P

P4go
7/29/14, 9:27 PM
#4

Kan inte svara ang nosgrimman då jag inte använder aachem på min häst. 
Jag hade ett Shine dressage och tyckte jag märkte rätt stor skillnad på unghästen jag hade hemma. Så red jag på det på min nya egna och då funkade det inte speciellt bra alls, troligen mest för att hon inte trivs med den nosgrimman. 

Så ska köpa ett pear dressage ist för den nosgrimman funkar på henne eftersom hon fortfarande har tänder som spökar :) 

Inte bara är dom väldigt bra, sjukt snygga är dom också x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: