Annons:
Etikettbeteende
Läst 1413 ggr
AmandaT93
2014-07-15 21:56

Min häst stannar inte!

Hej!
Jag har precis fått hem en foderhäst! Vi kommer superbra överrens om det mesta, men vi har problem med en grej.
Hon vägrar att stanna. Ibland när vi börjar trava i skogen vägrar hon att stanna och det brukar oftast övergå i galopp, riktigt snabbt! Det ända som har hjälpt än så länge är att tvinga henne att svänga. Hon är hård som sten i munnen, försöker visa henne med sitsen att det är dags att stanna, men det hjälper inte. Försöker även prata med lugn röst!
Skulle vara väldigt tacksam för tips!

Tack på förhand :)

Annons:
Cissi-93
2014-07-15 22:03
#1

Hur lyssnar hon på rösten? Jag har en väldigt stark, pigg häst som gärna tar tag i bettet när jag vill sakta ner/stanna. Han lyssnar jättebra på rösten! Bryter av eller stannar så fort jag ber honom ;)

Cissi-93
2014-07-15 22:05
#2

Haha missade det sista där med att du pratar lugnt med henne! Men jag tycker att du ska träna mycket från marken med henne, lär henne ordet stanna eller nåt sånt. :)

strong.ale
2014-07-15 22:25
#3

Testa det #1/2 sa och sen lek med henne lite så hon får förtroende för dig.
Kan du så testa rida i bettlöst, vissa hästar trivs med det.

*~HamsterHamster~*
2014-07-15 22:57
#4

Jag skulle öva med henne att rida på sidepull, man måste öva :) kanska kombinera med röst. Du kan först öva på marken. 

Halt, Stanna kan du kanske använda. På marken som #2 redan sagt. Gå några steg till henne stanna, säg halt eller något och för henne några steg baklänges. Halt några steg baklänges. Det betyder att hästen förknippar det lite med baklänges, men eftersom det brukar neutraliseras lite blir det mer till en väldig snabb halt beroende hur du säger ordet.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

AmandaT93
2014-07-16 08:53
#5

Ok tack för alla tips! Får testa detta :) 😃

imsuchadiva
2014-07-16 09:16
#6

Har du pratat med ägaren om det här problemet? Vad säger den?

Annons:
AmandaT93
2014-07-16 09:40
#7

Ja jag har sagt det, hon har precis kommit igång från att ha bara stått ett tag, så ägaren tror väl bara att hästen är glad att få komma igång! för så länga jag håller henne i skritt lyssnar hon, det är nästan som om hon i vissa fall blockeras när vi börjar trava (blir ju inte så varje gång).. Jag hoppas väl att det skulle vara så att hon bara är glad och att hon lugnar sig.. Men det är absolut något vi måste arbeta med..

AmandaT93
2014-07-16 09:52
#8

Tycker ni att jag ska öva henne från marken där jag leder henne, eller ska jag longera eller tömköra henne? :)

Gronstedt
2014-07-16 10:22
#9

TS, vissa hästar är lärda att tygeltag betyder gasa och de flesta hästar blir bara starkare om man drar i tyglarna. Och det är få hästar som lyssnar på sätet när de är uppe i varv. One Rein Stop är en säkerhetsåtgärd som många rekommenderar  - det är väl ungefär det du gör när du tvingar henne att svänga.

För att lära henne förhållande hjälper, så träna mycket övergångar och tempoväxlingar. Galoppera på ridbana om du kan och bara korta sträckor. Först när hon kan de hjälperna i lägre fart kan de "tränga igenom" när hon gasar för fullt. Tömkörning/tömlongering är jättebra om du är noga med att använda samma rösthjälper och tygelhjälper som när du rider - då får hon in dem i huvudet och kroppen.

En annan sak som kan vara bra är om du har en lång, lång sträcka där du kan galoppera. Om hon drar iväg - så driv! Låt henne inte minska när hon sprungit av sig det värsta utan tvinga henne att hålla det höga tempot efter att det har slutat vara roligt. Det kan få henne att inse att man ska lyssna på den där figuren uppe i sadeln, annars blir det bara jobbigt. Men det fungerar förstås bara om det finns en bra, säker sträcka att göra det på.

AmandaT93
2014-07-16 10:48
#10

Ja, det verkar ju inte som att hon ens reagerar när jag tar tag i tyglarna när hon väl börjat kuta! Ja, jag har läst om det och det är verkligen det ända som har hjälpt än så länge. 
Ja, det låter som en idé, men tyvärr så står hon kvar hemma än så länge och har inte tillgång till ridbana på ca en månad, Där emot finns det en liten sand/grusplan, där kanske jag skulle göra lite volter i trav och galopp? 

Ok får testa på lite longering och så då:) 
Ja det finns faktiskt många bra och långa sträckor här, får testa det :) 
Tack så mycket för dina tips! Mycket uppskattat!

jagga-ewe
2014-07-17 08:58
#11

Just det där att fortsätta driva när hästen vill få sakta av har jag positiva erfarenheter av. Red turridning i Irland för länge sen, vi var på samma ställe flera gånger. Jag fick samma häst flera gånger med. Inget ont i det, förutom att hon var stenhård i galoppen. Hon visste att vissa vägar betydde galopp o då drog hon iväg. Jag försökte hålla in, men hon sket högaktningsfullt i mig. Så jag började driva. "Ville du springa? Ja men spring då, men du får f-n springa tills JAG är nöjd!" Efter en bit ville hon gå ner i tempo, men då drev jag allt jag kunde. En bit senare var hon rejält trött, men jag visste att vägen gick att galoppera mer, så jag fortsatte driva. Sen, när jag ville, bröt jag av och gick ner till trav o sen skritt. Hon var flåsig, tjejen som ledde turen skrattade och sa att det var nog första gången den hästen fått jobba så. Hon brukade visst dra iväg i racertempo för att sen få bryta av snart när ryttarna blev rädda, det var ett bra sätt att få maska lite. Varje gång vi red ut där frågade jag ledaren om det var långa vägar vi skulle galoppera på. Stämde det så gjorde jag samma sak. Efter varje galopp hade jag en häst som lyssnade betydligt mer på mig. Helt enkelt häst som inte var van vid att nån annan tog kommandot och bestämde. :)

One rein stop är nödbromsen som jag ser det. Riktigt bra att kunna om det brötar iväg. Jag brukar tjata om det på mina barn, när vi rider ut ihop. "Vad gör man om hästen sticker iväg?" Ungarna i kör: "Slänger spöt, skriker inte och drar i ena tygeln. Vi vet, mamma!" Hoppas bara de vet det när de behöver det…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[134643]
2014-07-17 21:49
#12

Tänk på att lära in one rein stop först om du tänker använda det! Utan det kan hästen lätt snubbla och gå omkull istället. Visserligen tar det väl stopp då också, men det känns inte som ett alternativ att föredra. Annars så kan du hålla ena tygeln kort och sätta den handen mot manken så att den verkligen stannar där, sen tar du andra tygeln och rycker. Jag tror att det brukar kallas "pulley rein", finns på youtube. Då är risken mindre att hästen går omkull :)

Annars så tycker jag också att driva, driva, driva tills hästen inte alls tycker att det är kul längre fungerar väldigt bra :)

Upp till toppen
Annons: