Annons:
Etikettfoder
Läst 1885 ggr
examynia
2014-07-09 20:42

Betfor? ge eller inte?

de jag undrar är lite vad ni tycker om betfor?

tycker ni att jag kan ge de för att "hjälpa" tarmarna?

för att ge tillbaka lite av den snabba energin efter ett ridpass eller ja innan för att få energin nu på sommaren?

för att få i lite extra vatten och kunna blanda i annat foder efter ridning?

för att de är gott?

tycker ni att detta är giltiga själ till att ge betfor? eller är betforen helt onödig?

har alltid gett hästarna de förut tex för att blanda annat foder i för att blöta upp de, för att de ska tugga lite mer (min nuvarande kastar i sig kraftfodret kan betfor få honom att äta långsammare?) å för att bara få nåt när dom andra får så att dom inte skulle bli galna.. med denna nya häst så har de bara inte blivit pga stallbyte och andra rutiner, men har funderat på de nu å funderat i de banor som jag skrivit ovan.

är de fel att ge betfor i förebyggande syfte å pga de ovan?

vad tycker ni?

Annons:
[Smári-Alva]
2014-07-09 23:57
#1

Jag tycker inte arr det låter fel! Det är ju bra själ :)

majaliten
2014-07-10 00:19
#2

Betfor har massa socker i sig vilket har gräs också massvis av och ökar en större risk till fång så mycket energin ger det inte mest ökad fettma och socker intag . Kan rekomendera Pavos natures best eller pavo car4live håller igång magen är mer naturligt och får hästen att tugga långsammare . Du ska alltid kolla analys på Hö och på sommaren är de värkligen inte optimalt att ge annat en de hästen faktiskt behöver . Alltså om den har svårt att hålla hullet annars räker mineraler. Att ge i förebyggande syfte är väl Ok men välj då ett foder som tex är bättre mindre socker och dyligt allt beror på vad hästen har för behov . Jag gillar inte betfor som foder tycker det är sådant skit som ingen häst ägare ska stoppa i en häst när de finns så många bättre alternativ

Gronstedt
2014-07-10 09:15
#3

Jag ser ingen anledning att ge betfor om det inte finns ett tydligt behov. Om hästen inte har tarmproblem, så låt bli. Och varför skulle hästen behöva "snabb energi"? Den har mer nytta av protein.

Betfor anser jag är till för att fungera som bärare för tillskott eller mediciner, för att få i hästen vatten i extrema situationer. Att ge det varje dag är onödigt,  utom till kolikhästar och/eller hästar som dricker dåligt till maten. Men även kolikhästar har mer nytta av pro- eller prebiotika än av betfor. Fibrer finns det gott om i grovfodret.

Eller förstås en liten mängd för att det är gott 😉.

examynia
2014-07-10 09:42
#4

tack ska ni ha för svar!=) därför jag vill höra lite olika åsikter om de..=) jag är som sagt uppväxt med att ge betfor.. då ägarna till dom hästarna sa att de skulle vara så helt enkelt.. å som sagt har jag gjort de på mina två förra hästar ena för att blanda fodret å andra för att den skulle ha lite när de andra fick..den fick dock bara 2 dl blöt så..

nä nu är de mer att jag funderar på att han ska äta långsammare de kraftfodret han får å höt är självklart analyserat när de är dags så de skickar jag in till oberoende foderrådgivare som jag är nöjd med..

mikatherider
2014-07-10 11:09
#5

När jag tog hem min pålle efter 3veckor inlagd på klinik för bukhinneinflammation (började med kolik) blev vi rekommenderade att ge betfor för tarmarnas skull. Så hon får två nävar om dagen tillsammans med hennes vanliga mat. Hade hon inte legat inne hade hon dock inte fått nåt, hon hade aldrig ätit de innan (:

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

[Shettisar]
2014-07-10 13:24
#6

Jag ger betfor för magens skull men också för att min gamling har väldigt dåliga tänder och för att han ska få i sig övrigt foder.Gör allt detta till en gröt. Sen behöver han vätskan eftersom han dricker lite dåligt när det inte är extremt varmt.Tycker Betfor är bra för hästar som har lite halv taskiga magar.Och om de kan äta det förstås.Har 2 ponnier som haft fång och skulle aldrig ge dom Betfor.Finns andra sorter de kan få om det skulle behövas.

Annons:
Sarah
2014-07-10 23:27
#7

Håller med #3, ser det som onödigt. 

Om hästen kastar i sig kraftfoder, varför ge kraftfoder öht? 

Har hästen problem med tarmarna, ta bort kraftfoder? Kan hjälpa. 

Lätt att få kolik, ta bort kraftfoder :)

Sarah
2014-07-10 23:27
#8

och ang energi, det är ju nu på sommaren de har överskott på energi!

Em--ma
2014-07-10 23:52
#9

Hoppas det är ok att jag lånar tråden också lite.

Är det onödigt att ge hästen betfor för att få i mer vatten i hästen?
Min hästs kiss luktar väldigt mycket urin (inte nu iochförsig när det varit varmt och hon dricker mer..)
Min häst har fått nu ½-1 dl betfor varje dag med ca 5-6 liter per vatten. Är det onödigt, och onödigt sockerintag? :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: