Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 534 ggr
examynia
7/5/14, 1:49 PM

tips på bra ledövningar?

Jag har haft denna hästen i 4 månader  han har utvecklats jättemycket. han är inte alls lika valpig å buflig längre.. men vi har fortfarande ett problem som jag inte tycks få riktigt bukt med.. 

han är 6 år gammal.

de är när man leder honom tex till å från hage eller bara ute på promenad. i GRIMMA, aldrig när man har träns på. han har svårt att hålla reda på sina ben, han kliver på å går gärna förbi mig, tittar han åt sidan så bli de till slut att han trampar mig på fötterna.. vet inte riktigt hur jag ska träna de

de jag har försökt med är att stanna då å då å få honom att stanna bredvid mig.. alltså inte gå förbi med bogen, de går bättre men då å då så går han helt förbi å skiter i mig , jag försöker då få honom att backa så att han  hamnar i rätt position å så går vi igen å då kanske de går 5 gånger men sen är de som att han "glömt" de å då går förbi mig igen. har haft hästar tidigare som gjort såhär å de har jag tränat på detta sättet å de har funkat. så därför undrar jag nu vad jag kan göra för övningar för att han ska lära sig att hålla reda på sina ben å stanna i rätt position. för jag skulle gärna vilja kunna ha honom i långt grimskaft  utan att han går förbi eller trampar på mig.

annars är han världens snällaste häst.. å lyssnar superbra i ridning å när man pysslar i övrigt. de är som sagt ledningen i grimma.

vill ha tips å råd då jag inte kommer på själv vad jag kan göra åt de.

Annons:
WornOut
7/5/14, 10:57 PM
#1

spontant känns det som att hästen inte har tillräckligt med respekt för dig. Precis som hästar gör mot varandra så måste du öka "trycket" på honom när han inte lyssnar. Har du bett honom hålla sig en meter ifrån dig och han inte gör det då får du trappa upp "tillsägelsen" tills han lyssnar. Ex gå mot honom eller i nästa steg slå till med grimskaftet på bringan ex. En häst i högre rang kanske t ex först lägger öronen bakåt och vänder blicken mot hästen som ska flytta sig, lyssnar den inte så går den högre hästen mot den, lyssnar den inte då så smäller det förmodligen.

examynia
7/6/14, 10:15 AM
#2

tack=) har märkt att han lyssnar väldigt bra på rösten. så ryter jag i mot honom så lyssnar han… för stunden.. men sen är de som bortblåst igen.. som på en del barn:P så de märks att han är ung.. han verkar nästan lite yngre än vad han är..

men kan jag ha med mit tex ett spö när jag hämtar honom  om han inte hller sin plats bara peta på honom å se om han fyttar sig.. ? för ibland går de likxom att "putta" honom å då flyttar han sig.. tex omhan står på foten å man puttar honom så flyttar han sig från foten

supernatural
7/7/14, 9:37 AM
#3

Något som brukar funka när hästen inte bryr sig om en och bara går förbi är att du är på stallplanen/ridplan etc och går med hästen, när hästen börjar vandra iväg och strunta i dig så vänder du dig helt om och går åt andra hållet! Använd gärna långt grimskaft som du håller löst när hästen följer dig och om han fortsätter gå åt motsatt håll får han tryck på huvudet, men om han följer dig gör det inte ont. Hästen kommer snart lära sig att vara uppmärksam vart du är och vart du går och följa dig :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

examynia
7/7/14, 11:58 AM
#4

tack för tipset:D

Sarah
7/10/14, 10:35 PM
#5

Snurra ett grimskaft framför dig då du leder. Då kan hästen välja att gå in i det, eller gå bakom det. Tog två gånger med min unghäst. Ang att stanna då jag stannar, har övat massor. Backat om de inte stannat, daska med grimskaftet p+å bogen om de upprepar och går förbi. Är man konsekvent så kommer det. Går en hel del promenader med mina hästar och då gör vi en del kontroller så att allt sådant verkligen funkar. Gör det inte inte det så håller jag på tills det funkar igen.

Upp till toppen
Annons: