Annons:
Etikettstallet
Läst 685 ggr
grugnina
2014-06-18 13:32

Hur ser din dag i stallet ut?

Ja, som rubriken lyder: Hur ser din dag i stallet ut?

Böjar du med att mocka? Vad gör du i stallet? Hur länge gör du det? Berätta om din typiska dag i stallet 🙂

Annons:
Sarah
2014-06-18 13:44
#1

Börjar alltid med att mocka till unghästen och sen den andra. Efter det fixa mat och vatten i boxarna. Sen fixa med hästarna och motionera. Brukar även då börja med unghästen. Utom nu då de går på bete. Hon blir tröttare så jag tar in henne samtidigt som valacken så hon får vila en timme inne. Hon brukar lägga sig och sova en stund då. Sist fyller jag vatten i hagen och städar upp i skåpen. Snittar på ca 4 timmar om dagen i stallet.

Zadeira
2014-06-18 15:45
#2

Står hästen ute när jag kommer börjar jag med att mocka, fylla på hönät/påsar och foderhinkar samt fylla på vattenhinken så att allt är klart och fixat i boxen. Efter det ser jag över om hagen behöver mockas och fyller på vatten där ute. Sen hämtar jag hästen, borstar och fixar i ordning honom och rider eller jobbar från marken.

Om hästen är inne när jag kommer gör jag det i omvänd ordning, för då släpper jag ut honom i hagen när vi ridit och mockar/tar stallet sen. Avslutar alltid med att sopa stallgången och kratta utanför dörröppningen.

Tiden varierar beroende på vad jag gör med hästen, men jag snittar att jag är där ca 3 timmar åt gången.

WinterPrince
2014-06-18 16:10
#3

Jag brukar alltid börja med att mocka och göra iordning mat. Det är så skönt att ha det avklarat efter ett träningspass.

Stallmima
2014-06-18 18:07
#4

När jag hade stall såg vardagen ut så här:  (jobbade dag) Gick upp 05.00 och var nere i stallet straxt före 06.00 och fodrade 16 ponnyer, gjorde frukost (kraftfoder?hö) till mina ponnyer till dagen efter. Fodrade mig själv. Släppte ut alla, den sista skulle vara ute senast 07.00 mockade sedan 3 boxar (högen fick ligga kvar i boxen vid dörren) sopade 20 meter stallgång. Tillbaks efter jobbet (slutade 17.00) mockade sista boxen (hade 4 ponnyer) körde ut skiten och tog in vagnen som står i förrådet, körde 1 ponny. Körde olika ponnyer varje dag och ev tömkörde 1 unghäst. Ställde tillbaks vagnen och tog in minst 4 balar hö. Gjorde iordning vattenhinkar och hängde in i boxarna. Började ta in ponnyer som gick kvar i hagen vid 20.00. Sopade gången en gång till, fodrade alla 16 ponnyer och gjorde iordning lunch till 3-4 4 hagar och kvällshö (till mina ponnyer) Ofta fick jag plocka undan efter alla inhyrningar. Detta gjorde jag 5 dagar/vecka. På helgmornarna fodrade inhyrningarna och jag kom ner till stallet vid lunch eller tidig eftermiddag då det alltid fanns något att göra. Summa timmar i stallet vardagar ca: 5 och helger: 6-8 så det blev nästan som en extra heltid. Nu har jag tyvärr inte stallet kvar pga inhyrningarna inte ville hjälpa till eller betala den kostnad det kostade att vara inhyrd. Mycket synd då jag ville att hästarna skulle ha det bra i första hand.

JoannaLi
2014-06-18 21:23
#5

Hos ena medryttarhästen så ser det ut såhär (på vintern, när de inte går ute på bete): 

Jag kom, och gick först och bytte om inne i sadelkammaren, och kollade i "Firms Bok" vad hans ägare hade gjort under veckan med honom osv. Gick sedan ut, och (beroende på väder i vilken ordning) mockade, fyllde på vattenhink, gjorde i ordning kvällshö (som lades in i boxen) + morgondagens frukost, lunch och middag. Gjorde i ordning kvällens kraftfoder, la i krubban. Sopade upp skit som trillat av skottkärran etc. 

Om jag var där vanlig tid (dvs. typ 17.00) så fyllde jag två vattenhinkar, gick ut och delade dem mellan stallets tre hästar i hagen. La in var hästs hö (höpåsarna var utlagda på morgonen), tog in Firm. Gav honom 0,5-1 kg hö att småäta på medan jag ryktade etc. Red sedan. Tog in, ryktade av, släppte ut, gav hans kvällshö, gick in och sopade, plockade bort efter mig, skrev i boken och bytte om. Sedan åka hem. 

Snittar nog nuförtiden på 1-1,5 timme (efter snart två år i samma rutin), men det beror ju alltid på hur länge jag rider :)

JustMySelf
2014-06-18 23:32
#6

Är ofta där på eftermiddagen, när han är i hagen. Börjar med att mocka boxen och byta vatten i vattenhinkarna. Sedan hämtar jag in hästen, låter honom komma in i boxen och kissa och sedan pysslar jag om honom på gången och rider. Pysslar lite kort efter och släpper ut honom igen (om det inte är strax innan intag). Sedan lägga in intagsmaten i boxen och fixa höpåsar och foderhinkar, och sist städa undan utrustning och liknande.

Annons:
smellcaramell
2014-06-19 02:22
#7

hos medryttarhästen som står på lösdrift så är jag där allt mellan 2-5 timmar, beroende på hur mycket det är att göra, och om vad jag rider för typ av pass, men snittar nog 3 timmar.

börjar med att ta in han från hagen (först leta han i sommarhagen.. tar sin tid i en stoooor skogshage..) sen rykta, sätta på den utrustning jag behöver för passet, ut och rida/tömköra/promenera/köra nh, in i stallet, av met utrustning, in med häst i hage, sopa stallgång och fylla på vatten i hagarna om det behövs, sen tillkommer alltid nåt extra, som att smörja något, mocka en box eller liknande

när jag jobbar så snittar jag 4 timmar i stallet, då kommer man ut vid 7 snåret, tar ut alla 10 hästar i respektive hage, fodrar i hage, mockar alla tio boxar, fodrar lunch mat inne, byter vatten åt hästen som inte har vattenkopp, sopar stallgång, sen hinner man hem några timmar innan man åker ut igen, släpper in alla hästar , kollar igenom dom och sopar stallgången igen. (jag är väääldigt seg på att mocka när jag jobbar, haha, lullar mest runt där för mig själv.. :))

WinterPrince
2014-06-19 10:19
#8

Lite mer i detalj, när hästarna bor inne på box

Morgon: Fodrar hästen som ska ha kraft, går ut med höpåsarna i hagen. Ta ut de hästar som inte äter kraft, sedan den som (oftast) hunnit äta upp sin mat under tiden.

Eftermiddag: Oftast direkt när jag kommit hem från jobbet, mockar, fyller hönätet, byter vatten, lägger in kraft i boxen, blandar ny kraft.

Därefter ev träningspass.

Kväll: Går ut och tar in hästarna, byter ev täcke om någon behöver, nattar hästarna: - Gonatt Jack, Godnatt S____, Godnatt K____, släcker lampan och går in.

Morgon och kväll tar ca 10-15 min vardera, mockning+foder ca 20 min, sen träning beroende på vad vi ska göra, men oftast runt 1h, ca 1½ inkl på och avselning inkl rykt.

Spiritinthesky
2014-06-19 12:02
#9

Vinterhalvåret startar med fodring av de sex innehästarna. Fortsätter med att lägga ut deras mat i hagen och hänga ut näten till de sex lösdriftshästarna. Sedan täcka och ut med innehästarna. Där efter jobb 08.00-15.00. Hem, mocka, fixa kvällens foder och ta in hästarna som ska ridas och tränas. Har jag några ridlektioner är dessa oftast tidigt eftermiddag så det blir innan jag rider mina egna. Där efter ut med ute hästarna och in med innehästarna. Då är höt inlagt i boxarna. Där efter går jag ut med näten och fyller på morgondagens nät innan jag kvällsfodra inne hästarna.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Linnea
2014-06-19 14:52
#10

Om jag kommer på morgonen och ska rida eller göra nåt annat med hästen då så gör jag det först. Släpper ut han i hagen och sen mockar jag, fixar lunchhö och vatten inne och ute. Ibland blir det till att mocka hagen också. På kvällen sen tar jag kvällshö och frukosthö (+ lunchhö om jag inte ska komma på morgonen).

Om jag inte kommer förrän på kvällen (typ helgerna) så mockar jag först så det är färdig när han kommer in. (Såvida jag inte ska tvätta hans hovar eller nåt för då gör jag det först sen får han stå uppbunden medans jag mockar.) Rider om jag ska göra det sen fixar jag kvällshö och hö till dagen efter.

Om jag rider så är jag i stallet ca 1,5-2 timmar sen är jag ju i stallet två gånger per dag oftast. Hur långa dom gångerna blir är olika, ibland bara ta in, ibland fastnar jag i diskussion med någon annan (kan ta tiiiid….)

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: