Annons:
Etikettövrigt
Läst 649 ggr
wigge96
6/24/14, 9:30 PM

ensam häst vad ska jag göra?

hej jag vet att en häst står på box vila nu men får gå ut lite i en liten hage. Dock så står hästen själv där i de stallet och har gjort de i ca två månader nu. ska jag ringa länsstyrelsen eller vad? vet även att dom är en hund som är väldigt smal, har sagt de till dom men dom säger att den ska se ut så men de vet jag att den inte ska! 

 i sådana fall vart hittar man numret dit till länsstyrelsen Kronoberg så man kan ringa och anmäla dom får så ska de inte vara?

Annons:
Stallmima
6/24/14, 10:19 PM
#1

Du kan ju alltid ringa och rådfråga länsstyrelsen vad som gäller

Gladflicka
6/25/14, 1:46 AM
#2

Håller med #1 . Är hästen sjuk finns det kanske en anledning till att det står där den gör & som den gör.

Caf_Roy
6/25/14, 1:42 PM
#3

Om hästen står på boxvila är det meningen att den ska ta det lugnt så förutsatt att den inte blir hysterisk av att vara ensam finns det ingen anledning att tvinga en frisk häst att stå inne hela dagen i boxen bredvid för att hålla den sällskap. När den är frisk nog att gå i sjukhage får den i alla fall se andra hästar och det är så det brukar gå till. När hästar går tillsammans busar dom och det är det sista man vill att en skadad häst ska göra. Är du helt säker på att du har rätt om hunden? Har du frågat vad det är för ras och googlat rastypiska bilder för att vara på den säkra sidan? Att anmäla när man tror att djur far illa är bra, men se till att vara så säker du kan på att så faktiskt är fallet innan du anmäler. Inspektörerna har begränsade resurser så se till att göra vad du kan för att vara säker på att du inte skickar dom på falsklarm.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Linnea
6/26/14, 10:59 AM
#4

Från Jordbruksverkets föreskrifter om hästhållning:

5 kap. Rastning och utevistelse
Allmänna krav
1 §7 Hästar ska normalt sett dagligen ges möjlighet att röra sig fritt i sina
naturliga gångarter.
För föl och unghästar upp till 12 månaders ålder ska denna rastning ske
tillsammans med minst en annan häst.
Första stycket gäller inte
1. hästar som på grund av skada eller sjukdom inte bör röra sig fritt,
2. när hästar tillfälligt befinner sig på annan ort än där de stadigvarande hålls,
3. om det är nödvändigt för att skydda hästarna vid onormala väderleksförhållanden,
4. om det är nödvändigt för att skydda hästarna från skador eller sjukdom vid
onormala markförhållanden som inte kunnat förebyggas,
5. om det är nödvändigt för att skydda hästarna mot allvarliga insektsangrepp,
eller
6. om det finns en omedelbar fara för rovdjursangrepp som rimligen inte kan
undanröjas på annat sätt.
Andra stycket gäller inte om risk för oönskad betäckning föreligger.

Läs hela föreskriften här. (Till höger på sidan)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: