Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2944 ggr
LeJ
2014-07-18 02:52

Vad har ni för bil?/ Vad behöver man för bil?

Är i full gång med körkoret och börjar så smått titta på bilar nu. Så jag funderar på vad för bil jag behöver för att kunna dra en hästtransport och 2 större islandshästar.

Vad har ni för bil? Vad rekommenderar ni? Lägg gärna in en bild.

Annons:
Cotast
2014-07-18 03:23
#1

Jag har en äldre model Renault Kangoo.
Den drar allt, packar allt och är superskön att köra, en är inte vacker men jag älskar min gamla rishög❤️

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

LeJ
2014-07-18 23:56
#2

#1 Tack för svaret, kollar upp den.🙂

Fler tips?

Zahara
2014-07-19 09:56
#3

Volvo V70 älskar min Bettan :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Cotast
2014-07-19 13:04
#4

#3 det dumma med en V70 är att man inte får in mer än 10-12 höbalar åt gången när man fällt sätena.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

Nesslan
2014-07-19 20:20
#5

Hade Ford Mondeo och Volvo V70 när jag drog på B-kort, nu har jag B-lastbil i stället 😃

Stallmima
2014-07-19 22:02
#6

Har en V70 Turbo men skulle vilja ha en liten B-kortslastbil med maxlast

Annons:
CelsiusT
2014-07-20 10:20
#7

Har V70 och dom är jättebra förutom att dom flesta är bara framhjulsdrivna vilket inte är lika kl om man kommer till en brant backe eller halt+brant med fullastat släp. Däremot så är volvo 940 helt underbar att dra med. Bakhjulsdriven, större lastutrymme. 940 har dessutom generellt högre last/dragvikt än dom lite nyare V70 har. 

Hade 740 och 940 innan, dom ligger på omkring 1500kg på kroken. Skaffade sedan en V70 -98 (fram till -00 är den "modellen" med rak baklykta) och den fick jag dra 1530kg på. Har nu skaffat en nyare V70 och den får jag bara dra 1400kg på, så tyvärr kan jag inte dra min hästtransport på B-kort på den.

Tips är att passa på att ta utökad behörighet när ud ändå håller på. Det är så mycket lättare nu när du ändå är "inne i svängen" än att vänta med det. Tar du utökad behörighet så får du så mycket mer valmöjligheter vad gäller både bil och transport. Det är banne mig inte helt lätt att få ihop 2 hästar, transport och lämplig dragbil på bara B-kort. Så mitt tips är att ta utökad behörighet med en gång.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeJ
2014-07-20 15:23
#8

Tack för tipsen, ska kolla alla bilar som nämnts.🙂 Fast hästlastbil har jag tyvärr inte råd med, utan tänker satsa på att köpa en bättre begagnad bil.

#7 Tack för utförligt svar om vad bilarna får dra. Jag har planerat att ta utökat B körkort, det är inte så knepigt och ger mycket större valmöjligheter.

Zahara
2014-07-20 22:49
#9

Men Hö lastar du ju inte i bilen då tar du ett släp….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

majaliten
2014-07-21 13:06
#10

Volvon xc 60 toppen har en väldigt stor häst och den är perfekt 4 hjuls driven perfekt om man ska ut till stallet på vinter och ska köra transport väldigt stadig . Rekommenderar starkt

CelsiusT
2014-07-23 12:15
#11

#8 När du söker bil så kan du lätt gå in på transportstyrelsens hemsida och kolla upp registreringsnumret och få upp hur mycket du får dra på kroken på just den bilen. Volvo får dra väldigt mycket, och det är bra bilar att dra med också ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeJ
2014-07-25 05:35
#12

#10 Tack, ska kolla den.🙂

#11 Vilket bra tips, tack.🙂

En fråga till här, vad väger en transport ungefär? Jag kommer inte att köpa en ny med finesser, bryr mig inte alls om sadelkammare eller sånt, utan får satsa på en begagnad som klarar av vikten från mina 2 isisar.

CelsiusT
2014-07-25 10:29
#13

#12 Det är ungefär som att fråga "vad väger en människa" eller "vad väger ett bord" ;P

För det första är det totalvikten på släpet som är vad du ska titta på för att se om du får dra den efter bilen. Totalvikter på transporter brukar ligga från 1300kg och uppåt (ofta hela hundratal, men inte alltid), men det finns sådana som är nedklassade så dom har en lägre totalvikt. Sedan brukar transporten i sig själv väga någonstans runt 600-1000kg men det kan variera en hel del (så det måste du kolla upp). Det du får göra är att räkna på hur tung last du kommer att köra, dvs vad väger dina två isisar (om du ska köra dom samtidigt)?

Säg att dina isisar väger 350kg/st (ren gissning) och du vill kunna köra båda samtidigt. Då måste du ha en transport som får lasta minst 700kg.

Om totalvikten på transporten då är 1500kg, så får transportens tjänstevikt (dvs transportens egenvikt utan last) max vara 800kg för att du ska få lasta dina hästar. (totalvikt: 1500 minus tjänstevikt: 800 = lastvikt: 700)

Här är länk till transportstyrelsens sida där du med hjälp av registreringsnumret på en bil eller en transport kan se hur mycket bilen får lov att dra på kroken och vikterna som gäller för transporten. https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Här är länk till transportstyrelsens släpvagnskalkylator där du med hjälp av bilen och transportens regnummer tillsammans kan se om du med ditt körkort får lov att dra kombinationen. Du kan där även se hur mycket du får lasta släpvagnen. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LeJ
2014-07-27 16:45
#14

#13 Det beror ju på vad man tycker "ungefär" betyder, jag har fått svar på frågan.🙂

CelsiusT
2014-07-27 16:55
#15

#14 Jovisst, men jag menar bara att det är lika osäkert att svara på som att tex svara på vad en människa väger ;P Det går ju såklart att säga ett spann, men jag menar bara att det är högst individuellt så du måste ändå kolla upp varje enskilt släp. Men i länkarna jag bifogade så finns det möjlighet att göra just det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Nilon
2014-07-28 17:48
#16

"Lånar" tråden lite och stället en följdfråga till #15 om det är ok!

Om man kollar under länken till fråga på fordon ska man kolla på max släpvagnvikt eller Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B för att veta hur tungt släp bilen får dra? 

Borde veta men totalt hjärnsläpp.. 🤔

CelsiusT
2014-07-28 18:17
#17

#16 Hänger nog inte riktigt med på din fråga., men försöker med ett utförligt svar så år vi se om du får svar på din fråga. Om inte får du fråga igen ;P

Här är kopierat från min bil:

Max släpvagnsvikt, kg: 1800Max släpvikt kg, obromsad: 750Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1400**
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:** 2150

Min bil får lov att dra ett släp som väger 1800kg (bruttovikt, dvs släpvagnens egna vikt + last, den faktiska vikten på släpet). Men jag som enbart har B-körkort får endast lov att dra en släpvagn som har en totalvikt på 1400kg, oavsett släpvagnens faktiska vikt. Dvs även ett tomt släp med totalvikt på 1500kg (men låt säga bruttovikt/faktisk vikt på 700kg) blir olovlig körning (men det har att göra med sammanlagda totalvikten på bil+släp som då kommer överstiga 3500kg och därför inte längre klassas som b-korts-ekipage).

Hade jag haft B-utökat kort så hade jag enligt viktklasserna fått köra ett släp med en totalvikt på 2150kg, men eftersom bilen har en fysisk begränsning på 1800kg så får släpets bruttovikt (dvs tjänstevikt + faktisk lastvikt) ändå inte överstiga 1800kg - men totalvikten på släpet får lov att vara 2150kg. 

Man måste tänka på att det är skillnad på bruttovikt och totalvikt. Bruttovikt är vad släpet skulle väga om du ställer det på en våg. Men totalvikt är vad släpet är inklassat som, och avgör därför vilken körkortsklass det går under.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Nilon
2014-07-28 21:56
#18

Tror jag hänger med! På min bil ser det ut så här:

Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad: 600
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1760

Så om jag förstår det rätt så får jag dra ett släp med 1200 kg i brutto vikt men med last (i bil & släp) upp till 1760 kg?

 (Förlåt om det är dumma frågor.. Jättesnällt att du orkar förklara iallafall! 👍)

CelsiusT
2014-07-29 09:55
#19

Bilen får aldrig dra mer faktisk vikt (bruttovikt) på kroken än vad som står på "max släpvagnsvikt". Oavsett vad som står på andra ställen så får aldrig tyngden du hänger på kulan bli mer än den vikten som står vid "max släpvagnsvikt". Däremot så gissar jag på att du har en lätt bil, dvs din bil har en totalvikt på ungefär 1740 (tjästevikt + lastvikt), stämmer det? Det gör att du på B-kort får lov att köra ett släp där totalvikten är 1760kg (3500-1740=1760). Men du får inte lasta den mer än att dess bruttovikt blir 1200kg. Hänger du med?

Tex om du hittar en kärra som har en totalvikt på 1700kg och den har en tjänstevikt på låt säga 700kg. Då får du lov att köra den efter din bil, men istället för att lasta 1000kg (vilket är den lastvikt som kärran är godkänd för) så får du bara lasta 500kg (1200-700=500).

Medarbetare på westernridning.ifokus

UtanAlias
2014-07-29 10:47
#20

Har alltid funkat kanon att dra med mina Volvo 740 & 940.

Annons:
Nilon
2014-08-01 00:02
#21

#19 Stämmer bra med min bil! 

Okej, så om jag hittar ett släp med en totalvikt på t.ex 1350 som får lastas med 640  kg & då får en tjänstevikt på 710 kg, så får jag köra den så länge jag lastar den med max 490 kg ? 

Förlåt TS för lite trådkap, ska låta tråden vara nu, TACK CelsiusT för att du orkade förklara - det uppskattades verkligen! 👍

LeJ
2014-08-01 00:08
#22

#20 Tack.🙂

#21 Bara fråga på, det är väl jättebra att du också får svar på dina frågor.🙂

CelsiusT
2014-08-01 14:10
#23

#21 Ja det stämmer.

Men vill bara poängtera att det inte är säkert att det är helt lämpligt att dra hästtransport med häst med din bil ändå (ingen aning om vad du har för bil). Tänk på att liten bil + stort släp inte brukar vara en lämplig fordonskombination, även om den är godkänd i teorin. En liten bil har sämre förutsättningar att hantera ett stort släp tex om det börjar vobbla. Så tänk på vad du hänger på kroken och kör väldigt försiktigt med en liten bil om du ska dra släp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
2014-08-01 14:52
#24

Jag har en gammal skrotig volvo 745, jag  gillar den inte alls egentligen. Men den var billig i inköp, får dra en vanlig hästtransport på b-körkort och stort lastutrymme vilket är behändigt då jag flyttar runt i landet mycket.

Drar en hel del bensin, vill inte räkna på vad jag betalat i reperationskostnader under våra två år tillbaka, men det är åtminstone tredubbla inköpspriset.
Men å andra sidan kan alla laga en volvo, så det blir ofta billigt. Lätt att hitta reservdelar dessutom. Så billig att reparera.

Jag är också rejält rädd för att krocka med älgar, och volvon känns som att den klarar av en sån krock rätt okej ändå. Pansarvagn.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LeJ
2014-08-01 22:19
#25

#24 Tack. Känns som att det är en stor volvo som gäller i hästvärlden.🙂

Suskiv
2014-08-07 22:01
#26

Renault Scenic (2000)

Fördelar:

  • Rymlig. Med alla säten på plats får man plats med tre-fyra spånbalar i skuffen och fyraåringen sitter rymligt bakåtvänd i baksätet mellan två framåtvända bilbarnstolar. Med sätena fällda (går även att ta bort helt om man vill) Så får man en mindre lastbil, rymmer hur mycket som helst. 

  • Får dra mycket med B kort. 1250 kg i bruttovikt, 1660 i totalvikt. Vilket gör att lånesläpet med en totalvikt på 1550 kg och en tjänstevikt på 750 är helt lagligt när jag lastar mitt varmblod.  Är inte många bilar som får dra så mycket med B-kort. Med nästan alla större bilar kräver BE eller B utökat för att kunna dra hästsläp.

  • Billig att köpa, äga och köra. Eftersom det är en gammal bil så är inköpspriset lågt, skatten ligger på ca 2000 om året, försäkringen på ännu mindre. Drar 8,2 l/milen blandad körning (jag har en automat därför blir förbrukningen lite högre).

  • Lätt att hitta reservdelar, det är hyfsat billigt och bilen är inte speciellt svårmeckad. Till och med jag som inte kan nått klarar av de enkla felen. 

  • Man sitter högt och ser bra. Lätt att komma i och ur och har en relativt hög markfrigång om man tänker på att det faktiskt inte är en SUV.

Nackdelar:

  • Ful, ser ut som ett ägg. 
  • Fransk kvalité på gott och ont. Saker och ting går sönder. Men det är också en gammal bil så man får räkna med sånt. Nu har den börjar rosta lite i plåten :-(
  • Så in i dödens tråkig att köra. Man skulle kunna dö av tristess när man kör. bilen. Accelererar långsammare än en sköldpadda. 0-100 på över 14 sekunder. 
  • Hög och lätt =  den kränger en del när man möter lastbilar och vid sidvind. Inte helt roligt. 
  • Airbag sidoplats fram går ej att koppla ur, varken med nyckel eller på verkstad.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: