Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1414 ggr
manzii
2014-06-30 19:24

Fästing

Idag när jag kom till stallet idag var jag helt ensam. Jag hittade en fästing på min häst och jag har aldrig tidigare  tagit en fästing på något djur innan. Jag har alltid haft turen att någon har kunnat ta fästingen åt mig men inte idag. Nu är jag lite orolig att jag inte fick ut huvudet på fästingen. Vad händer då? Är det farligt? Vad är symptomen på borrelia? Bör jag vara orolig?

Annons:
LeJ
2014-06-30 19:37
#1

Om huvudet sitter kvar så växer det ut en ny kropp. Skaffa en bra fästingplockare att ha i stallet.

Bruhn
2014-06-30 20:33
#2

Det växer INTE ut en ny kropp. Det är oftast mundelen som kan sitta kvar och den stöts bort av sig själv. Håll lite koll bara tvätta ev med något decinfekterande medel.

Caf_Roy
2014-06-30 21:01
#3

#1 Tror det är ogräs du tänker på. Nej, det växer inte ut en ny kropp även fast det skulle vara ganska coolt att se. Som #2 sa så stöter hästens kropp bort fästingresterna av sig själv. Däremot finns det ökad risk för smittspridning eftersom delar av en eventuellt smittobärande fästing sitter kvar längre. Men har den gått av finns det inget du kan göra åt det annat än att försöka få med hela nästa gång. Det händer alla.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Aristarcos
2014-06-30 23:25
#4

Skaffa en fästing bort tagare, rekommenderar den som är en liten ögla som man snarar fast fästingen med på huvuddelen ( bör inte sättas på fylld kropp, utan nedanför på huvudet) jättesmidig..

smellcaramell
2014-07-01 01:53
#5

man kan enkelt göra en sådan fästingplockare som nämns i #4 själv med en stiftpenna/kulspetspenna med litet hål för spetsen och lite sytråd! ser ut ungefär såhär då fast änden på sytråden sticker ut upptill! http://shop.textalk.se/shop/1099/art99/209135/209135-origpic-21df49.jpg

Upp till toppen
Annons: