Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 792 ggr
[mitzylinnea]
2014-07-02 10:37

Gjorde jag rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår så skulle jag ge min häst mat, han får mat ute. Vi har byggt en extra hage som är mellan hagen och stallet så att han betar upp gräset där emellan. Jag la upp maten i en liten hög på backen och gick sedan in för att hämta grimman som han bara har på nätterna med flugband för att de blir så mycket kusar då. Han blev då lite sur på mig när han bara såg grimman, vände sig om och hyttade… 

Jag stog som ett frågetecken i chock, men insåg snabbt att nått måste jag göra för att till rätta visa min lilla häst. Så jag typ hopp-gick-sprang emot honom samtidigt som jag sa "back" och "pssssst" och viftade med grimman, dock inte högt. Han flyttar sig direkt för mig och går iväg. Han vet ju att jag bestämmer. Så tänkte jag att när han står där borta för han vara ifred, bara han inte kommer hit till de som jag såg som mitt "revir". Tog han ett steg fram stog jag helt still och upprepade bara "psssst" och då backade han tillbaka. Sen gick jag fram med grimman och satte på honom den, tog tag i grimman, gick till matstället utanför stalldörren, backade 3 steg, gick fram, backade 3 steg, beröm o kompisar igen, heldå hästen och så gick jag in. Hela denhär scenen tog väl ca 15-20 minuter. 

Vad skulle ni ha gjort om ni va i mina skor? Gjorde jag rätt? Vill ju veta m de skulle hända igen… 

Hästen i fråga är en 7 årig quarter vallack, cremello till färgen, han har inte ont någonstans, jag VET de så de behöver ingen ifrågasätta! :)

Annons:
Facie
2014-07-02 11:08
#1

Det tycker jag helt klart! Du använde inget fysiskt våld utan du bara visade hästen, på dess språk, att det var du som bestämde och att det inte är okej att bete sig tjurigt. Han verkar ju inte blivit rädd för dig heller eftersom ni gosade efteråt så det du gjorde verkade funka bra på honom. 
Man ska säga ifrån på ett snällt sätt så hästen inte tar över, gör den de kan de gå illa med tanke på att den väger otroligt mycket mer än oss.

Pretty wise //

[mitzylinnea]
2014-07-02 11:37
#2

*Pustar ut och känner mig som en måttligt bra hästägare* 

Jag har gruvat mig hela natten på om jag gjorde fel mot honom… Eller om ja va för snäll, för snabb, för skrämmande osv.. :/ 

Men jag skulle aldrig slå honom… De är utom mina gränser. Ibland när jag jobbar med honom från marken så brukar jag ju ibland ta på honom och ge tryck osv, men aldrig slå. Sen jobbar ja mkt med ledarskap, och de har blivit bättre :) 

Men tack för din åsikt! :D Uppskattas att veta vad andra tycker :)

Stallmima
2014-07-02 12:22
#3

Tänk på att hästar även dom kan ha bra och dåliga dagar, du behöver inte gjort något fel alls

Facie
2014-07-02 14:02
#4

#2 Tycker du är jätteduktig! :) Dock kan jag säga att när situationen kräver så kan man ibland behöva vara mer fysiskt. Har handskats med hästar som tryckt in mig i väggen och sparkat och attackerat osv då kan man behöva knuffa tillbaka dem och visa att det är man själv som bestämmer eller ge dem en liten lätt klapp på bogen bara för att få dem uppmärksamma och sluta dumma sig.  Det kan trots allt bli väldigt farligt och eftersom hästen inte kan prata måste vi prata deras språk. Många hästar som är väldigt aggressiva till en början och attackerar blir lugna så fort de inser att någon annan tar kontrollen. De gör de ofta för att känner sig osäkra, inga hästar är dumma av naturen.

Men din häst verkar som en snäll än och ni verkar ha ett bra band ni två :)

Pretty wise //

[mitzylinnea]
2014-07-02 19:19
#5

Blir så himla glad när jag läser detta :D Sitter med ett leende på läpparna :D 

Du ska också ha beröm som kan vara så trevlig! Vissa är inte riktigt de ;) <3

Facie
2014-07-02 20:46
#6

#5 Så söt du är, lycka till med din lilla pålle :)

Pretty wise //

Annons:
[mitzylinnea]
2014-07-02 21:48
#7

Tack! :)

Upp till toppen
Annons: