Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 262 ggr
PennyScarlett
2014-06-26 12:50

Svartblåmelerad tand?!

Hejsan! Min ponny, en welsh på 21 år, måste ha något fel på sin vänstra hingsttand? Alltså inte vargtanden, under HINGSTTANDEN, beten. 

Han äter med god aptit men gapar lite när han får in bettet i munnen. Detta borde dock inte kunna säga något eftersom bettet ligger bra och borde ju därför inte ens störa hingsttanden? 

Men iallafall, tanden är typ svartblåmelerad med lite gula inslag och glänser lite som pärlemor. Ser jättekonstigt ut och jag är så rädd för infektioner just i tänder. Det kan man ju bli jättesjuk av :( Jag har ringt till veterinär, men hon var inte speciellt bemötande utan konstaterade bara att EN veterinär var på semester och att jag isåfall får vänta till 9 juli. 

Har ni varit med om någon sån här tand? Och borde jag vänta till 9 juli eller försöka få tag på någon annan?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Caf_Roy
2014-06-26 17:39
#1

Be hovslagaren kolla nästa gång den är ute. Den borde veta om det är något att oroa sig över.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

PennyScarlett
2014-06-26 21:40
#2

Uhm…ska hovslagaren kolla tänderna? Han behöver inte hovslagare än på många veckor och då hinner en eventuell infektion bli förödande…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Caf_Roy
2014-06-26 23:01
#3

Eller någon annan kunnig du har i närheten. I vårt stall är hovslagaren ute ungefär en gång i veckan, många hästar som behöver skos olika ofta. Hovis behöver inte nödvändigtvis vara ute till min häst för att jag ska sticka emellan med en liten fråga.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2014-06-27 08:50
#4

TS, ring en veterinär eller klinik med tandläkarkompetens och fråga.

Upp till toppen
Annons: