Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1663 ggr
H-lena
2014-07-06 13:42

Reagerar på bettet och handen

Hej!

Jag har precis börjat hjälpa till att rida en unghäst på fem år, en korsning mellan andalusier och ardenner (?) tror jag det var. Ca 1.50+ väääldigt kraftig och överviktig. Hon är inte riden mycket alls, mest de senaste 3 månaderna. För inte jättelängesen började de rida henne på bett, ett ganska smalt tredelat. Hon är ganska så pigg att rida men också väldigt känslig vilket är kul. När jag red henne första gången märkte jag att hon dels tuggar väldigt mycket på bettet, både uppsuttet och avsuttet, och dels om jag inte håller väldigt löst i tyglarna och låter dem i princip hänga, så blir hon frustrerad och försöker rycka tyglarna ut händerna på en. Min första tanke är att hon kanske inte vant sig helt vid bettet och/eller handen än, min andra tanke är att hon inte trivs på det här bettet. Så hon tycker det är bäst att bli riden på hängande tygel i princip, men det funkar inte riktigt i längden. Någon som har nån idé på vad det kan vara och vad man kan göra? Detta är alltså inte min häst utan jag hjälper till att rida ett par ggr i veckan.


Annons:
Gronstedt
2014-07-07 09:32
#1

Det är inte så konstigt att hon föredrar långa tyglar. De flesta hästar föredrar att gå och såsa utan arbete - det behöver inte betyda att det är problem med bettet på något sätt.

Om tränset är väl inpassat och tänderna kollade så låt henne helt enkelt inte rycka åt sig tyglarna, utan börja rida i stället. Tjafsar hon mot handen, så driv, till exempel.

Om hon fortfarande protesterar när hon förstått vad du vill, är det dags att börja fundera över andra lösningar. Men att alltid rida på lång tygel är inte en lösning, det finns inte många hästar som inte behöver handens stöd för att hitta den korrekta formen innan de byggt upp sig och lärt sig hur man gör.

H-lena
2014-07-07 10:18
#2

Ja du har många poänger i det du säger! Ibland när man rider en ny häst blir man lite för försiktig. Jag ska försöka med att bara driva på när hon gör så och se vad som händer. Tack!


P4go
2014-07-08 08:29
#3

Min fullblod gör så med min medryttare och det är för att hon inte ställer några krav utan rider runt på för lång tygel. Satt upp efter henne och skulle visa och poff gick hon superbra. :) Man måste lära sig hästen också, hur den vill bli riden, min föredrar korta förhållningar nästan hela tiden och blir man fast i handen stretar hon imot. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

H-lena
2014-07-08 09:43
#4

Okej tack för tipset! Ja det verkar ju peka mot att jag inte ställer tillräckligt höga krav, ska verkligen tänka på det i fortsättningen. Känner igen det lite faktiskt från andra hästar också, men ibland kopplar man inte ihop saker och ting, haha.


[Carolinan]
2014-07-08 15:24
#5

Tycker #1 gav ett väldigt bra tips. När du känner att hon tänker börja strula mot bettet, driv då på henne, i precis samma sekund. Ge henne något att utföra varje gång, så hon tvingas tänka på något annat.

H-lena
2014-07-10 16:42
#6

Märkte igår att det är mest i avsaktningar och vid tygeltag som hon reagerar och börjar hålla på och rycka tyglarna ur händerna på mig. Det är lite svårt att driva på en redan het häst när jag vill sakta av. Försöker svänga henne eller liknande varje gång hon strular, men hon är väldigt stark och jag börjar få ont i händerna. Men det är väl bara att försöka och försöka igen!


Annons:
Gronstedt
2014-07-10 16:56
#7

#6: Tänk på att inte bara dra i henne för att sakta av, utan ta kort och skarpt och ge genast efter. Upprepa om det behövs.

Tjafsar hon mot tygeltagen så gör likadant, ta kort och mycket tydligt och ge genast eftergift.

Du kan lägga tygeländen i en ring mellan händerna. När hon drar hamnar "ringen" tvärs över mankammen och hon drar sig själv i munnen utan att kunna dra ut tyglarna ett dugg, och du slipper hålla emot.

H-lena
2014-07-10 19:01
#8

#7 Tack för tipset! Försöker verkligen göra så "smärtfria" tygeltag som möjligt, men ska tänka på det, speciellt eftergiften. Önskar lite att det bara var jag som red, för det blir ju mer konsekvent då, men nu är det som det är. 

Om jag hade vågat hade jag nog satt dit en ring, men hon är så oberäknelig och när hon inte får som hon vill, ex, om man håller henne still för länge, eller på för korta tyglar så blir hon så frustrerad att hon exploderar kan man väl säga. Jag har inte varit med om det än, bara känt när hon blivit frustrerad. Hon är van att få som hon vill tyvärr… Men jag försöker igen! Tack!


Gronstedt
2014-07-10 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#: Du behöver inte sätta dit något, lägg bara tygeländen ett varv till mellan händerna.  Då kan du släppa efter hur enkelt som helst.

Försökte lägga in en bild, men det vill sig inte …

H-lena
2014-07-10 19:24
#10

Aha, jag förstår! Jag ska testa det imorn, tack så mycket för illustrationen också! :)


Sarah
2014-07-10 22:16
#11

Om hästen är känslig och du får ont i händerna av tygeltagen, då är det inte konstigt att ni får en konflikt och hon tjafsar. Du tar allt för hårt i tygeln isf. 

Avsaktningarna måste isf komma av att du gör små små små halvhalter och saktar av med kroppen. Om din blick är där den ska, alltså inte på hästen så sitter man automatiskt bättre och hästen ska sakta av då du lixom minskar takten med din kropp. Tänk avsaktning. det förstår även en outbildad häst. 

Vill du ta i tygeln för att den hjälpen behövs så se till att rörelsen kommer i armbågen och inte i handen och handleden, då blir du stum och hård. 

Från vad du beskriver, om bettet passar och tänderna är kollade, så tycker jag att det låter som att det är din hand hon protesterar mot, inte bettet.

Gronstedt
2014-07-10 22:21
#12

Jaha, där var bilden i alla fall …

H-lena
2014-07-11 07:58
#13

#11 Jag tror att min hand är för hård. Hon går och rycker i tygeln oavsett vem som rider, oavsett hur hårt eller löst man håller. För det mesta när hon rycker glider tygeln ur handen på mig, att jag får ont i händerna det jag menar är att jag red utan handskar första gången och då fick jag sår mellan fingrarna som inte fått tid att läka. De går ju upp varje gång jag rider vilket är ca varannan dag. Jag tror inte att det är just min hand hon inte accepterat utan helt enkelt handen generellt. Jag försöker verkligen ha en så mjuk kontakt som jag bara kan, och i avsaktningar och så så använder jag alltid rösten i första hand, samtidigt måste hon ju lära sig att en förhållning betyder att sakta ner. Hon vill helt enkelt inte gå på korta tyglar, det tror jag är problemet. Hon har inte vant sig vid det än.


Annons:
Anon
2014-07-14 22:19
#14

Du ska inte testa att byta bett då? Till ett rakt, eller ett novabett eller ett tjockare eller kanske ett med tungfrihet? Alla hästars munnar ser olika ut och hon kanske helt enkelt inte trivs. Min häst har liknande "problem". Hon rycker gärna tyglarna ur handen på en och hon stretar emot när man ska göra halt och dessutom blir hon stark och "går emot". Med ett bettlöst (en kapson eller en vanlig grimma) försvinner dock problemet. Dock kan hon bli stark, så därför rider jag på jaktkandar när jag rider ut. Det ger knappt någon hävstångseffekt då jag inte har fäst tyglarna i något hål och det har tungfrihet. Det fungerar hon bra på då jag tror att hon gillar tungfriheten. När jag testade ett skarpare, ett pelham, så blev hon jättearg och jättestark så skarpare bett är inte någon lösning. :)

Sarah
2014-07-14 23:05
#15

Kolla även om bettet sitter för högt upp, det kan de bli extremt irriterade av.

[kaati]
2014-07-15 23:49
#16

Ja nå mitt tips är att ta ut bettet ur munnen och pröva ett bettlöst alternativ. Eftersom hästen uppenbarligen inte gillar det. Vem VILL lixom ha en grej i munnen stor som liten?

H-lena
2014-07-16 09:49
#17

Tack allihopa! tycker att hennes ovana att dra tyglarna ur händerna har minskat väldigt mycket. Bettet sitter inte för högt upp, det har jag kollat. Hade det varit min häst hade jag provat andra bett men det är ju dessvärre inte det. Jag kan iofs framföra det men mer än så kan jag inte göra.


Gronstedt
2014-07-16 10:12
#18

#17: Vad bra att det går åt rätt håll! Nu när hon blir mjukare så blir du också mjukare, så kan ni med tiden förhoppningsvis enas om hur det ska vara och ni kan rida med små och mjuka hjälper.

Det är inte alls ovanligt att man måste ta i rejält i början, men man brukar snabbt kunna skruva ned styrkan på hjälperna. Så funkar det mellan hästar också - första gången kanske en häst jagar en annan tre varv runt hagen, efter några dagar räcker de att den första hästen vinklar ett öra för att den andra ska backa. De är superkänsliga, men man måste vara tydlig.

PS: Det låter som en härlig pålle - du har inga bilder?

H-lena
2014-07-16 15:49
#19

#18 Tack så mycket! Ja det är jätteskönt att det börjar gå bättre. Precis, det är skönt att veta att man ibland behöver ta i lite mer för att med tiden minska hjälperna. 

