Annons:
Etikettexteriör
Läst 1952 ggr
nattis1337
7/8/14, 3:45 AM

barbacka ?

heej jag red "min"  isläning  barbacka för första gången ! tror att han aldrig har varit med om det innan men han  reagera inget als  han va som en prins ! men då undrar jag om det kan hända något med hans rygg eller något annat  om man rider för mycket  barbacka ? och vad i sådanna fall vad? hur ska jag göra så inte det händer i sådanna fall ? och jag tror jag inte väger så mycket då ägaren säger att han kan bära 90 kg och jag väger 50

Annons:
CelsiusT
7/8/14, 2:56 PM
#1

Du är så pass lätt att det inte är någon större fara att rida barbacka då och då. Men i längden sliter det på hästens rygg, det som kan hända är att den med tiden kan få ont i ryggen. Sadel har man för att avlasta och fördela vikten på hästens rygg. Den har en större anläggningsyta än din rumpa och sadeln är dessutom anpassad efter hästens anatomi för att bära. Så en sadel hjälper hästens rygg att bära upp dig som ryttare. Dock är en fel/dåligt anpassad sadel eller en sadel som inte är omstoppad på länge (det blir små knutor i dom med tiden och dom kan ändra form så dom inte passar) inte bra att rida i heller, det kan göra lika stor skada som att rida barbacka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Carolinan]
7/8/14, 3:09 PM
#2

Det är ingen fara att rida barbacka emellanåt, det är regelbunden ridning som kan sätta skada till hästen. Samma sak gäller om man slänger upp en obalanserad ryttare som snebelastar hästen, en gång gör det ingen skada, men om den ryttaren rider regelbundet kan det sätta skador.

Man kan också titta på hur hästen är musklad över ryggen, musklerna fungerar som en sorts "stötdämpare" och det är att föredra att rida barbacka på en häst med en god muskulatur än en häst vars ryggrad blir det som tar ryttarens tyngd.

Sadeln är till för att fördela ryttarens vikt över hästens rygg och är, om den är en bra sadel som passar hästen, mycket skonsammare än barbacka-ridning men det betyder inte att det är "farligt" att rida barbacka. Det kan man enkelt göra emellanåt! ;-)

nattis1337
7/8/14, 4:29 PM
#3

ok tack !  fick värkligen veta det jag behövde !

Caf_Roy
7/8/14, 4:46 PM
#4

Är du uppmärksam märker du att hästen tycker att det är obekvämt långt innan han får några ihållande besvär. Så länge hästen tycker att det är okej kan du absolut rida barbacka.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

CelsiusT
7/8/14, 6:58 PM
#5

#4 Problemet är att många inte märker det, tyvärr. Eller tror att det är något annat. Kan ju vara så små saker som att hästen börjar bete sig som om den är rädd för något eller gör något som man tror är något helt annat eller att hästen blir "bråkig" kanske vid ett speciellt ställe osv. Så ibland är det inte helt lätt att koppla ihop, så det är svårt att gå på bara den känslan. Men som sagt, dom flesta hästar (pigga, friska och musklade) klarar absolut av att man rider barbacka lite då och då. Men i längden finns det en anledning till att sadeln uppfanns, och det var inte för att vi skulle hålla ridbyxorna rena ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
7/10/14, 11:38 PM
#6

Vissa visar väldigt tydligt att de inte gillar barbacka och punkttrycket, min ena häst tar inte ett steg om jag försöker rida barbacka. Han bara surar :D Försökte två gånger och gav upp sen :P

Annons:
Upp till toppen
Annons: