Annons:
Etikettövrigt
Läst 558 ggr
JoeyPowiiie
2014-06-25 20:18

Frågor ang 3-årstestet.

Jag har lite frågor ang 3 årstestet. Får man visa häst på testet om man är 14? Eller finns det åldersgränser? Vad händer under en dag på 3 årstestet? Någon som kan dela med sig av sin "historia"? Vad är det för höjder på löshoppningen för c ponny? Något särskilt man ska tänka på? Regler för kläder eller utrustning? Vad krävs för poäng för att få hoppdiplom? Hur kvalar man till 3 års championatet? Mycket frågor haha. Juste krävs det mycket erfarenhet av utställningar osv för att delta? Eller kan man göra det som en rolig grej för att höja priset på ponnyn vid försäljning? Eller är det endast för avel osv?

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

Annons:
[RC1393]
2014-06-26 11:12
#1

Får man visa häst på testet om man är 14? Ja, det får man, tror det är speciella regler när man visar hingst dock. 16 år tror jag är gränsen då. Visade själv min ponny för 2 år sedan, någon månad innan jag fyllde 15 år och ingen hade något att anmärka på det.

Innan bedömning ska ponnyn/hästen mätas, speciella mätmänniskor gick runt och mätte hästarna som skulle delta när vi visade vår ponny. Sedan fick man en turordning att starta i och sedan fick man komma in på banan när det var dags. Visningen går till så att man först visar hästen för hand i skritt och trav (och där måste man orka springa allt man kan i ett varv runt ett ridhus, du ska tänka att domarna vill se en superökad trav för bästa poäng) och sedan lösgalopperas hästen i båda varven. Sist hoppas hästen. Nu minns jag inte vilka höjder som gäller men jag tror min hoppade 90 cm, hon var 139 cm hög då. 

Klä dig snyggt och prydligt, ljusa byxor och mörk tröja, bra skor att springa i och hjälm på huvudet. Hästen ska ha träns med nosgrimma och nummerlappar på synliga från båda sidor huvudet. Ponnys brukar gå bra att visa oknoppade, kolla med din aktuella rasförening vad som gäller.

För att ponnyn ska belönas som hopp- eller gångartstalang krävs minst 47 p, om jag minns rätt. 

Jag hade ingen erfarenhet alls när det gällde sånt här när jag visade min ponny men det gick ju bra ändå. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag kunnat visa henne bättre,  men hon blev gångartstalang ändå och en poäng från hopptalang. 

3-års testet är mycket som en kontroll i mina ögon så att avel och träning utav hästen går åt rätt håll, var för mig även en rolig grej att åka på, även fast vi åkte över 30 mil och fick punktering några mil innan vi kom fram.

Upp till toppen
Annons: