Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2345 ggr
JoannaLi
2014-07-25 00:08

Passa in martingal

Vi köpte för ett tag sedan en martingal till Lilltjejjan, men den blev alldeles för lång. 

Hon är ju kallblod, och när jag provade martingalen för första gången så hade hon huvudet bland molnen och slängde med huvudet (dålig dag med mycket tonårsbeteende helt enkelt ^^), men ringarna låg ändå bara och gled på tyglarna, och gav absolut ingen effekt what so ever. 

Hur gör jag för att få den lagom stor? Jag trodde att det kanske skulle gå bättre om vi hade en i cob, men då blir halsdelen och delen som går in mellan frambenen för liten, och ger absolut ingen skillnad på de remmarna som ringarna sitter fast i. Blir det till att sitta och sy om dem själv (och hur gör jag det i så fall?) eller finns det något sätt att ställa in den som jag helt har missat? 

(Jag känner mig lite lagom smart just nu, ja.)

Annons:
Gronstedt
2014-07-25 07:50
#1

Går det inte att göra fler hål i änden vid sadelgjorden, så blir det nog meckigt.

JoannaLi
2014-07-25 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Oj, jag uttryckte mig lite luddigt tycker jag själv nu när jag läser igenom det när jag är vaken. Det är alltså bara den delen som är lite slarvigt inringad i rött som är för lång, resten passar bra. 

skulle det ändå bli bättre med fler hål i sadelgjordsdelen?

Gronstedt
2014-07-25 15:11
#3

Fast ser det så dumt ut? Martingalen ska i stort sett bara hindra hästen att slå dig på näsan med skallen, inte hindra den att köra upp huvudet alls.

JoannaLi
2014-07-25 15:13
#4

Nej, den där bilden lånade jag från Google (det skulle jag ha skrivit ut), den var bara för att visa exakt vilken del som var fel :)

Gronstedt
2014-07-25 15:17
#5

Aha 🙂. Då är det svårt att veta utan att se i verkligheten. Du får måtta och prova.

JoannaLi
2014-07-25 15:19
#6

Jo, men jag har ju som sagt provat, och den var för stor, den gav ingen effekt alls, den låg bara och skramlade runt på tyglarna :)

Annons:
Gronstedt
2014-07-25 15:32
#7

#6: Se till att ha handen högt när hästen kör upp huvudet, så funkar det kanske bättre?

JoannaLi
2014-07-25 15:36
#8

Det gav heller ingen direkt skillnad :/

Det jag kan tänka mig skulle funka skulle vara att sprätta upp sömmarna vid ringarna, och faktiskt göra de remmarna kortare, men samtidigt tror jag inte vår symaskin skulle palla det. Ugh, jag får klura vidare :)

Stallmima
2014-07-25 20:41
#9

Lämna in martingalen hos någon lädermakare och korta den

Caf_Roy
2014-07-26 00:44
#10

Lägg in en bild på hur det ser ut där den sitter fast i halsringen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JoannaLi
2014-07-26 01:03
#11

will do! Tyvärr ska jag nog inte dit igen förrän på tisdag (bara medryttare :))

Caf_Roy
2014-07-26 15:05
#12

Kan du hitta samma modell på nätet och låna en bild? Så kanske vi kan hitta en lösning du kan prova när du åker ut.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JoannaLi
2014-07-26 16:47
#13

Jag var ute i morse och fick hjälp av ägaren (bland annat fick hon hålla ett grimskaft runt hästens mage för att hålla "sadelgjordsdelen" på plats. Såg lite lagom snyggt ut ^^) att hålla fast delarna, och nu har jag måttat på hur mycket jag skulle behöva ta av, så jag ska mäta upp några specifika mått, och så ska jag ta den till stans skomakare (?) :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: