Annons:
Etikettavel
Läst 2151 ggr
knabbis
7/8/14, 6:02 PM

Betäckningsfrågor för en "nybörjare"!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har seriösa funderingar på att betäcka mitt sto 2015. Vill isåfall påbörja redan nu med att leta hingst, ta del av råd och få svar på många av mina "dumma" frågor. Tar tacksamt emot alla åsikter, all hjälp och alla tips på passande hingstförslag.

Stoet är född 09, okänd stam. Har haft henne i två år nu. Hon är bruntigrerad, 165cm i manken, "sporthäst modell", är undan från ett korsning sto (vad jag tror, inte helt säker) som är knabstrupper/varmblod och är efter knabstrupper hingsten Lucifer (detta vet jag med säkerhet iallafall) 

Jag har sett hennes bröder & systrar från samma pappa och han har en tendens att ge större avkommor, oftast runt 170 trots sin egna lilla höjd. Inga fysiska defekter eller problem vad jag vet. 

Stoet har kanonpsyke, from som ett lamm i all hantering och går med på inprincip allt, ser aldrig spöken eller liknade. Påhittig är hon och leker gärna med saker i sin närhet, bär på hinkar osv. Pigg och väldigt väldigt framåt i ridning, dock inga problem att få henne ha alla fyra på jorden enbart via att använda rösten.

Stora fina gångarter, stort plus på galoppen! Med lite mer träning som kommer hennes trav också bli bättre, just nu blir hon gärna lite framtung och tappar steget. Enkel att utbilda och rida in som treåring. En riktig hopptalang som hoppar allt, älskar hoppningen och riktigt suger sig fast. Hopptränas just nu i 110.

Nu till lite dumma frågor. 

Vill använda mig av en godkänd hingst trots att hon bara har blå papper. Vill att han ska vara dna-typad och ha betald lincens osv. Är det många hingstägare som godkänner att avla med okänd stam? eller måste man sitta och kontakta varenda en som man kanske blir intresserad av?

Vilken ras tror ni är bäst att avla henne med om jag gör det? Hennes svagheter (enligt mig) är att hon har dåligt med tagel, svårfödd, mjuka hovar, lite för kort och tanig hals och blir lätt framtung. Vet att om jag skulle avla med en knabbis hingst så skulle inte allt detta motverkas. 

Fölet kommer bli kvar inom min familj livet ut om det blir av, ska användas inom dressyr och hoppning. Men vill ha hingstens stam utifall det skulle bli nånting så man måste sälja.

Annons:
knabbis
7/8/14, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild.

Tusen
7/9/14, 3:25 AM
#2

Det brukar inte vara så svårt att få en godkänd hingst till sitt korsningssto. Så du behöver förmodligen inte leta så länge.
Hennes dåliga tageltillväxt beror på att hon är tigrerad. Många tigrerade häster har just dåligt med tagel då det följer med "färgen".
Även hovarnas kvalité hänger lite ihop med tigreringen.

Så leta efter en hingst med en ren basfärg. Chansen/risken att du får ett tigrerat föl är rätt stor ändå.

Rent generellt bör du leta efter en hingst vars styrka är hennes svagheter. Försök inte överkompensera för så fungerar tyvärr inte aveln. Leta efter en snygg hingst som är bra där hon är bra och ännu bättre där hon är "dålig". Det är mitt tips på hingstval. Vilken ras det sedan blir spelar mindre roll. Det är mer en smaksak.

Upp till toppen
Annons: