Annons:
Etiketthästjuridik
Läst 5015 ggr
Ketang
6/23/14, 9:19 AM

Häst på foder?

Vi ska bygga hus och stall så jag funderar på att ta en häst på foder. Jag har bara haft egna hästar tidigare, men nu är det mer barnen som  vill ha en häst och då funderade jag på om vi skulle ta en häst på foder först för att se hur det fungerar.

Men jag har hört flera vänner som lämnat ut sina hästar på foder och där dom fått åka och hämta hästen efter ett tag för att fodervärden misskött hästen. Så jag funderar lite på hur jag ska hitta en bra foderhäst. Nu är det kanske lättare att hitta en häst med bra ägare än en bra fodervärd. Men jag vet inte riktigt vad man ska skriva för avtal och vad jag ska hålla koll på. Har ingen lust att ägaren börjar krångla eller "lurar" på mig en häst som är sjuk osv. Vad är brukligt att fodervärden står för osv? Jag tänker på om man får hem en häst som är halt efter en vecka tex. Kan man avbryta ett foderavtal och lämna tillbaka hästen när som helst, eller är det bara att betala veterinären och se glad ut?

Annons:
P4go
6/23/14, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag hade foderhäst va ägaren helt blåst. Svarade inte när man hörde av sig eller nått sånt.. Ägaren stod enbart för försäkringen och vi skrev med en månads uppsägningstid :) När jag ville lämna tillbaka honom tidigare blev dom sura och då hade jag förstört deras häst..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Sarah
6/23/14, 9:55 AM
#2

När jag lämnade ut min förra häst på foder betalade jag försäkringen och hovslagaren. Tog hovslagaren för att vara säker på att hon fick de sjukbeslag hon skulle ha. Reglerade även maten i kontraktet, att hon inte fick äta kraftfoder och inte få mindre än 8 kg torrt grovfoder.

Linnea
6/23/14, 2:56 PM
#3

Har lämnat ut en häst på foder. Slutade inte så bra, fodervärden hade tydligen inte råd från första början, ska man behöva ta kreditupplysning på folk?

Det finns färdiga standardavtal att köpa, tex via tidningen Ridsport. Vem som står för försäkring, hovslagare mm är nåt man får göra upp om. Jag stod bara för försäkringen, ägaren gör ofta det för att vara säker på att inte få en megaräkning helt plötsligt. Veterinärbesiktning kan göras innan hästen lämnas och det är bra att ha en provperiod på ett par månader eller så.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ketang
7/16/14, 6:05 PM
#4

Tack för svaren. Det verkar vara lite bekymmer med just foderhästar om man inte känner ägaren. Men visst finns det stall, ridskolor som lånar ut hästar under sommaren osv? Det kanske är ett alternativ?

mikatherider
7/16/14, 9:31 PM
#5

Tror att många ridskolor hyr ut hästarna över sommaren så du kan ju prova att kontakta närmaste, (: har hyrt hästar från ridskola över sommaren förut och jag tyckte det funkade bra. Då stod vi bara för betet. Jag hade häst på foder och det gick jättebra, ägaren stod för försäkringen och jag för resten. Vi hade god kontakt under foderperioden och i avtalet stod det bl a hur mycket grovfoder hon minst var tvungen att få osv. Vi hade en månads uppsägningstid med veterinärbesiktning innan och efter. Så om hon inte skulle gått igenom besiktningen efter hade ägaren tagit hem hästen och jag betalat vet. Men så blev det aldrig (: Det funkade super och jag köpte hästen när fodertiden var slut (: jag och fd ägaren står i samma stall idag och vi är bra vänner. Borde kanske tilläggas att jag och ägaren inte kände varandra innan provridningen (: så det kan ju funka med foderhäst med rätt ägare och rätt häst! (:

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

UtanAlias
8/5/14, 2:11 PM
#6

Jag är en av de som lämnade ut en häst på foder där allting till slut slutade i tingsrätten.

Det finns jättebra och täckande kontrakt att skriva på. Googla på det så hittar du flera stycken.
En fodervärd ska (brukar) stå för alla kostnader. Det enda ägaren ska (bör) stå för är försäkringen så man kan sova gott om nätterna med vetskapen om att betalningen sköts.

Som sagt så finns det massor med bra kontrakt men jag fick tyvärr lära mig den hårda vägen att ett kontrakt bara är ett papper och det kommer aldrig skydda hästen om fodervärden visar sig vara en idiot. Vilket min fodervärd var, som lämnade hästarna mitt i vintern i hagen & FLYTTADE!!! 50 mil norrut.
Polis, veterinär, länsstyrelse, förhör, tingsrätt, vård och omsorg för att få hästen kry igen osv osv osv.

Ska du ta hem en häst på foder så var kritisk!!! våga fråga varför det ska lämna ut hästen, ha den på prov, skriv papper, KRÄV SAKER!! och var inte godtrogen. gå inte med på saker i god tro. ta hem en frisk häst med stabilt psyke!
För det finns hästägare som också är tappade bakom vagnen.

Annons:
JenniferH
8/15/14, 10:09 AM
#7

Se till så att hästen har en försäkring! Be att få se att försäkringen verkligen existerar, och den ska också ägaren stå för. Och besikta hästen innan ni hämtar den.

Comedy
8/18/14, 11:15 PM
#8

Det finns mängder med bra företag som hyr ut hästar, främst "ridskolor" som bedriver ridläger på somrarna och inte har behov av alla sina hästar över vintern. Beroende på vart du bor så kan jag rekommendera några. 

Karlshems Gård (Stockholm)
AW Sporthorses (Skåne)
Sjöstjärnan (typ Jönköping)

Sen vet jag att det finns en hel del fler ställen (t.ex. Tenhult, Öknehult, Fenix Park, Börjedals Gård, Grällsta) men längre norrut än Uppsala/Sala känner jag inte till några. Jag har hyrt av Karlshem tidigare och är hur nöjd som helst. Aud som har stället är världsbäst. Hade förmodligen köpt ponnyn som jag hyrde om jag inte köpt min nuvarande häst.  

Grällsta känner jag några som har hyrt ifrån och de verkar nöjda. Dock känner jag mig själv tveksam till att hyra från dom, det intrycket jag har fått av att prata med några föräldrar är att dom verkar vilja få ut alla sina hästar oavsett hur väl häst och ryttare egentligen passar. Aud t.ex. håller hästen hellre hemma på gården om hon inte hittar en passande ryttare, och kan absolut säga att hon inte tycker att man borde hyra en viss ponny för att hon känner sina hästar så bra trots att barnet kanske egentligen tycker att ponnyn är jättebra. Hästarna är ju inte riktigt samma på vintern så som de är när de har gått läger hela sommaren, äter gräs och det dessutom är varmt. Jag har däremot aldrig varit i kontakt med Grällsta personligen, men det är som sagt det intrycket jag har fått av att prata med föräldrar som har hyrt därifrån. Barnen har däremot varit supernöjda med sina Grällstahästar :)

[Anamalar]
8/23/14, 3:27 PM
#9

Jag kan rekommendera Vedbände gård i närheten av Vetlanda och Korsberga. De har mycket välutbildade hästar med bra psyke. Hästarna tas verkligen om hand på bästa sätt och ägarna är jättetrevliga. Jag har varit på ridläger där 3 ggr (tog dock med mig min egen häst) men man såg hur välskött allt var.

chade
8/24/14, 1:25 PM
#10

se till att få hästen besiktigad innan du får hem den, oavsett hur frisk och kry den verkar vara och oavsett vad ägaren säger! Se till att välja veterinär själv till besiktningen också, och var gärna med när den besiktigas.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Upp till toppen
Annons: