Annons:
Etikettbeteende
Läst 631 ggr
Henningsonjohanna
2014-06-17 13:04

Häst försöker slita sig

Hej! Min halvfoderhäst har på senaste tiden börjat försöka slita sig när hon leds in från hagen. Hon stegrar, bockar och försöker sparka mot mig. Eftersom jag verkligen inte vill bli sparkad släpper jag henne vilket förmodligen leder till att hon fortsätter. Det är ju självklart inte bra att jag släpper henne, men ni kanske förstår att man blir ganska rädd haha. Hästmassören var här för nån vecka sedan så det borde inte vara för att något gör ont. Hon går just nu i flock med andra ston och ledarhästen är också på detta sätt. Vi ska dock fråga stallägaren om det finns någon möjlighet att hon kan få gå i egen hage. Men hur tror ni att jag kan lösa problemet?

Annons:
Gronstedt
2014-06-17 13:09
#1

Longerlina och kedja under hakan. Då kan hon bråka på tryggt avstånd från dig utan att du behöver släppa henne, och det är obehagligt och hon kommer inte loss, så då lönar det sig inte.

Och förstås en analys av orsaken, så att man eventuellt kan avhjälpa den. Om det är för att hon inte gitter följa med in är det en sak, men om det verkligen finns en fara eller smärta hon slåss för att slippa, så vill man ju ta reda på vad det är. Men hon ska inte göra sådär oavsett, det är farligt och kan inte accepteras.

Sarah
2014-06-17 13:46
#2

Att gå ensam löser nog inte era problem, det är snarare dags för lite ledarskapsträning.

Henningsonjohanna
2014-06-17 14:57
#3

#2 Så kan det vara. Dock är det inte helt omöjligt att hon blir stressad när de andra hästarna kommer för nära bakom, eftersom att det är just då hon börjar.

Caf_Roy
2014-06-17 16:16
#4

Om det bara händer när hon leds in tillsammans med andra hästar (eftersom det bara händer när de andra kommer för nära) kanske ni ska börja leda in henne själv? Antingen vara två som tar in från den hagen eller gå flera gånger.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Henningsonjohanna
2014-06-17 20:42
#5

#4 Det är när man tex ska rida ( eller ta in henne av annan anledning ). Alltså tas inte hästarna in samtidigt utan de andra följer med "självmant" :)

Caf_Roy
2014-06-17 21:38
#6

#4 Menar du att problemet är inne i hagen på väg till grinden, när du leder hästen förbi hagen eller att de andra hästarna springer lösa runt din häst när du tar in den från hagen? Jag antar att det inte är det sista, men på det första inlägget lät det som att problemet var mellan hagen och stallet och inte, som jag börjar misstänka nu, i hagen på väg till grinden.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Henningsonjohanna
2014-06-17 23:18
#7

#6 Jaha sorry, nej det är inne i hagen på väg till grinden :)

Henningsonjohanna
2014-06-17 23:18
#8

#6 Jaha sorry, nej det är inne i hagen på väg till grinden :)

Gronstedt
2014-06-18 07:20
#9

TS, om det var de andra hästarna som störde henne är det mer troligt att hon skulle sparka bakut eller göra utfall mot dem, inte att hon skulle stegra och försöka sparka mot dig.

Sarah
2014-06-18 09:14
#10

Ah, trodde oxå det var utanför. Men håller kvar vid min åsikt. Springa undan från de andra, ja. Stegra och sparka mot dig, nej.

Caf_Roy
2014-06-18 12:00
#11

När hon kommer loss, vad gör hon då? Är de andra hästarna hotfulla mot henne eller brukar jaga bort henne? Är det så att hon tror att hon ska få stryk av de andra hästarna om hon inte flyttar på sig tillräckligt fort? I sådana fall är det din uppgift att lära henne och de andra hästarna att hon har en fredad zon vid dig. Ta med en långpisk när du hämtar henne och när de andra hästarna börjar komma vänder du direkt så du står mellan henne och dom och gå hotfullt (små utfall) mot dom och jaga bort dom med pisken. Du är ledaren när du går in i hagen och om du försvarar henne mot de andra hästarna inser hon snart att hon inte har något att vara rädd för så länge hon är med dig. I början kan du ha med dig en kompis som hjälper dig att jaga bort de de andra så du kan fokusera på henne och få henne att lita på att hon är säker med dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: