Annons:
Etikettstallet
Läst 1554 ggr
WinterPrince
2014-06-14 21:22

Fågelbo i stallet

Jag har hittat två fågelbon i stallet och funderar lite över det. Egentligen stör de mig inte, visst det blir lite fågelskit på golvet, men finns det någon anledning till att försöka få dem att flytta?

Svalor tror jag det är, så de vill väl inte bo i fågelholk ändå, vilket jag gärna bygger till dem om det behövs.

Alla tankar kring fågelbon och stall är välkomna!

Annons:
Caf_Roy
2014-06-15 00:17
#1

Var rädd om bona, ladusvalor är fridlysta! De bygger bona mycket med hjälp av sitt spott och använder samma bo i flera år. Måste de bygga nya bon blir det väldigt stora påfrestningar på deras kroppar och de kan dö. Och som du hör på namnet bor de helst i egenbyggda bon i taket på ladugårdar.

Dessutom äter de mygg, så du kanske ska läsa på hur ditt stall kan bli mer inbjudande för svalor så ni får ett privat flygvapen runt stallet. Visserligen blir det lite fågelbajs, men det kan det vara värt för att ha en myggfri ridbana.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Chestnut
2014-06-15 11:20
#2

Följer denna tråden då vi har ett svalbo precis ovanför en av boxarna och svalungarna kläcktes nyligen :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Caroline L
2014-06-15 19:20
#3

Vi har hur mycket fågelbon och fåglar här som helst. Stör varken oss eller hästar så varför flytta tänker jag. Också svalor


Uss
2014-06-16 19:38
#4

Jag gillar också svalor, men inte när de sitter så de bajsar ner i hästarnas mat… Kan finnas en hel del små kvalster också runt bona - läge för noggrann flyttstädning efter sommaren alltså ;D

Jag tänker att på samma sätt som man inte bör ha hästar och hönor i samma utrymme så bör man kanske försöka ha svalorna någon annanstans än just i stallet. Men varje år så sitter det ändå små hyresgäster och kvittrar i taket ^^ Nu i år har de hittat maskinhallen och jag tror att de byggt där i stället (också?)

Caf_Roy
2014-06-17 03:52
#5

#4 Kan bli svårt eftersom bona och området precis runt dom är fredat även på vintern. Svalorna är lite som vi, de bygger bo en gång och återvänder dit varje år efter semestern. Vi brukar bara kunna tvätta ungefär 2/3 av taket på grund av alla bon. Men lycka till.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

WinterPrince
2014-06-17 08:45
#6

Som tur var har de placerat sig strategiskt, så det är ingen risk för hästarnas mat, utan det är på väg ut till gödselstan dom sitter.

Det verkar inte som det finns någon anledning för att flytta dem, så då får de gärna bo kvar. Flyttar de till vintern? Har ändå inga hästar inne under sommaren.

Har hittat tips på att sätta en bräda under boet som fågelskiten kan landa på istället för på golvet, men som sagt, det stör mig egentligen inte.

Annons:
Praefatio
2014-06-17 23:26
#7

En hylla under boet motverkar fågelbajs på golvet :) man kan till och med lägga lite tidningspapper på hyllan, så slipper man torka av den. Bara att byta ut pappret då och då.

Uss
2014-06-20 10:28
#8

#5 menar du att man inte får desinficera runt boet när fåglarna flyttat efter sommaren? Det visste inte jag… Hoppsan!

Caf_Roy
2014-06-20 19:40
#9

#8 Man får inte störtaket n88uiet, gäller året runt. Så inte tvätta så pass nära att man riskerar att något kommer på boet eller att det kommer rengöringsmedel för nära så att det påverkar boet eller beboeligheten i det (kanske luktar konstigt). Men tvättar man med tandborste och utspädd parfymfri mild natursåpa borde man kunna tvätta precis vid kanten av boet, förutsatt att de har flyttat för vintern förstås så man inte stör. Vi är inte så duktiga, vi tvättar taket med högtryck. Så då får man lämna någon meters marginal.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: