Annons:
Etikettridning
Läst 1341 ggr
[Apelsinpajen]
7/17/14, 7:40 PM

Hålla skänkeln stilla? Sluta lätta på handen?

Något tips på hur man får nedre delen a skänkeln att inte "flaxa", speciellt i trav  så har jag otroligt svårt för att ha nedre delen av benet still. Rider jag lätt eller galopperar så åker benen framåt också. 

Red western innan men hästens ägare ändrade sig och nu får jag bara rida engelskt, något jag inte alls är van vid och det vet ägaren. Har ingen möjlighet till tränare och rider oftast ensam. Rider i en allroundsadel om det nu är till nån hjälp.  

Behöver även lite tips om hur man slutar släppa på tygeln hela tiden. Jag är van med att rida med kontakt med långa tyglar men nu måste jag tydligen ha korta, känns helskumt för mig och jag vet inte hur korta/långa jag ska ha. Så det slutar med att jag rider med glappande tyglar istället. :/

Annons:
[Moa-]
7/17/14, 8:03 PM
#1

Försök känn att du har kontakt med hästen, men inte håller hästen i munnen, tygeln skall inte glappa, men du skall inte heller känna hästens vikt i tygeln. Gällande skänkeln, försök sitt ned och lär dig ha benen stilla där, för att sedan gå vidare. Är det endast "flaxande" så kan de vara så att du måste placera lite mer vikt i benen istället för i sätet… 

Lycka till! =)

Linnea
7/18/14, 12:12 PM
#2

Börja i skritt. Sitt ner på rumpan (på sittbenen, inte blygdbenet). Du ska inte svanka med ryggen för då blir den rörelse ganska stum. Rumpan ska följa med hästen. Det är bålen som ska hålla dig på rätt köl men benen ska vara avslappnade, knip inte med knäna. Låter skitsvårt jag vet men tänk på det hela tiden så lär du dig nog ganska fort. Prova sen att växla mellan skritt och mycket långsam trav.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Apelsinpajen]
7/18/14, 8:15 PM
#3

Tack så mycket båda två för bra tips! :D

Upp till toppen
Annons: