Annons:
Etikettfoder
Läst 1774 ggr
P4go
2014-07-18 13:35

Få upp i vikt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tjej kom för typ två månader sen och såg ut som ett benrangel då som många galopphästar gör. 
På bilden har hon ändå gått upp väldigt mycket men tycker det går väldigt långsamt. 

Hon går på bete nu dock lite nerbetat (absolut inte mycket) då hon går med två tjockisar som inte får gå på det stora betet. Hon får alltid extra hösilage (ca 5 kg/dag) och 1 till 1 och ett halvt kg lucern om dagen.  

När hon inte stod på betet fick hon 10 kg hösilage och det var det hon åt, gav jag mer så rev hon bara runt det. 

Hon ska vara avmaskad för inte längesen men ska ändå ta ett prov för att. 
Hon rids även inte speciellt hårt. 

Någon annan som har en häst som har svårt att få vikt?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Stallmima
2014-07-18 18:23
#1

Benrangel tycker jag absolut hon inte ser ut som. Galopphästar ska ju ha en sådan kroppsform för att tävla och gå bra, så muskler skulle jag säga hon har. Fortsätt med det du ger, ge lite mer i taget och se hur hon reagerar. Går hon ute dygnet runt?

P4go
2014-07-18 18:56
#2

Nu har hon gått upp jätte mycket från när jag fick henne. Höjt från 5 kg till 10 mer äter hon inte, provat att bara ge ett kg till och det åt hon inte. Ja, hon går ute dygnet runt. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Stallmima
2014-07-18 20:47
#3

Det kan vara att hon går ute dygnet runt hon inte ökar i vikt snabbare, en kompis hade en travare för några år sedan som inte klarade gå på bete 24/7 hon fick stalla in på natten. Han gick ner trotts betet

P4go
2014-07-18 21:11
#4

Hon gick upp lika dålig på box också.  🤔
Hon mår väldigt gott av att stå ute på natten, lugnare och inte lika stressad som hon var när hon kom.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Stallmima
2014-07-18 21:45
#5

Då får det nog ta den tid det tar för att få upp hästen i hull, hon ser inte undernärd ut i allafall  🙂

Shadowbrooke
2014-07-20 18:46
#6

Prova korn, det funkade på min häst :)

Hoppas hon inte blir galen av det….

Annons:
Sarah
2014-07-21 23:15
#7

Min valack är svår att hålla uppe. På vintern får han ca 15-20 kg hösilage, 5-6 kg hö och 1 kg lucern.  Allt med bra värden.  På sommaren behöver jag inte oroa mig då betet är superkraftigt. Lägg till olja för att få upp energihalten, korn är ngt av det svåraste för hästen att smälta så det skulle jag inte rekommendera : )

P4go
2014-07-22 15:22
#8

Jag hade gärna gett henne mer grovfoder men tyvärr så ratar hon mer än hon får :/ Va för olja syftar du på? Hon går sakta men säkert upp i vikt och nu syns det lite bättre också :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Sarah
2014-07-22 16:47
#9

Ex rapsolja, ett bättre sätt att få i hästen extra energi istället för att ge ex kraftfoder. Fett är lättare för hästens mage att bryta ner. Ge 1 dl om dagen tillsammans med lucernet så kanske det räcker.

Sarah
2014-07-22 16:49
#10

Och, om höt inte har så högt energivärde kanske det är bättre att ge henne mer lucern också. Om hon bara vill äta 5-10 kg hö och lucern tillsammans så kan du ju ge lite mindre hö och mer lucern.

P4go
2014-07-22 18:52
#11

Då provar jag med Rapsolja :)
Det är så jag gör nu, Hon får 10 kg grov och sen 2 kg lucern.
Dock går hon ju ute så nu äter hon nog typ 5 kg grov och 1 kg kraft som hon får när hon får komma in och vila. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: