Foder

Foder till äldre häst

2014-06-27 09:17 #0 av: Blawe

Hej!

Har en pigg arabvalack på 24 år som börjar se lite tunn ut. Jag ska börja ge honom kraftfoder, men vet inte vilket. Vet ni något bra foder, som man kan beställa hem?

Anmäl
2014-06-27 09:27 #1 av: Tuva-Lena

Jag har ett varmblod som är 29 med samma problem, blev riktigt mager ifjol men vi köpte Krafft blå mysli, Luzern strå och kornkross som vi ger morgon och kväll - och endast efter ett par veckor glömde hästen bort sin ålder och beter sig på nytt som en unghäst! GladPigg, glad och nyfiken.

Lycka till!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2014-06-27 10:13 #2 av: Caf_Roy

Våra gammelhästar fick uppblött luzern. Det är lite som grässoppa.

Anmäl
2014-06-27 14:20 #3 av: Blawe

hmm. Funderar lite på Groov 125, vad tror ni om detFunderarBehöver han någge mer då?? Vill verkligen få ett hull på honomSkrattarhan ska bli kollad i munnen snart också, om det är där problemet ligger. Är det protein han behöver??? Eller vad är det? Har hört att det tär på njurarna med för mycket protein. Det är verkligen en DJUNGEL dethärFörskräcktSom ni ser är han verkligen tunn, men är pigg och gladFörskräckt

Anmäl
2014-06-27 14:24 #4 av: Blawe

Ett tillägg är att han har varit det sen han kom, har inte blivit det snabbtYrar

Anmäl
2014-06-27 19:52 #5 av: Blawe

Om ingen vet, HUR tunn är han? här sträcker han påsig

Anmäl
2014-06-28 19:32 #6 av: majaliten

Börja med fritillgång på bra värde på Hö . Sen ger du de som saknas i analysen annars kraft muskel eller kraft protein pluss vil jag rekomendera .
Grog 90 och 125 ovh dessa serier har inte licka mycket protein som protein plus och muskel . Ge inte för mycket onödigt , men kanske olja och dem jag nämt ovan och om du ska ha lucern som inte alls innehåller jätte mycket protein se till att dem är melass fri

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.