Jag har en video men den är tyvärr jättestor just nu, ska försöka korta ner den och sen KANSKE jag kan slänga upp den. Annars försöker jag fota henne nästa gång jag ska dit! :) Ja hon är härlig när man väl lär sig hur hon fungerar! Det märks att med rätt träning kan hon bli superfin, för man känner verkligen andalusiern i henne! Hon skulle passa perfekt för akademisk ridning tror jag!


H-lena
2014-07-20 13:20
#20

Här är hon, rätt dålig bild och hon är fortfarande väldigt överviktig annars superfin!


Annons:
hannan
2014-07-24 11:07
#21

#20

Hon är jättefin! Du har rätt i att hon kan bli en riktigt snygg pålle, med lite mindre fett och mer muskler :)

Skönt att det går bättre! Du verkar ha bra självinsikt när det gäller din egen ridning och det är kanon att du blivit mjukare på handen! Många gör ju det felet att de bara drar tillbaka när hästen drar och det gör ju inget bättre. När jag red på ridskola fanns det ett fantastiskt litet sto där som alltid hade väldigt bråttom och drog mycket i tyglarna. Hon blev så söndersliten att hon hade stora sår i munnen, stackars häst! Jag bad att få testa att rida henne bettlöst en gång men det fick jag inte. Jag tror att det hade funkat bättre. Det jag gjorde som funkade klart bäst, och som fick henne att gå lugnt och samlat till och med i galopp under en hopplektion (hon älskar hoppning och står i princip och studsar upp och ner om man står på led och hoppar en och en :) ) var att rida nästan enbart med sits och skänklar. Spänd mage och hålla om med skänklarna (egentligen vill jag inte använda skänklarna annat än som sidförande etc. och inte framåtdrivande, men det är inte lätt på en häst som inte är van att ridas så) och väldigt lätt hand. Bromsa enbart med sits och överskänkel, lätta halvhalter.

Det är inte alltid lätt att vara medryttare, man är ju liksom begränsad i vad man får och inte får göra. Jag är också medryttare och det kan vara frustrerande ibland. Som tur är har jag världens bästa hästägare som ger mig stor frihet att handskas som jag vill med "min" pålle :)

H-lena
2014-07-24 12:22
#22

Ja visst det tror jag också! Synd att jag inte fick upp videon det var för krångligt. Men hon har massvis med potential! Hoppas verkligen att den kommer fram bara. För hon kommer gå i verksamhet då hon är inriden ordentligt. 

Ja jag hoppas att jag har en bra känsla för det här! Det hjälper att bli filmad och att diskutera med andra. Så alla här har hjälpt mig genom att reflektera över problemet. 

Nej men stackars häst!! Såna känsliga pigga hästar passar inte på ridskola :( de blir bara missförstådda! Ja din metod låter helt klart väldigt bra för den hästen, det är svårt att rida på det sättet men det funkar verkligen! Att använda sitsen istället för att slita hästen i munnen. 

Ja absolut det kan vara jättefrustrerande. Har nästan lust att köpa den här hästen men tyvärr går det inte nu, tror inte ens att hon är till salu. Får hålla tummarna att det fortsätter att gå bra med hennes inridning! Oavsett så är det en rolig resa och det är kul att kunna vara med och hjälpa en häst. :)


hannan
2014-07-24 19:56
#23

Mm. Önskade i flera år att jag hade möjlighet att köpa henne, hon är verkligen underbar! Nu har hon faktiskt blivit såld till en privatperson, fick jag veta när jag hälsade på på ridskolan senast så jag hoppas att hon har det bra och slipper bli dragen i munnen!

Det låter som att du gör ett bra jobb med den här hästen, och det lägger ju faktiskt grunden för hela hennes liv. Det är så många hästar som rids in (och behandlas i största allmänhet) på helt fel sätt vilket ju både kan skapa beteendeproblem och orsaka skador längre fram. Var stolt över ditt arbete och lycka till! :)

H-lena
2014-07-24 20:14
#24

Ja vilken tur att hon kom till en privatperson till slut! Hoppas verkligen att hon har det bra nu! :) 

Tack vad snäll du är! Jag gör mitt bästa, och försöker verkligen att påverka situationen på ett positivt sätt, ifrågasätta när något känns fel osv. Ja jag håller med! Risken finns ju alltid, har sett det hända flera ggr,.. Inte kul. Tack så mycket! Lycka till du med med ridningen och allt! :)


Rafflan
2014-07-26 22:09
#25

Det jag tycker man ska göra är att först kolla hästen mun, är allt bra där skulle jag kolla olika bett, jag tycker personligen bäst om 3-delat med fasta ringar, rakt med fasta ringar och sidepull. Och är hästen likadan på dem olika betten skulle jag anta att det bara är en fixidee hästen har.

min häst gillar att leka och fippla med bettet när jag rider, han gör så på alla bett, och bettlöst går han tyvärr inge bra att rida på, så det är bara att rida och låta honom hålla på med sina ideer :)

Upp till toppen
Annons: