Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4226 ggr
WornOut
2014-07-05 22:29

Boxvila

Hejsan! Min ena kille har efter ligamentskada i hasen fått ordinerad boxvila i 3mån och därefter sjukhage lika länge. Jag vill ha alla era tips, ideér, tankar, åsikter och förslag på vad jag kan göra för honom , vad jag ska akta mig för, vilka risker som finns och självklart även om någon har erfarenhet av liknande skada och dess utgång. Han har fri tillgång på grovfoder i smhn, står på spånpellets(svårt att göra bädd vilket han ska ha egentligen, pga att han går runt mycket, tips på det med om ni har), ska sätta upp en del slickstenar och leksaker till honom, funderar även på att skaffa en kanin.(ska man ha den lös i boxen eller i ett hörn m te x plywood skiva så den ej blir trampad på?) , ska även lägga in grenar till honom. Tricktränar regelbundet i vanliga fall och kommer fortsätta med detta (tips på trick där han slipper använda bakbenen?) Som sagt, ge alla tips och åsikter ni har!

Annons:
Tjeja
2014-07-05 22:31
#1

följer

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

WornOut
2014-07-05 22:38
#2

Ska tillägga att han får uppblött hö och jag ska skaffa halm plus något mer snällt mot magen pga kolikrisken.. linfrö? andra förslag?

PogoPedagog
2014-07-06 11:38
#3

Kan man inte göra en hage i boxstorlek i hagen istället?  Just för det social tänker jag. Det måste ju betyda mycket för hästen att ha hästkompisar nära.

WornOut
2014-07-06 13:31
#4

Frågade vet det också men fick strängt nej..

Linnea
2014-07-06 13:54
#5

Jag gillar inte alls boxvila. Dom vrider lederna så dumt när dom går på sån liten yta, inte så bra att stå inne alltid. Har nog inte bra tips, kan han se andra hästar från boxen genom ett fönster eller så?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2014-07-06 17:03
#6

Är inte heller mycket för boxvila. Tycker det var en mycket konstig veterinär som inte tycker att hästen skall få umgås (om än vid sidan om i liten "boxhage") med andra hästar under 3 månader. Stackars häst. de brukar bli som galna när man sedan äntligen får ta ut dem ur boxen.
Min veterinär ordinerar i princip aldrig boxvila. Han tycker som ovanstående (och han har ju en del erfarenheter av detta) att de gör sig mer illa i boxen under en boxvila än om de fått gå med eller i närheten av andra utomhus. 
Ligamentskada säger du. Det är ju en senskada då? Vilken sena och på vilket sätt? Låter som en riktigt stor skada om hästen inte får röra på sig på 6 månader.

Annons:
WornOut
2014-07-06 21:11
#7

Har inget med senor att göra utan l igament. Två helt olika saker, om än av samma textur :p Båda sidoligamenten (in och utsida) är mer eller mindre helt av. Jag håller med er helt och tycker inte att hästar ska läka i stillhet om det inte är absolut nödvändigt, vilket det verkar som i det här fallet. Jag kommer förmodligen börja röra på honom lite tidigare än vad veterinären sagt, men då jag inte har någon erfarenhet av ligamentskador och inte vet hur läkningen av dom funkar så vågar jag inte chansa allt för långt utanför vets. ordinationer. Han har fönster på två sidor av boxen så han ser de andra hästarna näst intill hela tiden. Jag har inne de andra hästarna ett par timmar om dagen hos honom i samband med att jag rider dom.

Tusen
2014-07-06 21:22
#8

Okej, ledband (Trodde det var samma sak) Men hur har det gått till? (Mest nyfiken)

Tusen
2014-07-06 21:36
#9

Jag kan berätta om en av våra hästar som råkade vricka till sig ordentligt i hagen en regnig septemberdag. Hon hade förmodligen halkat i hagen på något vis. Hon var mer eller mindre blockhalt. Under vintern gick hon på lösdrift och råkade vricka till sig igen lika illa, då hagen var otroligt knögglig av lera som frusit efter tidigare hovavtryck.
Detta hände 2010. Inte förrän i år har hon blivit helt återställd. Vi har jobbat länge och försiktigt och var nästan beredda på att helt ge upp och bara använda henne som avelssto. Men nu är hon äntligen okej. Vi är så glada över detta men under den tid hon har fått vila från skadan har hon fått två föl.
Jag hoppas innerligt att du får ordning på din hästs skada då denna typ av skada tydligen är väldigt svårläkt.

Caf_Roy
2014-07-07 00:02
#10

Vi har haft två hästar som har fått stå på boxvila en längre tid. Med båda hästarna har vi ordnat sjukbesök med deras bästa hästpolare, grimma och grimskaft på båda och öppen boxdörr så de kan klia och nosa på varandra ordentligt. Det var väldigt uppskattat både av de skadade hästarna och deras kompisar. Den andra hästen var den jag var mest engagerad i, han hade fått en spricka i hovbenet. Jag plockade gräs och spred ut i boxen när det var nymockat, annars där det var rent, så han fick gå och plocka. Massage, klia och bara vara där. Konster man kan träna utan att jiddra med bakbenen är att lyfta frambenen på olika sätt, upp och fram som i spansk skritt och sträcka det framåt med rakt ben som när man stretchar. Target med mulen och apport. Angående bädden borde det gå att bygga upp en om du har tillräckligt mycket strö och bäddar ofta. Det här med att han ska stå inne på bädd kan ju vara för att han ska stå mjukt och då funkar inte en sjukhage. Den största faran med boxvila är att han blir uttråkad och less och då inte vilar och mår dåligt mentalt. Boten mot det är massage, gos, dalande och att skämma bort massor. Mycket uppmärksamhet och uppmuntran. Det är en svår konst att hålla humöret uppe och viktigt att han får veta hur duktig han är. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: