Annons:
Etikettövrigt
Läst 5420 ggr
linnease
2014-07-03 22:15

Är långhåriga hästar vanligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag var ute på en turridning för ett tag sedan, och fick träffa denna fantastiskt vackra mammut!! 😃🤗 Jag kan inte mycket alls om hästar, men har i varje fall aldrig sett någon som är långhårig tidigare, vad jag kan komma ihåg.. Hur vanligt är det egentligen?

Annons:
CorneliaAndersson
2014-07-03 22:23
#1

Vanligt på vintern om man inte klipper ner de.

Men inte nu på sommaren, då brukar de ha fällt av allt.

Detta ser ut som en äldre häst, och kanske har den lite problem med att fälla vinterpälsen, samtidigt som den kanske inte tycker om att bli nerklippt.

Man vet ju inte :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

linnease
2014-07-03 22:32
#2

Jaha är det så det fungerar? Häftigt.. ja det var första maj bilden togs, tror han hade några år på nacken, och flocken går ute året runt som jag förstod det.

Tessan01
2014-07-04 12:10
#3

Ser ut som en Islandshäst? Är den det? På ett stall i närheten var jag bor fanns det ett par mammutar där 😃

Praefatio
2014-07-04 12:34
#4

Islandshästarna kan ju få sån där mammutpäls på vintern, min hade över en decimeter päls, jättemysigt! Men på sommaren har jag aldrig sett det. Tycker till skillnad från #3 inte att det ser ut som islandshästar utan någon form av ardenner/nordis-liknande? Kan säkert vara så att någon gen muterat och råkat göra hästen långhårig året runt, det borde inte vara helt omöjligt.

Grymt häftigt i alla fall!

P4go
2014-07-04 21:09
#5

Tycker inte heller det ser ut som en isis. 

Vi har en häst i stallet som får superpäls på vintern och har svårt att fälla den på våren. Det är för att hon har en speciell sjukdom (som jag inte kommer ihåg namnet på.)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

linnease
2014-07-04 22:00
#6

Det är nån slags nordsvensk/ardenner! Från turridningsställets hemsida: 

Hästflocken utgörs av Nordsvenska brukshästar, Nordsvenska kallblodstravare och Nordsvenska ardennerkorsningar. De är barfotahästar som går ute i storflock hela året med fri tillgång till mat. (skogshast.se)

Tyckte mig se bilder av samma häst på sommaren där, inte lika långhårig.. (Hästen heter Pilgrim)

Annons:
majaliten
2014-07-04 23:52
#7

Kan va maski i kombo med vinterpäls sådär såg min kompis Shettis/Islands korsning men avmaskades den så vart pälsen betydligt finnars och kortare men lång och tät

linnease
2014-07-05 00:32
#8

Mask? Jaha cool! Eller, kanske inte så kul för hästen men häftigt att det kan påverka på det viset

Tusen
2014-07-05 11:01
#9

Jag tror att detta är en äldre häst. Den ser lite grå ut i pannan också. Äldre hästar brukar sätta rejäl vinterpäls och sedan ha svårt att släppa den på våren. Man kan hjälpa den genom att klippa pälsen under våren. Om sommarpälsen (som vissa påstår) skulle bli påverkad, så tror jag knappast det gör hästen något.

Upp till toppen
Annons: