Annons:
Etikettfoder
Läst 1337 ggr
Blawe
2014-06-27 09:17

Foder till äldre häst

Hej!

Har en pigg arabvalack på 24 år som börjar se lite tunn ut. Jag ska börja ge honom kraftfoder, men vet inte vilket. Vet ni något bra foder, som man kan beställa hem?

Annons:
Tuva-Lena
2014-06-27 09:27
#1

Jag har ett varmblod som är 29 med samma problem, blev riktigt mager ifjol men vi köpte Krafft blå mysli, Luzern strå och kornkross som vi ger morgon och kväll - och endast efter ett par veckor glömde hästen bort sin ålder och beter sig på nytt som en unghäst! GladPigg, glad och nyfiken.

Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Caf_Roy
2014-06-27 10:13
#2

Våra gammelhästar fick uppblött luzern. Det är lite som grässoppa.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Blawe
2014-06-27 14:20
#3

hmm. Funderar lite på Groov 125, vad tror ni om det🤔Behöver han någge mer då?? Vill verkligen få ett hull på honom😃han ska bli kollad i munnen snart också, om det är där problemet ligger. Är det protein han behöver??? Eller vad är det? Har hört att det tär på njurarna med för mycket protein. Det är verkligen en DJUNGEL dethär😮Som ni ser är han verkligen tunn, men är pigg och glad😮

Blawe
2014-06-27 14:24
#4

Ett tillägg är att han har varit det sen han kom, har inte blivit det snabbt🤦‍♂️

Blawe
2014-06-27 19:52
#5

Om ingen vet, HUR tunn är han? här sträcker han påsig

majaliten
2014-06-28 19:32
#6

Börja med fritillgång på bra värde på Hö . Sen ger du de som saknas i analysen annars kraft muskel eller kraft protein pluss vil jag rekomendera . Grog 90 och 125 ovh dessa serier har inte licka mycket protein som protein plus och muskel . Ge inte för mycket onödigt , men kanske olja och dem jag nämt ovan och om du ska ha lucern som inte alls innehåller jätte mycket protein se till att dem är melass fri

Annons:
majaliten
2014-06-28 19:39
#7

Överskott av protein kyssas ut att hästen tunnar ur kan bero på allt möjligt dela hög ålder men tänder och även att den behöver mer en de den får alltså till en början fritt på Hö och sen kan hästen sakna viktiga mineraler vitaminer för att fungera rätt men olja är bra och protein rikt friser och mineraler men bäst men analyserat Hö och lägga till priteinet och de som behövs

Upp till toppen
Annons: