Annons:
Etikettridning
Läst 684 ggr
TheAlmab
6/30/14, 5:48 PM

Frågor...

Hej! Då jag ska köpa häst och detta är min första häst någonsin så har jag lite frågor: 

1. När hösten kommer och det blir mindre och mindre gräs, hur ska jag veta hur mycket foder min häst behöver och när jag behöver öka eller minska mängden foder.

2. Hur ska jag göra när han behöver klippas och hur ska han klippas? 

Kommer komma mer frågor allt eftersom (fick lite hjärnsläpp)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

Annons:
Stallmima
6/30/14, 5:59 PM
#1

1 Titta på hur hästen ser ut i hullet, satsa på finmaskigt hönät

2 Klippning beror på hur du vill rida och hur svettig hästen blir, googla på olika klippningar för häst

Linnea
7/1/14, 1:39 PM
#2

1. Analysera grovfodret, kan du inte göra foderstatsberäkning själv så ta hjälp.

2.  Får hästen så pass mycket vinterpäls att den kan gå utan täcke? Då kan du fundera på att klippa bara undersidan av halsen och ev flankerna, där den svettas mest. Får den väldigt tunn päls kanske den inte behöver klippas alls fast den har täcke. Finns hur många varianter som helst. Fråga säljaren hur den brukar göra och utgå ifrån det, ändra sen om du tycker att det behövs.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

TheAlmab
7/3/14, 7:12 PM
#3

Okej! tack så mycket :)

"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"

majaliten
7/5/14, 12:01 AM
#4

Eller kammar hästen inte behöver klippas alls då den kanske inte kommer svettas av arbetet . Och du måste över väga om den bör klippas eller inte tex svettas den 2-3 ggr veckan kaan. Den nog klara av att svettas de få dagarnaen rids den hårt svettig varje dag är det snällare att klippa

Tusen
7/5/14, 11:07 AM
#5

Då betet blir sämre kan man börja stödfodra innan man går över helt på grovfoder. Oftast känner hästarna själva om de behöver det eller inte. Sen ändras ämnesomsättningen på hästen under höstarna. De lägger upp ett fettlager under huden för att klara vintern. Därför bör man inte vara för snål med foder under just hösten. Det fettet behöver hästen i vinter för att hålla värmen. Så blir den lite tjock på hösten och om den sedan sätter bra vinterpäls så klarar den sig utmärkt utan täcke. 
Klippa hästen gör man om hästen tränas hårt ofta och den svettas rejält. Rids den inte lika hårt och den bara blir lite svettig är det bättre att ha den oklippt. det mår hästen bäst av.

Upp till toppen
Annons: