Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3229 ggr
Pelzi
2014-07-07 19:40

häst som vägrar gå fram

Red en curly idag d ponny, och han är himla seg spelar ingen roll vad man gör.

Har man pisk eller skänklar  lite hårdare än normalt så slänger han av en ordentligt.

Det är inget fel på honom alls heller.

Han är 7 år gammal och inriden men kan endast rida i skritt med han för han vägrar trava eller galopera är inte ens att tänka på.

Hur får man en häst piggare?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Spiritinthesky
2014-07-07 20:08
#1

Hästen är uppenbarligen inte inriden om man inte kan göra mer än att skritta runt på den. Skicka iväg den till en duktig ryttare som kan rida in den samt gå igenom eventuella fysiska problem.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Pelzi
2014-07-07 23:13
#2

#1 Den är inriden i skritt, trav och galopp  den förstår vad den ska göra men är dryg/envis och vill helt enkelt inte får fram i trav några steg sen bryter han av berömmer såklart han då, och nej det är inget fel på honom han är genomkollad av veterinär.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Stallmima
2014-07-07 23:30
#3

Är det din häst så du kan jobba honom hur du vill??   är du medryttare eller går han typ turridning?

Linnea
2014-07-08 12:44
#4

Han kan vara obalanserad.. och har därmed lite svårt att gå i högre tempon med ryttare. Min var lite likadan. Sitt ner i trav och trava sakta, alltså väldigt sakta. Byt mellan skritt och denna långsamma trav ganska mycket så hästen börjar jobba lite. Öka/minska volter osv så hästen blir mjuk. Efter ett tag tycker dom att det är jobbigt så då går de fortare av sig själva.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
2014-07-08 12:47
#5

"Genomkollad av veterinär" säger inte speciellt mycket, om du inte menar klinikundersökning med röntgen av ben och rygg. Börja med att kolla sadeln och resten av utrustningen.

[Carolinan]
2014-07-08 15:18
#6

I mina ögon är inte en häst inriden bara för att den ridits i alla gångarter, då har den enligt mig introducerats till ridning i samtliga gångarter men i inridnings-processen skall även framåtbjudningen hittas i alla gångarterna så att "grunden" sitter. Framåtbjudning, sammarbete, koncentration och lyhördhet hör till.

Sen kanske det handlar om något annat för hästen i fråga. Hästar speglas från hur dom hanteras/rids och om hästen kommit undan med detta så har den lärt sig att den kan komma undan med detta. Vilket tydligt visar att hästen inte tycker det är roligt att arbeta i ridningen. Och där får man ställa sig frågan varför?

Annons:
Pelzi
2014-07-08 22:01
#7

#6 ja det har vi fundert mycket på han måste hitta glädjen med att bli riden men hur?  Vi rider mest i skogen han är likadan där ingen skillnad alls. Tidigare har han kommit undan med detta beteende förra ägaren var väldigt försiktig av sig och för snäll mot han och sina hästar.

3# Ja jag får rida han hur jag vill.

Ska imorgon ta han på ridlektion för utbildad instruktör och se om hon har tips att ge.  Så han får se hur andra hästar rids och lära sig ifrån det.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Carolinan]
2014-07-08 23:01
#8

#7 Men det är just det, han har kommit undan med det. Vilket visar att han vill komma undan med det, vilket då visar att han inte tycker det är roligt att rida. Där får man ställa sig frågan varför, innan man kan hitta sett att få det roligt för honom igen. Lycka till hos instruktören imorgon hoppas hon kan ge dig några bra tips!

MsSofieG
2014-07-09 18:12
#9

Prova tömkörning, många hästar kan vakna till om de får vara med om något de inte gjort så mycket. Och många hästar tycker det är otroligt roligt med tömkörning/körning :)

Pelzi
2014-07-10 20:16
#10

Gick inget vidare idag han drämde av mig rejält  och landade på huvudet och nacken stel och ont har man också :/  Inget hjälpte försökte hindra han men bara för att jag skänkla på några extra gånger för att prova trava lite grann försiktigt så drämde han av  mig. Hoppade inte upp igen det är 5 gången han gör så, vi ska förmodligen lämna tillbaka honom till tidigare ägaren. Hon totalt ljög om hur han var att rida. Provat 3 olika sadlar och 2 olika ryttare han gör likadant med alla.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Sarah
2014-07-10 22:23
#11

Låter som att han har ont och protesterar ordentligt. :( 3 olika sadlar säger ju ingenting om de inte passar.

Stallmima
2014-07-10 22:31
#12

Det finns faktiskt dryga och envisa hästar som hittar på tokerier för att slippa utan att behöva ha ont. Hoppas allt löser sig med er häst

Sarah
2014-07-10 23:16
#13

Visst finns det det, men jag vill ändå hävda att de är i extrem minoritet. Om det verkligen verkligen är en av dem, då tycker jag inte att man ska rida den alls. I 99,9% av fallen skulle jag säga att det är ryttaren som gör fel/ hästen har ont om den protesterar så ordentligt.

Annons:
Sarah
2014-07-10 23:20
#14

Jag har själv en sådan häst, han har protesterat sig genom livet, och fått lida för det. Han har funkat i perioder för mig, folk säger att hästen är knäpp och dum i huvudet och farlig, men varje gång det inte funkat så har vi kunnat hitta varför. Alltid smärtrelaterat. Kan vara små saker, som att jag satt bettet en halv centimeter för högt upp. Hästar vill vara till lags och säger ifrån då saker inte är bra.

Pelzi
2014-07-10 23:32
#15

11# det var bomlösa sadlar och vanliga sadlar och han har inte hon för när han slänger av har han inte öronen bakåt och jag skulle känna om det var så att han hade ont.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Pelzi
2014-07-10 23:37
#16

Vi ska eventuellt lämna tillbaka honom då ägaren sa att han var trevlig och snäll att rida, samt att vi sa vad vi skulle ha honom till rida i skogen och att vi tycker om lite fart. Men han är seg  kan stanna mitt i allt i skritten fast man inte ens kräver något av honom så är han sån. Fast alla hästar vill kanske inte heller vara ridhästar men ägaren sa inget om hans problem alls för han har förmodligen gjort samma sak hos dom.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Sarah
2014-07-10 23:40
#17

Provred ni inte innan?

Pelzi
2014-07-10 23:51
#18

17# gick inte att provrida var för halt ute då kunde då isåfall bara kunnat skritta han ändå då :/

http://emmaskaninselar.blogg.se/

lindisen96
2014-08-13 23:21
#19

i de stallet som jag är i så var det en häst som va ca 5 år ganska stor va han oxå han kunde man rida i bara skritt, det var även en unghästutbildare som hjälpte oss men även hon blev avkastad ett par gånger, den tidigare ägaren ljög om att han vart ordentligt inriden, så vi lämnade tillbaka honom men innan va vi hos veterinär som gjorde en helundersökning av hela hästen och det visade sig att han hade ett dolt hel i ett av framknäna ändå har han vart hus vet. tidigare och där har de inte sätt något, under ridpassen fick man ta honom på lina för att få upp honom i trav/galopp men de vi även reagerade på va att han iprincip blev rädd för sin egen skugga , men endast vid ridning och på lina…så tänkte att de kan vara bra att kolla så att din häst inte har ett dolt fel, just för hästar e ju experter på att inte visa när dom har ont ofta så där kan ju lite av problemet KANSKE sitta, nu säger jag inte att det är så men man kan ju aldrig veta

oj såg nu att detta var ett tag sedan sista meddelandet sändes din häst kanske redan e såld men hade var kul att veta vad som hände efter :)

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Spiritinthesky
2014-08-14 07:52
#20

#19 jag har lite emot när folk säger - förra ägaren ljög om att den var ordentligt riden. För inte alls länge sedan hände det mig själv när jag sålde ett sto på 5 år, hon var sent tagen och jag red in henne under 1.5-2 månaders tid innan hon såldes. Det var en ängel!! Mild, generös och arbetsvillig gled vi genom inridningen och jag sålde henne som ett enkelt projekt till den som.vill utbilda sin egen. Väl hos nya ägaren tog det tre ridpass innan hon låg på akuten och fick anställa en som redan stoet åt henne. Så att förra ägaren ljuger? Njae, tror jag händer ganska sällan. Men att hästen förändrar beteende pga ny ryttare, miljö, utrustning mm? Absolut!!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
lindisen96
2014-08-14 22:33
#21

#20 nu menar jag ju inte att alla ljuger som säljer sina hästar men sen vet jag av erfarenhet att inom hästförsäljning så är det inte alltid 100% trovärdigt…men men alla har ju olika åsikter.

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Pelzi
2014-08-15 17:11
#22

20#  Om det inte hade varit fel på hästen innan så hade väll ägaren åtminstonde svarat när man ringer eller skickar sms eller mejla. När hon väl svarar så slinker hon undan säger att hon ska komma och titta på hästen kolla vad som är fel och försöka hjälpa men hon dyker aldrig upp.

Hade hästen varit helt felfri så hade  hon förmodlingen tagit tillbaka hästen och så hade det gått att  ta kontakt med hon som sålde hästen.

Hästen står ännu kvar då det är svårt att få sålt en sådan problem häst samt att  vi ska åka och röntga på klinik den först innan vi säljer den.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

lindisen96
2014-08-16 17:52
#23

#22 ja med tanke på att det du skrev var väldigt bekant med den hästen jag red, vi fick tvinga fram det ur den tidigare ägaren att han inte vart ordentligt inriden. så de fick även köpa tillbaka honom när vi fick reda på det dålda felet för samma pris som vi köpte honom för.

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Zaphix
2014-08-17 16:04
#24

I paddocken är min oftast också seg oavsett vad man gör. Haft honom i fyra år, ridit för olika tränare, men ingenting fungerar. Han är nog helt enkelt bara en långsam typ av häst som är otroligt svårmotiverad.'

Har börjat acceptera det begär inte så mycket fart, vissa dagar är han dock lite snabbare än andra.

Ute har han bättre framåtbjudning, men ingen direkt vilja till att arbeta.

Han har andra kvaliteter istället, jobbar man med att köra häst och vagn är det väldigt praktiskt med en häst som kan stå stilla och vila i timmar om man inte ber om något annat. Inte ett spår av rastlöshet hos den hästen.

Har inga svar på hur man får hästen att bli snabbare, men ibland kanske masn får acceptera att man har en långsam häst och inte kräva så mycket av den.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: